* propunerea a venit din partea Consiliul Național al Elevilor, care consideră că intrările separate sunt încă folosite ”ca instrument de segregare școlară între doi dintre cei mai importanți actori ai sistemului de învățământ” * inițiativa a stârnit un val de reacții în spațiul public, unii fiind de acord cu măsura, alții contra, lucru valabil și în județul Brăila
”Intrarea separată pentru elevi și cadrele didactice e încă folosită ca și un instrument de segregare școlară între doi dintre cei mai importanți actori ai sistemului de învățământ. Consiliul Elevilor consideră că aceștia trebuie să fie parteneri in procesul educațional, iar intrarea separată reprezintă un simbol al unui sistem vechi, în care profesorii încă se folosesc de aceste pretexte pentru a-și arăta autoritatea față de elevi, deși respectul pentru profesori nu se manifestă prin holuri și scări separate”.
Aceasta este declarația făcută de Consiliul Național al Elevilor (CNE), care cere desființarea intrărilor separate în școli. Evident, inițiativa a stârnit un val de reacții în rândul profesorilor, copiilor și părinților, care s-au împărțit în două tabere: cei care susțin inițiativa și cei care nu văd o problemă în a exista ”intrarea pe la profesori” și ”intrarea pe la elevi”.
Redactorii ”Obiectiv” au stat de vorbă cu câțiva directori de școli despre această propunere. Iată ce ne-au răspuns:
Prof. Victorina Ciomîrtan, directorul Școlii Gimnaziale ”Mihai Eminescu”:
”Siguranța în mediul școlar este un obiectiv prioritar pentru orice unitate de învățământ. Noi trebuie să asigurăm în primul rând siguranța copiilor. Iar pentru asta trebuie să existe un control asupra persoanelor care pătrund în instituție. De aceea există o curte a școlii, elevii au o intrare a lor, avem un paznic, totul pentru a se asigură un flux cât mai ușor. În ceea ce privește profesorii, lucrurile sunt și aici organizate în sensul că avem videointerfon și colegii mei intră pe bază de cartelă. Acum, nicio intrare nu e bătută în cuie, că e a profesorilor sau a elevilor. Copiii pot intra pe la profesori dacă au întârziat, dacă au o problemă etc. Doamne ferește, nu îi sancționează nimeni! Nu știu cum și de ce s-a ajuns la această poveste, personal nu cred că acesta este un impediment în bunul mers al educației. Nu consider că este o discriminare să avem intrări separate. Sunt doar căi de acces într-o instituție care au scopul de a ordona lucrurile, totul din motive de securitate”.
Prof. Elena Doroftei, directorul Colegiului Național ”Nicolae Iorga”:
”La noi accesul este separat și este în primul rând un lucru ce ține de siguranță. Și e bine să fie mai multe intrări, de aceea se fac și simulări în caz de incendiu. Acuma că le numim pentru profesori sau pentru elevi... intrăm într-o discuție care nu știu dacă își are rostul neaparat. Important este să existe cu circuit prin care elevii să fie la școală și în siguranță. Și oricum nu le interzice nimeni copiilor să intre pe la profesori dacă au întârziat, dacă a intervenit o problemă etc. Ceea ce vreau să spun este că școala nu este dușmanul copilului! Nu construim școala pe ideea de separare, de neînțelegere, iar când apar diverse situații trebuie să încercăm să le găsim o rezolvare împreună. Nu fiecare cu o opinie și ne-o impunem unul altuia, fiindcă nu se construiește școala”.
Prof. Emil Ștefănuț Dragomir, directorul Liceului Teoretic ”Constantin Angelescu” Ianca:
”La liceul nostru chiar am discutat această propunere în Consiliul Profesoral pe care l-am avut săptămâna aceasta. Și i-am chestionat anonim pe colegii mei și 11 au fost de acord cu desființarea intrărilor separate pentru elevi și profesori, 56 nu. Eu, personal, sunt de acord să fie aceeași intrare pentru toată lumea pentru că nu cred că respectul se câștigă printr-o intrare separată. Dar colegii meu nu prea au fost de acord cu mine așa că trebuie să mă supun majorității, căci așa e în democrație. Dar, din nou, precizez că eu sunt de acord ca elevii să intre pe aceeași ușă cu tot personalul. Asta cu intrarea pe la profesori și pe la elevi din punctul meu de vedere e o rămășiță din sistemul comunist în care profesorul dacă avea catalog trebuia să fie un zeu. Dar nu mai e cazul.”
Ce spun elevii brăileni?
Redactorii ”Obiectiv” au cerut și opinia celor din Consiliul Județean al Elevilor Brăila pe marginea acestei inițiative. În răspunsul primit ni s-a comunicat că deși înțeleg demersul colegilor din țară, la Brăila intrările în școli sunt sigure, iar elevii nu sunt sancționați pentru că ”intră pe la profesori”.
”Consiliul Județean al Elevilor Brăila a efectuat o analiză a regulamentelor de ordine interioară din unitățile de învățământ preuniversitar și a constatat că majoritatea acestora nu încalcă legea. De asemenea, s-a remarcat că în unele licee există infrastructură în care elevii beneficiază de mai multe intrări decât profesorii, demonstrând că există soluții viabile pentru o comunitate școlară integrată”, susține Consiliul Județean al Elevilor Brăila, prin președintele Andrei Iașar.