• “am asigurat o sumă foarte mare de bani în aceşti ani pentru înnoirea parcului auto, dar primarul, dacă mai trebuie să facă şi grafice la Braicar... să îmi fie cu iertare!”, a punctat Dragomir • edilul susţine că aceste probleme s-ar putea rezolva odată cu achiziţionarea celor 15 autobuze noi de capacitate medie şi mare
Zi de zi, sute de elevi din Brăila sunt nevoiţi să se trezească cu noaptea-n cap pentru a prinde un loc în mijloacele de transport în comun care să-i ducă spre şcoală. Cei mai mulţi spun că în fiecare dimineaţă pierd cel puţin o jumătate de oră de somn, dacă nu mai mult, numai pentru a ajunge mai devreme în staţie, astfel încât să fie siguri că prind un loc în tramvai sau autobuz. Pentru că, pe măsură ce se apropie ora de începere a cursurilor, autobuzele şi tramvaiele sunt tot mai aglomerate, astfel că în multe dintre staţiile intermediare nici nu mai opresc, sau dacă o fac, cu greu se mai pot strecura doi - trei călători. Aşa că mulţi elevi preferă să aştepte în clasă 30 - 45 de minute până încep orele, decât să fie mustraţi de profesori că au întârziat sau să primească absenţă. Dacă dimineaţa reuşesc în felul acesta să “fenteze” aglomeraţia, la prânz e şi mai greu, căci pierd din nou prin staţii minute bune... dacă nu se plictisesc să tot aştepte şi o iau spre casă la picior. Mulţi veţi spune foarte bine, sunt tineri, dar dacă luaţi în calcul greutatea ghiozdanului, programul şi aşa supraaglomerat al unui elev şi faptul că mulţi dintre ei după amiaza mai au şi activităţi extraşcolare sau meditaţii în privat, veţi înţelege că nu e deloc simplu. Nici pentru adulţi nu e mai comod. Aproape în fiecare zi, în jurul orelor 17.00-18.00, de exemplu, atunci când lumea scapă de la muncă, povestea se repetă cu zeci de minute timp de aşteptare în staţii şi maşini supraaglomerate. Exemplu concret: săptămâna trecută, unul dintre redactorii “Obiectiv” a stat fix 31 de minute în staţie la “Dunărea” până să vină un 16 sau 17.
Toate aceste probleme au fost aduse din nou în discuţie, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute de primarului Marian Dragomir. Edilul-şef a spus că situaţia se va schimba odată ce vor veni cele 15 autobuze noi, de capacitate medie şi mare. Mai mult, acesta a declarat că le-a cerut celor de la “Braicar” să reconfigureze traseele astfel încât să se reducă timpii de aşteptare în staţii.
“Acum ei au avut un proces de reaşezare a traseelor, se pare că pe unele dintre trasee lucrurile au funcţionat, iar pe altele nu au funcţionat. N-am făcut public acest lucru, dar le-am solicitat să regândească traseele de aşa natură încât lumea să nu aştepte mult timp în staţii. Dacă cumva vor avea probleme, o să vreau să cunosc acest lucru deoarece ei se află în momentul de faţă în licitaţie pentru încă 15 autobuze, finanţate de Primăria Municipiului Brăila. De această dată vom lua pe lângă 5 autobuze de capacitate medie şi 10 autobuze de capacitate mare. Unele dintre ele vor fi introduse pe liniile de mare frecvenţă, inclusiv pe 16 şi 17, tocmai pentru a nu mai exista acea înghesuială în autobuz. Din punct de vedere al circulaţiei sau al traficului, noi, ca primărie, am asigurat o sumă foarte mare de bani în aceşti ani pentru înnoirea parcului auto, dar primarul, dacă mai trebuie să facă şi grafice la Braicar... să îmi fie cu iertare! Am avut discuţii legate de timpii de aşteptare şi ştiu că au avut şi concurs la un moment dat pentru anumite posturi, inclusiv pentru persoanele care întocmesc grafice şi au făcute nişte modificări acolo”, a afirmat Dragomir.
Întrebat când se vor afişa graficele în staţii astfel încât brăilenii să ştie şi ei într-un final cât timp au de aşteptat autobuzele, edilul-şef a spus că dacă cei de la “Braicar” nu le vor afişa de bună voie, “vor fi obligaţi să le afişeze”.
Reamintim că, recent, a fost lansată în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) licitaţia pentru achiziţia a 15 autobuze de medie şi mare capacitate, pentru transport urban de călători. Pentru această achiziţie, operatorul public de transport în comun are un buget de 11,532 milioane lei, fără TVA, pe care l-a împărţit în două loturi: primul grupează 5 autobuze de medie capacitate, cu o valoare estimată de 3,255 milioane lei, iar al doilea lot, diferenţa de 10 maşini de mare capacitate pentru care este dispus să plătească maxim 8,277 milioane lei, fără TVA. Ca cerinţe tehnice minimale, “Braicar” a cerut rampă acces persoane cu dizabilităţi, cabină şofer izolată de restul salonului, aer condiţionat, preîncălzitor staţionar pentru timp rece, independent de motor, sistem de informare audio-video în interior, sistem de afişare a liniei şi rutei în exterior, prin panouri faţă, lateral şi spate, sistem de validare a biletelor, sistem de supraveghere video în interior echipat cu dispozitiv de stocare a imaginilor, oglinzi electrice încălzite.
Cele 15 autobuze noi se vor adăuga astfel celor 5 cumpărate în vară de la
compania BMC (British Motor Corporation), preţul final de achiziţie fiind de 2,241 milioane lei, fără TVA, faţă de 2,79 milioane lei, preţul estimativ de la care a pornit licitaţia.