• 11 profesori ai liceului au participat la cele două formări din cadrul proiectului “Pregătirea în context educaţional pentru reducerea abandonului şcolar” din cadrul Programului Erasmus+
În anul şcolar 2017- 2018, unsprezece profesori de la Liceul Tehnologic “Panait Istrati” Brăila au participat la cele două formări din cadrul proiectului “Pregătirea în context educaţional pentru reducerea abandonului şcolar” din cadrul Programului Erasmus+, co-finanţat de Comisia Europeană, prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.
În luna mai s-a desfăşurat prima sesiune de formare, când cinci profesori au participat la cursul “Coaching in educational contexts to reduce early school leaving”, organizat de Cervantes Training în Alcala de Henares, Spania. La curs au participat şi profesori din Polonia, Turcia şi Serbia. Tematica stagiului a urmărit cunoaşterea tehnicilor EFT (tehnica eliberării emoţionale), cu un accent puternic pus pe folosirea acestor instrumente într-un mediu educaţional. S-a discutat despre înţelegerea modului în care stresul şi emoţiile pot afecta sănătatea fizică şi mentală, a fost evidenţiată fiziologia stresului, biochimia şi modul în care emoţiile afectează toate aspectele vieţii. Participanţii au putut să observe în mod direct care sunt beneficiile utilizării tehnicilor EFT asupra sănătăţii prin exerciţii practice.
Profesorii au dobândit cunoştinţe teoretice şi practice despre metode inovative de lucru cu emoţiile şi disconfortul elevilor, şi-au dezvoltat abilităţile de a reduce nivelul de stres şi de management al emoţiilor, de îmbunătăţire a relaţiilor interpersonale din mediul educaţional, au identificat noi strategii pentru reducerea anxietăţii elevilor în interiorul clasei şi pentru îmbunătăţirea experienţei de învăţare, precum şi utilizarea diferitelor tehnici ce pot fi aplicate în clasă pentru a crea starea de confort, pentru creşterea gradului de toleranţă şi scăderea agresivităţii în mediul şcolar în scopul diminuării numărului de cazuri privind abandonul şcolar.
Cea de-a doua sesiune de formare, “Out from classroom” (“În afara clasei”), a avut loc în luna iulie, în Joensuu, Finlanda, organizată de Edukarjala. Au fost prezenţi profesori din Spania, Portugalia, Letonia, Germania, Martinica, Polonia şi, bineînţeles, România.
Cursul s-a axat pe practici ale pedagogiei de tip outdoor, profesorii experimentând lecţii pe care elevii finlandezi le au în programul şcolar precum: orientarea în spaţiu, tehnici de supravieţuire, diferite jocuri tradiţionale finlandeze care dezvoltă spiritul de echipă. De asemenea, au vizitat parcul naţional Koli - considerat mediul ideal în care profesorii să susţină orele de biologie, geografie etc. şi au aflat cum îşi organizează profesorul finlandez aceste lecţii în aer liber, folosindu-se şi de noua tehnologie (drone, aplicaţii pe telefon sau tabletă). Cursanţii de la cele două stagii de formare au fost evaluaţi prin activităţi practice şi au primit certificate de participare la stagiul de formare.
Participarea celor unsprezece cadre didactice de diferite discipline la stagiile de perfecţionare din Spania şi Finlanda este prima etapă a proiectului european din cadrul Programului Erasmus+ în care profesorii au dobândit noi competenţe psiho-pedagogice şi metodologice care, aplicate ulterior la activitatea din clasă, vor contribui la ridicarea calităţii actului educaţional, la sporirea atractivităţii orelor de curs şi a activităţilor extra-curriculare, generând creşterea motivaţiei de învăţare a elevilor şi reducerea abandonului şcolar.