Mergi la conţinutul principal

Probleme mari cu cardurile de sănătate

• de la începutul lunii mai, nu a existat o zi în care sistemul cardului de sănătate să funcţioneze fără probleme, susţin cei din domeniul sanitar • medicii şi farmaciştii au eliberat reţetele în mod offline, fiind apoi nevoiţi să stea peste programul de lucru pentru transmiterea acestora online • abia ieri, sistemul a fost funcţional pe parcursul zilei

 

După mai bine de 10 zile în care Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) nu a funcţionat, iată că ieri a fost prima zi din luna curentă când medicii şi farmaciile nu au mai întâmpinat probleme mari. Concret, din data de 2 mai, cardul de sănătate a fost mai mult un “accesoriu” în portofelele bolnavilor, căci sistemul informatic a cedat. Medicii şi farmaciştii au fost nevoiţi să stea peste program ori să vină la serviciu mult mai devreme decât de obicei, pentru a încerca să valideze reţetele medicale. Chiar vineri, mai multe cadre medicale au protestat în faţa CNAS.

Farmacistul Bogdan Constantinoiu din cadrul Farmaciei “Iris” ne-a declarat că ieri a fost prima zi în care sistemul a fost funcţional, după atâtea zile de pauză. “În momentul de faţă, nu mai avem probleme. Cred că e prima zi când merge ok luna asta. Cam până pe 7 mai a fost complet nefuncţional, în ce priveşte validarea reţetelor, apoi a funcţionat aşa şi aşa, dar n-am putut să facem raportările lunare. Sunt servere diferite şi abia vineri noapte am reuşit să le facem. Există posibilitatea eliberării reţetelor în regim offline, dar nu pot fi verificate. Dacă există erori în prescrierea reţetelor, există riscul să nu le putem valida. Clienţii au fost răbdători, mai ales bolnavii cronici, pentru că nu e prima dată când nu funcţionează sistemul. Partea gravă acum a fost că defecţiunea a durat foarte mult”, ne-a precizat farm. Bogdan Constantinoiu.

Altă farmacie, cam acelaşi punct de vedere. “Azi (ieri n.r.) a mers un pic mai bine. Din 2 mai a fost nefuncţional sistemul. Groaznic m-am descurcat. Abia azi am reuşit să fac raportarea pentru luna aprilie. De obicei, făceam raportarea în primele zile ale lunii. Nu a mers, nu se transmiteau toate reţetele. În fiecare dimineaţă, la 6 veneam la farmacie să revalidez reţetele. Nouă ne-a spus Casa să servim pacienţii, să nu-i refuzăm, şi atunci am eliberat reţetele offline. Şi noi, şi medicii. Reţetele offline trebuie transmise apoi online. Sistemul mergea cel mai bine dimineaţa până în ora 8. Şi atunci, dimineaţa la prima oră veneam la serviciu. Şi seara mai reuşeam să validez reţete, dar foarte greu a mers...Pierderi financiare deocamdată nu am avut, dar o să vedem luna viitoare când facem raportarea. Uneori, stai la reţetă şi 50 minute. Noroc că avem posibilitatea să eliberăm pe proprie răspundere. (...) Nu mai facem altceva decât ne chinuim să ne validăm reţetele”, ne-a spus şi farm. Carmen Ionescu, de la Farmacia “Remedia”.

Publicaţia online Hotnews.ro a scris că de vină pentru nefuncţionalitatea sistemului ar fi mentenanţa, în sensul că aceasta a expirat, iar anterior a fost asigurată de “Siveco”. “Florin Ilia, preşedintele Siveco România, a precizat care ar fi problemele IT cu care se confruntă în prezent CNAS: «Sunt două mentenanţe expirate, cea a SIPE care a expirat la 1 mai 2018 şi cea a bazelor de date Oracle care deservesc SIUI, SIPE, CEAS, care a expirat pe 30 martie. Problemele sunt date de expirarea mentenanţei bazelor de date Oracle. Noi ţinem în viaţă sistemul, fără să fim plăţiţi, de ani de zile. Pur şi simplu nu mai putem. Vedeţi în acest sens şi postarea pe Facebook, din 2016, a ministrului de atunci Vlad Voiculescu. În 2016, problemele erau cu cardul (sistemul CEAS). Acum, problemele care se manifestă sunt cu baza de date Oracle care deserveşte SIUI, SIPE, CEAS. SIPE este reţeta electronică. Este o problemă veche de hard, nu există spaţiu de stocare suficient. Din acest motiv, este necesară mentenanţă permanentă, zilnică, ca baza de date să aibă suficient loc să funcţioneze. În momentul în care ne-a încetat contractul, noi am mai intervenit vreo lună de zile, spunând «Atenţie, e grav, luaţi măsuri, nu putem face la infinit pe gratis». Când am văzut că nu fac nimic, ne-am oprit. Dacă reluăm mentenanţa probabil putem repara cât să meargă o vreme, dar pe termen mediu trebuie să cumpere şi echipamente noi şi mai ales spaţiu de stocare»“, scrie Hotnews.ro.

Pe de altă parte, reprezentanţii CNAS au dat vina pe arestările din 2017 şi a schimbărilor dese din conducerea autorităţii, mai notează aceeaşi publicaţie.

Spre finalul anului 2018, foarte multe carduri de sănătate vor rămâne fără valabilitate. Rămâne de văzut cum va fi gestionată această situaţie şi în cât timp vor fi emise altele noi, în condiţiile în care sistemul întâmpină probleme mai mari şi mai dese.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro