• interviu cu profesor Marilena Niculescu
Dacă de două Stagiuni încoace, Filarmonica brăileană „Lyra – George Cavadia” s-a impus publicului meloman, atât prin programele muzicale prezentate, prin partiturile alese din literatura muzicală românească sau universală, cât, mai ales, prin interpretările de mare valoare artistică ale acestora, deschiderea celei de a treia stagiuni, nu putea fi trecută sub tăcere. Sub tăcere nu poate fi trecut nici numele profesorului Marilena Niculescu, Prezentatorul care tălmăceşte de fiecare dată spectatorilor emoţiile la care sunt părtaşi. Recent, Marilena Niculescu a acordat un interviu redactorului nostru.
- În postura de prezentator, sunteţi alături de Orchestra de cameră „Lyra – George Cavadia”, pentru a îmbrăca în cuvinte ceea ce se întâmplă pe scenă în timpul concertelor, dar şi principiul după care se derulează fiecare spectacol. Ce ne puteţi spune despre misiunea delicată, de cronicar muzical?
- Principiul după care s-a derulat fiecare concert şi pe care îl vom păstra şi în viitor, precum marile Filarmonici, a fost şi va fi cel numit „Stories first music after”, potrivit căruia am şi eu „privilegiul”, ca în postura de prezentator, să mă alătur Orchestrei de cameră „Lyra – George Cavadia”, pentru a „tălmăci” publicului, în anumite momente ale concertului, „cauzele” emoţiilor artistice, de care au parte. S-ar zice că e vorba despre o...”cronică muzicală! Delicată, ingrată şi greu de asumat situaţie de a aduna pe hârtie propriile opinii despre ceea ce se întâmplă pe scenă! Dar, fac acest lucru de dragul celor ce i-am cunoscut şi recunoscut, de-a lungul anilor, printre iubitorii de muzică prezenţi în sălile de concert, dar, mai ales, pentru cei ce cu fiecare interpretare, dăruiesc publicului momente de reală bucurie artistică. În speţă – Orchestra de Cameră „George Cavadia”, dirijată de colonel Petrea Gogu.
- Cum a fost, din punctul dumneavoastră de vedere, Concertul de deschidere a Noii Stagiuni Muzicale 2018-2019 a Filarmonicii brăilene, „Lyra – George Cavadia” susţinut de către Orchestra de Cameră „George Cavadia?
- Concertul de deschidere a Noii Stagiuni Muzicale 2018-2019 a Filarmonicii brăilene, „Lyra – George Cavadia” se anunţa a fi, deja, un succes şi numai pentru faptul că brăilenii, după lunga pauză de vară, aveau să-şi revadă , în sfârşit, „marea lor dragoste”, Orchestra de Cameră, pe care de-a lungul timpului, atâta şi-au dorit-o, dar şi să o reasculte pe una dintre cele mai talentate pianiste ale momentului, Mădălina Claudia Dănilă. În ton cu seara, ce se anunţa o sărbătoare muzicală, în primul rând prin Program - muzică de compozitorul norvegian Eduard Grieg – Suitele 1 şi 2 „Peer Gynt” şi Concertul pentru pian şi orchestră, în la minor, opus 16- a fost şi atmosfera caldă şi extrem de prietenoasă a publicului, numeros şi de toate vârstele. Membrii Orchestrei s-au întrecut în a-şi demonstra profesionalismul, pus în valoare şi de prestaţia impecabilă a dirijorului Petrea Gogu. Iar Mădălina Claudia Dănilă, pianista născută la Brăila, ce şi-a început studiile muzicale la Liceul de Artă „Hariclea Darclee”, continuându-le şi desăvârşindu-le în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, Secţia Pian şi care este astăzi doctorand anul III a aceleiaşi Universităţi, şi-a ales pentru Concertul de deschidere a noii Stagiuni muzicale, o partitură ce nu poate fi la îndemâna oricărui interpret – Concertul în la minor, de Grieg. Spre bucuria noastră a tuturor, am recunoscut în tânăra brăileancă, o interpretă de mare clasă – fără etalări ostentative ale pasajelor de virtuozitate, cu o tehnică de excepţie, un fin dozaj de emoţie şi rafinament, atât de necesare pentru a te aventura să cânţi Grieg.
- Ce înseamnă o astfel de asumare?
- Presiunea unei astfel de asumări este foarte mare, dar „totul e bine, când se sfârşeste cu bine!” Aşa că, publicul a rechemat-o pe Mădălina, de două ori la rampă. Bisurile au plăcut foarte mult. Ropotele de aplauze, amabilităţile, buchetele de flori, au răsplătit din plin evoluţia artistică a pianistei, dar şi a celorlalţi protagonişti ai serii – Orchestra de Cameră „George Cavadia”, dirijorul Petrea Gogu, care şi-au îndeplinit şi de această dată jurământul faţă de Artă.
- Au fost şi alţi factori care au contribuit la reuşita acestui eveniment cultural?
- De remarcat este şi meritul organizatorilor Concertului – Consiliul Judeţean şi Primăria Municipiului Brăila. Sprijinul în realizarea unor momente artistice atât de valoroase este determinant. Îmbucurător este totodată şi faptul că Teatrul „Maria Filotti” a fost gazda evenimentului. Vă imaginaţi, câtă recunoştinţă poartă publicul meloman pentru astfel de seri? Este atât de frumos ceea ce se întâmplă în oraşul nostru, este onorant şi ne obligă pe mai departe. Poate e şi modul nostru, al brăilenilor de a sărbători împlinirea celor 650 de ani de atestare documentară sau a celor 100 de la Marea Unire. De altfel, însuşi directorul Filarmonicii, Ionuţ Săndel Balaban, a anunţat la final de concert faptul că Primăria Municipiului Brăila va finanţa realizarea următorului Concert Extraordinar, susţinut de către Orchestra de Camer „George Cavadia”, avându-l ca solist, pe celebrul violonist Alexandru Tomescu, concert ce a avut loc în data de 25 octombrie 2018, tot în Sala Mare a Teatrului „Maria Filotti”. (A consemnat Tudoriţa TARNIŢĂ)