• sindicatul companiei se delimitează de acţiunea spontană de protest, conducerea “Braicar” somează protestatarii să reia lucrul şi-i ameninţă cu desfacerea contractului de muncă pentru “lipsă nemotivată de la serviciu”, iar primarul municipiului vorbeşte despre radicalizarea acţiunii angajaţilor doar pentru a obţine o creştere salarială mai mare • în toată această “furtună” călătorii au fost nevoiţi şi vineri să circule pe jos ori să se înghesuie în singurele maxi-taxi rămase în oraş • mai grav: este posibil ca nici în acest weekend să nu avem transport în comun
Tensiunile cresc de la o zi la alta în oraş odată cu prelungirea situaţiei de criză generată de protestul spontan al salariaţilor companiei publice de transport în comun care au refuzat, începând de joi dimineaţă, de la ora 5.00, să mai iasă pe trasee. În tot vacarmul creat, părţile implicate direct sau indirect în acest conflict îşi argumentează poziţiile, declaraţiile ori deciziile adoptate în încercarea de a arăta că dreptatea le aparţine.
În prima zi de grevă spontană, organizaţia sindicală a salariaţilor din “Braicar” a emis o adresă către conducerea companiei în care se delimitează clar de mişcarea de protest şi insistă pe ideea că nu a avut rol catalizator în declanşarea acesteia. “Decizia instanţei de judecată cu privire la acţiunea formulată de SC Braicar SA Brăila a fost adusă la cunoştinţa salariaţilor cu precizarea că Sindicatul Liber Transloc Brăila va relua proceedurile cu privire la declanşarea conflictului colectiv de muncă ţinând cont de recomandările instanţei de judecată. În data de 24.05.2018 salariaţii au oprit în mod voluntar activitatea fără a informa conducerea Sindicatului Liber Transloc Brăila. (...) Reiterăm încă o dată faptul că responsabilitatea Sindicatului Liber Transloc Brăila se opreşte la momentul în care Tribunalul Brăila în data de 23.05.2018 a admis acţiunea formulată de SC Braicar SA Brăila şi aceasta a fost adusă la cunoştinţa salariaţilor. Oprirea voluntară a activităţii este o decizie a salariaţilor care nu are legătură cu data în care era programată greva de avertisment şi nici cu tabelele semnate (este vorba despre tabelele cu semnăturile de susţinere a mişcărilor de protest la nivelul unităţii - n.r.) comunicate către SC Braicar SA Brăila”, se menţionează în materialul amintit în care sunt trecute şi principalele revendicări ale greviştilor.
În replică, într-un mesaj adresat public propriilor angajaţi, conducerea companiei îi somează practic pe aceştia să reia activitatea invitând în egală măsură la dialog şi negociere. “Stimaţi angajaţi, vă solicităm să reluaţi activitatea, încetarea totală a lucrului fiind de natură să afecteze grav SC Braicar SA şi întreaga comunitate locală. Aşa cum cunoaşteţi, greva de avertisment programată a se desfăşura în data de 24.05.2018 între orele 5.00 - 7.00 a fost constatată ca fiind ilegală de către Tribunalul Brăila. Prin urmare, orice formă de încetare a lucrului se derulează cu nerespectarea legii, situaţie în care vor fi aplicate sancţiunile aferente inclusiv recuperarea prejudiciilor create societăţii. (...) Vă facem cunoscut că încetarea activităţii pentru o zi generează pierderi de circa 100.000 lei care vor fi recuperate de la persoanele vinovate. Conducerea îşi manifestă disponibilitatea negocierii în măsura în care există reprezentanţi ai salariaţilor care au încetat activitatea în mod ilegal, desemnaţi conform legii”, se arată în mesajul amintit, însoţit de scuze adresate călătorilor.
Ulterior, în cursul după-amiezii de vineri, compania a revenit cu un nou comunicat către protestatari prin care le atrage atenţia că riscă desfacerea contractului de muncă în cazul în care nu reiau lucrul: “Conform regulamentului intern (...) lipsa nemotivată de la serviciu 3 zile în cursul unei luni este sancţionată cu concediere. Simpla prezenţă în incinta Depoului Radu Negru nu echivalează cu prestarea efectivă a muncii, motiv pentru care zilele (orele) nelucrate se vor regăsi în pontaj ca zile nemuncite ceea ce va atrage răspunderea disciplinară şi civilă, după caz”.
Coincidenţă sau nu, anul trecut în toamnă, după un scenariu oarecum asemănător, oraşul Oradea a fost blocat de greva spontană a salariaţilor operatorului public de transport. După negocieri eşuate cu protestatarii care cereau creştere salarială, municipalitatea de acolo şi-a retras oferta de majorare a salariilor, mai mult, a anunţat că vor avea loc concedieri de personal şi că vor fi acceptate toate eventualele demisii ale şoferilor care vor să plece din companie în atare condiţii. A doua zi după aceste măsuri, transportul public în oraş a fost reluat.
Scenariul Oradea....
Aflat în delegaţie a Băncii Mondiale în Japonia, primarul municipiului, Marian Dragomir, a revenit cu o serie de completări în ce priveşte declaraţia sa dată în exclusivitate reporterilor “Obiectiv” în prima zi a grevei spontane, precizări în care vorbeşte deschis despre un şantaj la adresa companiei din partea protestatarilor. “O poziţie radicală din partea angajaţilor va genera aceeaşi poziţie şi din partea celorlalte părţi. Dialogul bazat pe realităţi economice după reluarea activităţii este singura soluţie în această situaţie. (...) Sunt de acord cu o creştere normală, decentă a salariilor, dar asta fără a împovăra compania, fără a creşte preţul biletului, fără riscul de a o duce spre faliment. Refuzul de a ieşi pe traseu poate fi considerat un şantaj la adresa conducerii societăţii. Insist pe ideea că, în continuare, doar pe calea dialogului se poate ajunge normal la o soluţie de rezolvare a problemelor. (...) Îi invit la dialog, să înceapă discuţiile pe care le-au evitat. Astfel încât să nu sufere în primul rând cetăţenii oraşului, iar în al doilea rând angajaţii Braicar care pe perioada grevei nelegale nu vor primi salarii, sporuri şi alte drepturi. Prin extinderea abuzivă a acestei greve ilegale, mii de elevi de liceu, studenţi şi angajaţi sunt afectaţi, iar imaginea societăţii Braicar va avea de suferit. Intenţia unor persoane de a şantaja astfel creşterea exagerată a salariilor poate conduce şi la atitudini la fel de radicale bazate doar pe prevederi legale din partea conducerii societăţii, fapt ce trebuie eliminat. (...) Regret atitudinea nejustificată a unor şoferi care nemulţumiţi de criticile brăinenilor au folosit cuvinte obscene la adresa acestora”, a venit cu precizări Dragomir, într-o postare pe pagina sa de Facebook. În acelaşi material edilul reia şi argumentele invocate de-a lungul timpului în favoarea deciziei de a scoate din piaţa locală de transport a operatorilor de tip maxi-taxi: indisciplină în trafic, evaziune fiscală prin neeliberarea de bilete, datorii neachitate către bugetul local.
Reamintim că salariaţii companiei programaseră pentru joi, 24 mai, o grevă de avertisment cu întreruperea lucrului timp de două ore, începând cu ora 5.00, acţiune de protest ce a fost declarată nelegală de către Tribunalul Brăila, sesizat fiind în acest sens de către administraţia “Braicar”. Numai că salariaţii companiei au decis să declanşeze o grevă spontană cu oprirea activităţii.
Lista nemulţumirilor salariaţilor cuprinde următoarele revendicări: Stabilirea coeficienţilor minimi de ierarhizare pentru salariaţi conform competenţelor profesionale, în funcţie de pregătire; Stabilirea unei Grile de salarizare cu un pas identic între nivele; Încadrarea tuturor categoriilor de salariaţi în limitele de salarizare conform noii grile propuse, cu respectarea coeficienţilor minimi de ierarhizare; Reglementarea modului de plată conform codului Muncii pentru cei care lucrează continuu, mai mult de 5 zile consecutiv (se lucrează mai mult de 14 zile fără libere); Stabilirea unui calendar privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă; Stabilirea repartizărilor lunare pentru toţi salariaţii.
De precizat că lista de semnături din partea salariaţilor care au fost chestionaţi în privinţa declanşării acţiunilor de protest, aşa cum cere legislaţia în domeniul muncii, cuprinde acordul scris al majorităţii angajaţilor “Braicar” (305 semnături “pentru” dintre cei aproape 400 de angajaţi ai unităţii).