Serviciul de iluminat public în oraş va fi în continuare gestionat de o firmă specializată, desemnată în urma unei licitaţii. Asta au decis ieri consilierii municipali în cadrul şedinţei ordinare a CLM. Ei au avut la mapă studiul de oportunitate realizat de consultantul în acest proiect - "Electromagnetica" SA Bucureşti, iar concluziile materialului sunt clare: cea mai bună variantă pentru Primărie este continuarea exemplului din ultimii ani, adică semnarea cu un operator privat a unui contract de gestiune delegată pentru perioada 2015 - 2026. Decizia a fost luată în contextul în care, la finalul acestui an, în luna noiembrie mai precis, expiră contractul încheiat acum 10 ani cu firma "Luxten".
În linii mari, de la viitorul operator public municipalitatea solicită modernizarea întregului sistem de iluminat, pornind de la reţea, până la înlocuirea becurilor actuale cu tehnologia LED, motivat de consumul mult mai mic de energie electrică. De asemenea, în funcţie de necesităţi, Primăria se gândeşte şi la o eventuală extindere a sistemului în viitoare zone rezidenţiale. Pentru modernizare, consultantul a calculat că ar fi nevoie de o investiţie de circa 23,7 milioane lei, fără TVA, în timp ce pentru extinderea reţelei, suma maximă alocată ar fi de 10,28 milioane lei, fără TVA, aferentă unei perioade de 10 ani, atât cât va fi durata noului contract de gestiune. Pentru întreţinerea sistemului de iluminat firma consultantă a estimat că vor fi necesari circa 6 milioane lei, fără TVA, (pe aceeaşi perioadă de 10 ani), în timp ce pentru iluminatul festiv costurile vor fi de aproape 12 milioane lei, fără TVA. Cu alte cuvinte, municipalitatea va cheltui pe iluminatul stradal cel puţin 42 milioane lei, fără TVA, excluzând din calcul extinderea reţelei, în ipoteza că poate nu va fi nevoie de aşa ceva în următorii 10 ani. La toate acestea se adaugă şi costul energiei electrice suportate tot de municipalitate, cu promisiunea că, odată cu montarea tehnologiei LED, consumul de curent se va reduce simţitor, la fel şi valoarea facturilor. De ce a ales consultantul varianta gestiunii delegate în detrimentul scenariului în care municipalitatea îşi înfiinţa propriul serviciu în subordine, care să se ocupe de problema iluminatului? Din motive de eficienţă economică: investiţia privind modernizarea o va face pe cheltuiala sa viitorul operator, în maxim 2 ani de la atribuirea contractului, iar Primăria îi dă înapoi aceşti bani, însă eşalonat, pe o perioadă de 10 ani. Astfel, la finalul perioadei de contract, municipalitatea va rămâne cu un sistem modernizat şi automatizat, cu un consum energetic mult redus. Plus redevenţa anuală pe care o va încasa de la operator pe perioada de contract.
Pasul următor este ca firma consultantă să realizeze întreaga documentaţie aferentă viitoarei licitaţii pentru desemnarea operatorului de iluminat public, iar după ce consilierii municipali o vor aproba, să organizeze efectiv procedura de achiziţie publică.
Reamintim că în oraşul nostru, în ultimii 10 ani, de serviciul de iluminat stradal s-a ocupat SC "Luxten Lighting Company" SRL.