• în lipsa indicatorilor tehnico-economici pentru acest proiect investiţional sunt deschise larg porţile unei posibile fraudări, avertizează un consilier juridic al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) • procedura de achiziţie publică a fost deja contestată la CNSC
Nici nu s-a lansat bine procedura de achiziţie publică a proiectantului şi constructorului Podului peste Dunăre Brăila - Tulcea că au şi apărut problemele. Anunţul de licitaţie pentru proiectarea şi construcţia podului suspendat este ilegal pentru că nu are indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin Hotărâre de Guvern, susţine Alin Goga, consilier juridic în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), titrează Cotidianul.ro. Conform sursei citate, CNAIR (instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor) “a introdus în anunţ două condiţii rezolutorii care deschid posibilitatea unei fraude uriaşe de 500 de milioane de euro pentru că societatea beneficiară, CNAIR, poate refuza semnarea contractului pe motiv că nu s-a obţinut HG-ul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, introducând un arbitrariu uriaş în decizia beneficiarului care poate face deliberat chestiuni formale, astfel încât să nu se obţină aprobarea acelor indicatori”.
De asemenea, adaugă Goga, compania poate să condiţioneze un eventual câştigător să accepte anumiţi subcontractori, eventuale beneficii materiale necuvenite pentru semnarea contractului condiţionat de asigurarea finanţării lucrării, introducând, iarăşi, decizia arbitrară a beneficiarului care poate să nu facă demersurile legale şi la timp pentru obţinerea finanţării. Consilierul de la CNAIR mai avertizează şi asupra faptului că există deja contestaţii contra unei documentaţii “proaste, promovate pe genunchi de directorul general Ştefan Ioniţă (şeful CNAIR, n.r.), secondat de directorul Horia Nicolae (directorul de achiziţii, n.r.)... una are numărul 92/34956/17.05.2017 de înregistrare în CNAIR, iar cealaltă e din 25 mai depusă direct la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Deci, trecând peste ilegalitatea anunţului de licitaţie pentru un obiectiv care nu are indicatorii tehnico-economici aprobaţi, încălcând chiar dispoziţiile recente transmise prin hârtii oficiale de către Ministerul Transporturilor , se prefigurează cea mai mare combinaţie frauduloasă «legală», prin forţarea unui câştigător, care a cheltuit mulţi bani pentru această licitaţie (documentaţie, avocaţi, experţi, studii, eventual proiectare) să accepte nişte condiţii arbitrare, nelegale, pentru a putea semna contractul...”, susţine Goga.
Deja s-a formulat o contestaţie şi la CNSC
Şi problemele cu proiectul investiţional Pod peste Dunăre nu se opresc aici, după cum se arată pe pagina Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), în cazul procedurii în discuţie deja a fost formulată o reclamaţie. Mai precis, un operator economic a contestat o serie de prevederi contractuale menţionate în procedura de licitaţie pe care le consideră abuzive şi ilegale.
Reprezentanţii firmei reclamă, printre altele, că una dintre condiţiile minime impuse este aceea ca şeful echipei de proiectare să facă dovada unei experienţe într-o poziţie similară în cadrul unui proiect tehnic pentru construcţia unui pod rutier de tipul celui gândit acum pentru zona Brăila - Tulcea cu o deschidere de cel puţin 300 de metri şi cu un profil transversal de minimum patru benzi de circulaţie. “Apreciem ca fiind extrem de restrictiv factorul de evaluare, nu raportat la caracteristicile geometrice specifice ale lucrărilor de artă ce urmează a fi proiectate şi executate, ci raportat la proiectele similare care s-au realizat în România în ultimii 50 de ani, respectiv niciunul (…) Or, atâta vreme cât în România nu a fost proiectată şi executată nicio lucrare de artă care ar permite întrunirea cerinţei minime privind deschiderea de minimum 300 de metri este cu atât mai evidentă exacerbarea factorului de evaluare ce prevede ca pentru obţinerea unui punctaj maxim deschiderea podului suspendat/ hobanat să fi fost de 650 de metri sau mai mult”. În linii mari acelaşi reproş îl face contestatarul şi în cazul experienţei solicitate inginerului proiectant de poduri şi managerului de proiect unde se cere experienţă după acelaşi model. În cuprinsul contestaţiei operatorul economic mai semnalează şi o serie de clauze, care, “dincolo de caracterul abuziv, sunt de natură să cauzeze blocaje majore în derularea contractului”.
Reclamantul a cerut CNSC să dispună suspendarea procedurii de achiziţie până la soluţionarea fondului cauzei.
Reamintim că CNAIR a anunţat la finele lunii aprilie, într-un comunicat de presă, demararea procedurii pentru atribuirea contractului privind realizarea podului Brăila – Tulcea, inclusiv partea de proiectare, catalogând această investiţie drept cel mai complex proiect de infrastructură din perioada post-comunistă. Contractul are o valoare estimată de 2,025 de miliarde de lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 500 de milioane de euro. Lungimea totală a proiectului este de 23,413 km şi cuprinde trei secţiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km şi drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km, precum şi podul suspendat, structura principală, cu o lungime de 1.974,30 de metri, din care 1.120 metri reprezintă deschiderea centrală. La aceasta se adaugă două deschideri laterale de 489,65 metri, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri pe malul dinspre Tulcea.