• pentru a reduce riscul expunerii la epidemia de COVID-19 a seniorilor singuri de peste 65 ani, Primăria Brăila, prin Direcţia de Asistenţă Socială, a pus la dispoziţie o linie telefonică gratuită, disponibilă 24 de ore din 24 • printr-un simplu telefon, angajaţii instituţiei vor avea grijă să le facă cumpărăturile bătrânilor, mai ales că acestora le este recomandat să nu iasă din casă în această perioadă • pe lângă angajaţii celor două instituţii care s-au oferit să fie voluntari, semnale de solidaritate vin şi din partea cetăţenilor • şi primarii din judeţ s-au mobilizat pentru ca persoanele vulnerabile să fie protejate
Nu toţi bătrânii din Brăila au norocul în această perioadă de a avea alături un fiu care să le facă piaţa, un nepot care să le plătească o factură sau un vecin care să le cumpere un medicament de la farmacie. În acest context, Primăria Municipiului Brăila, prin Direcţia de Asistenţă Socială (DAS) Brăila, pune la dispoziţia vârstnicilor singuri peste 65 ani, categoria de vârstă cea mai afectată la nivel mondial de pandemia de coronavirus (COVID-19), o linie telefonică gratuită unde pot solicita asistenţă pentru asigurarea necesităţilor zilnice. Concret, la numărul TELVERDE 0800 800 082, un bătrân care locuieşte singur şi nu se bucură de sprijin din partea niciunei alte persoane poate suna şi un angajat al Direcţiei va avea grijă să facă cumpărăturile pentru acesta. Atenţie! Trebuie precizat că instituţia pune la dispoziţie doar resursa umană, adică persoane care fac aceste servicii, însă costurile produselor achiziţionate sunt suportate de cei care solicită ajutor.
„Procedura este în felul următor. Strângem un număr de persoane vârstnice care au nevoie de cumpărături. Apoi, colegii mei, înainte de a pleca pe teren, au obligaţia de a anunţa seniorul cu numele şi prenumele persoanei care va fi în faţa uşii lor. Următorul pas este să mergem la uşa seniorilor, ei ne dau bănuţii şi lista de cumpărături. Noi ne ducem şi achiziţionăm ce e pe lista respectivă, produsele de care au nevoie, ne întoarcem la adresa lor şi le dăm produsele împreună cu bonul fiscal. Dar nu ne rezumăm doar la cumpărături. Spre exemplu, dacă e nevoie de o reţetă de la un medic noi facilităm lucrul acesta. Dacă este vorba de vreun card bancar, dacă este expirat, îi ajutăm. Vorbim la bancă şi unele bănci au venit deja în sprijinul persoanelor vârstnice şi şi-au trimis angajaţii personal la oameni acasă să le ducă cardul. Suntem să spunem şi un intermediar între persoana vârstnică şi instituţia la care aceasta ar trebui să meargă în aşa fel încât să îi ocrotim să nu iasă din casă”, ne-a declarat Nicoleta Oancea, directoarea DAS Brăila.
Aceasta ne-a precizat că de când s-a decretat starea de urgenţă numărul bătrânilor care solicită ajutor a crescut semnificativ, la linia telefonică verde fiind chiar şi 30 de apeluri într-o zi. Se lucrează la foc automat, însă în acest moment angajaţii Direcţiei fac faţă cererilor. Mai trebuie spus că, în semn de solidaritate, mai mulţi brăileni s-au oferit să fie voluntari.
Nicoleta Oancea a făcut şi un apel la brăilenii care cunosc bătrâni peste 65 ani pe care nu are cine să îi ajute în această perioadă să sune la numărul gratuit 0800 800 082 pentru a veni în sprijinul acestora.
„Dacă cineva cunoaşte situaţii punctuale din stânga, din dreapta casei, şi ştiu că sunt persoane singure, vârstnice, persoane care nu au un sprijin într-un fiu, fiică, nepot, rude, vecin, am rugămintea să ne contacteze pentru că telefonul este disponibil non-stop, 24 ore din 24”, este apelul transmis de Nicoleta Oancea.
Mai trebuie spus că pe lângă serviciul pentru bătrâni, în prezent Direcţia de Asistenţă Socială Brăila lucrează la un program prin care să acorde îngrijire la domiciliu persoanelor singure şi nedeplasabile, adică cei care sunt la pat.
Primarul Marian Dragomir: „Le mulţumesc voluntarilor care s-au implicat în această perioadă”
Pentru a ţine evidenţa persoanelor peste 65 de ani din Brăila care locuiesc singure şi nu au sprijin din partea rudelor în aceste zile, Primăria Brăila a contactat toţi cei circa 890 de administratori de asociaţii de proprietari din municipiu. Aceştia au fost invitaţi să vină la primărie, unde au primit tabele pe care trebuie să le completeze cu numele bătrânilor aflaţi în această situaţie. Din păcate, aşa cum ne-a declarat primarul Marian Dragomir, puţini administratori au făcut acest lucru până acum, motiv pentru care a făcut un nou apel la aceştia să vină la primărie şi să ajute cu datele de contact ale vârstnicilor, iar aceştia să fie ajutaţi la nevoie. Totodată, primarul a dorit să le mulţumească tuturor celor care în aceste momente grele au ales să fie voluntari şi să se implice pentru a-şi ajuta semenii. Printre ei se numără angajaţi ai primăriei şi consilieri locali. Este vorba despre viceprimarii Doiniţa Ciocan şi Alexandru Jantea şi consilierii personali ai primarului, Gabriel Ion şi Carmelia Bălănică, alături de Camelia Martinov (şef direcţia Cultură), Florentina Robitu (Cultură), Mădălina Cochină (şef serviciu) şi Marius Surdu (achiziţii). Din rândul consilierilor locali municipali s-au oferit până în prezent să ajute Răzvan Popescu, Valentin Pătârlăgeanu, Loredana Badiu, Eduard Herera Petrescu şi Cornelia Neacşu.
„Momentan ne descurcăm cu angajaţii noştri şi avem angajaţi de la alte departamente care s-au oferit să ajute voluntar. Dar când nu vom mai putea face faţă ne bucurăm că avem o listă foarte generoasă de voluntari cărora vreau să le mulţumesc foarte mult pentru că s-au implicat în această perioadă şi au înţeles că pot oferi un ajutor celor care au nevoie”, a transmis edilul Brăilei.
Mobilizare şi în judeţ pentru vârstnicii neajutoraţi
Cele mai multe primării din judeţ au identificat deja vârstnicii peste 65 de ani şi au găsit o soluţie de a ţine legătura cu aceştia. Primarii au pus şi ei la dispoziţia cetăţenilor numere de telefon la care pot suna pentru a fi ajutaţi cu cumpărăturile. Spre exemplu, Primăria Oraşului Ianca a desemnat persoane din cadrul instituţiei responsabile cu acest aspect, dar caută şi voluntari. „I-am identificat, le-am lăsat un număr de telefon la care ne pot suna şi să ne spună ce nevoi au. Persoanele responsabile din cadrul Primăriei, alături de câţiva voluntari vor face cumpărăturile, dacă vor fi cereri”, ne-a declarat George Chiriţă, primarul din Ianca.
Aceeaşi situaţie este şi în Făurei. „I-am identificat pe vârstnici, am desemnat o persoană de la Primărie să meargă la cumpărături pentru ei. Tot această persoană se ocupă şi de cumpărăturile celor izolaţi la domiciliu. În principal, nu au cerinţe ieşite din comun, decât strictul necesar: pâine, medicamente... Au un număr de telefon la dispoziţie la care pot suna atunci când au nevoie de ceva. Am eliberat deja adeverinţă pentru angajatul nostru care se ocupă de acest aspect, pentru a se putea deplasa. În schimb, avem o mare problemă, cea a echipamentelor de protecţie. Nu se mai găsesc, nu mai avem de unde să le cumpărăm”, ne-a declarat Ionel Voinea, primarul oraşului Făurei.
„O să facem o situaţie clară, o să le facem cumpărăturile, exact cum procedăm şi cu cei autoizolaţi. Oamenii nu cer decât alimente, nu au cereri exagerate”, ne-a spus şi Gheorghe Ionel, primarul oraşului Însurăţei.
La Movila Miresii, primarul a împărţit cetăţenilor măşti de protecţie. Aceeaşi măsură cu numărul de telefon pus la dispoziţia vârstnicilor este valabilă şi în această comună. „Persoanele trecute de 65 de ani şi fără sprijin au fost identificate, sunt foarte puţine la număr. Avem un număr de telefon la care ne pot suna. Am împărţit măşti de protecţie pentru cetăţeni. Oricum, rar ies oamenii din casă, şi asta e cel mai important, să fie responsabili şi să stea acasă pe cât de mult posibil”, ne-a spus Dumitru Panţuru, primarul comunei Movila Miresii.