Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Decizia judecătorilor este obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă.
Avocatul Poporului (AP) a formulat la Curtea Supremă un recurs în interesul legii privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Conform AP, examinarea jurisprudenţei la nivel naţional a relevat că instanţele de judecată nu au un punct de vedere unitar în ceea ce priveşte legalitatea hotărârilor consiliilor locale având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar.
Astfel, potrivit unei orientări jurisprudenţiale majoritare, hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, constatarea şi aplicarea contravenţiilor sunt lovite de nulitate, întrucât stabilesc şi sancţionează contravenţii în domeniul circulaţiei rutiere.
Nu este de competenţa consiliilor locale
Opinia instanţelor judecătoreşti a fost în sensul că hotărârile consiliilor locale având ca obiect de reglementare procedura de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar au fost adoptate cu depăşirea competenţei ce revine consiliilor locale. Într-o altă orientare de jurisprudenţă, instanţele de judecată au avut o abordare diferită, apreciind că posibilitatea reglementării procedurii ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de autorităţile publice locale rezultă din interpretarea unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 şi ţinând seama de faptul că regulamentul în cazul specific al ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar poate fi adoptat şi prin alte acte normative decât prin hotărâre de guvern.