Clienţi puţini, vânzări în cădere liberă. Trafic îngreunat, praf, zgomot, brăileni nervoşi şi nemulţumiţi. Lucrările de reabilitare a Căii Călăraşilor, principala arteră de circulaţie a municipiului, au dat complet peste cap viaţa locuitorilor zonei, dar şi a comercianţilor, atât din magazinele situate de-a lungul străzii, cât şi a celor din cea mai mare piaţă a oraşului, Concordia. Dacă la începutul lucrărilor de reabilitare pierderile erau oarecum suportabile, odată cu suprimarea completă a unui sens de mers şi, în special, a desfiinţării staţiei de autobuz şi maxi - taxi, lucrurile au mers din rău în mai rău. Ba chiar, simţindu-se practic izolaţi - între strada Griviţei săpată până la fundaţie, Călăraşilor blocată pe un sens şi strada Mihai Bravu, cu un trafic supraaglomerat, în orele de vârf infernal -, mai mulţi comercianţi din Concordia s-au mutat deja în Piaţa Mare. Cei rămaşi îi invidiază, deoarece de când Concordia e blocată, Piaţa Halelor a devenit un furnicar. Primarul le transmite, însă, să nu se pripească în luarea unor decizii, lucrurile vor intra cât de cât în normalitate odată cu finalizarea lucrărilor de pe strada Griviţei, iar staţia pentru mijloacele de transport în comun va fi reînfiinţată imediat ce muncitorii vor încheia racordarea reţelor de apă şi canalizare din intersecţia Griviţei cu Călăraşilor. Ceea ce ar trebuie să se întâmple foarte curând, având în vedere că până la sfârşitul acestei luni str. Griviţei ar trebui complet finalizată şi redată circulaţiei.
"Mai vin doar cei din zonă şi cei fideli"
Demararea lucrărilor de reabilitare a Căii Călăraşilor a afectat dramatic circulaţia pe principala arteră a oraşului. Traficul îngreunat, limitarea accesului în zonă, dispariţia staţiilor de autobuz şi maxi-taxi, praful şi zgomotul sunt probleme care nu îi afectează doar pe locatarii zonei, ci şi pe comercianţi, care se confruntă cu o vizibilă scădere a numărului de clienţi şi implicit a vânzărilor. Fie că vorbim de magazine alimentare, de îmbrăcăminte, încălţăminte, terase, patiserii ori saloane de înfrumuseţare, efectele sunt aceleaşi.
Spre exemplu, personalul de la salonul "Hebrun" este îngrijorat de numărul din ce în ce mai mic de clienţi: "Şoseaua e blocată pe partea noastră, deci clientele nu mai pot ajunge cu maşinile personale, nu mai e nici staţie pentru mijloacele de transport în comun, se ajunge greu la noi. Mai vin, practic, doar cei care locuiesc în zonă şi clienţii fideli. În plus, e şi disconfort, zgomot, praf. Ştergem praful de mai multe ori pe zi. E neplăcut să-i primeşti pe oameni cu un strat gros de praf", recunoaşte cosmeticiana salonului.
Nici pentru magazinele de îmbrăcăminte situaţia nu e prea comodă: "Se observă o uşoară diferenţă. Sincer, noi încă mai avem clienţi pentru că sunt doamne care vin special să îşi cumpere haine de aici, avem clienţi fideli. Dar şi pentru ei e greu să ajungă. Celor care folosesc de obicei mijloacele de transport în comun le e dificil să meargă până aici, tocmai de la Catedrală, celor care vin cu maşina personală...nici locurile de parcare nu sunt chiar uşor de găsit în zonă", mărturiseşte o angajată a magazinului "Oreos". De lipsa clienţilor se plânge şi vânzătoarea de la brutăria din apropiere, menţionând că pentru ea praful e cel care creează cel mai mare disconfort. Chiar şi magazinele de tip 3,8 lei resimt efectele lucrărilor. "Dacă sunt mai puţini clienţi? Categoric, da! Nu mai trece nimeni pe aici. Puteţi să o întrebaţi şi pe doamna de la magazinul din staţie... nu mai e trafic aici, deci nici clienţii de altădată", ne-a spus cu părere de rău una dintre vânzătoare. Iar doamna de la magazinul alimentar din staţie ne-a confirmat: "Seara, când de regulă la noi se formau cozi, acum e de-a dreptul pustiu. Acum doar tinerii care merg la fastfood-ul din apropiere mai trec pe aici". Supărată şi oarecum deranjaţă de situaţie s-a arătat şi doamna de la patiserie. "Evident că nu mai sunt atâţia clienţi pentru că nu mai e staţia, şoferii nu mai au unde să parcheze. Plus că e foarte mult praf şi zgomot". Ceva mai norocoase sunt vânzătoarele de la magazinele aflate mai aproape de Barieră, precum "Carniprod": "Avem noroc că e staţie măcar la Catedrală. Oamenii au nevoie de produsele noastre şi, deşi se plâng că sunt nevoiţi să care cumpărăturile mai mult, continuă să vină. Am reuşit să ne formăm deja clienţi fideli şi asta cred că e marele nostru noroc".
"Plimbările pe Călăraşi şi shoppingul de după-amiază, atât de frecvente odinioară, sunt practic imposibile acum. Nici pe la terase nu putem sta. Nu ne e comod să ajungem aici, e greu", ni s-a plâns o tânără ce tocmai ieşea dintr-un magazin.
"În curând, lucrurile vor intra cât de cât în normalitate. Odată ce muncitorii vor termina racordarea reţelei de apă şi canalizarea din intersecţia Griviţei cu Călăraşilor, vom redeschide staţia de autobuz. Oricum, Griviţa trebuie finalizată la sfârşitul acestei luni şi o vom reda traficului", a promis primarul Aurel Simionescu.
Concordia, izolată: comercianţii scad preţurile sau se mută
În aceeaşi situaţie se află şi comercianţii din Piaţa Concordiei. Contextul actual în care se desfăşoară lucrări atât pe Calea Călăraşilor, cât şi pe Griviţei, iar singura cale de acces spre piaţă rămâne strada Mihai Bravu, afectează vizibil vânzările. Negustorii se plâng că încă de la demararea lucrărilor de reabilitare le-au scăzut încasările, clienţii preferând să meargă fie la altă piaţă, fie la supermarketuri decât să vină pe jos, prin praf, să piardă timp şi să-şi facă nervi în goana după un loc de parcare. Dar lucrurile au devenit cu adevărat critice odată cu desfiinţarea staţiei de autobuz şi maxi-taxi. Ceea ce îi doare cel mai mult este însă că aceasta ar fi fost una dintre cele mai prospere perioade, cu legume şi fructe din belşug, o perioadă în care gospodinele îşi fac provizii pentru iarnă şi încarcă cu conserve cămara. "Oamenii mai vin. Mai ales cei din zonă. Într-adevăr, nu cumpără în cantităţi mari, pentru că e dificil să le care. Greu cu parcările, nici staţie nu mai e aici. Dar, totuşi, lumea vine pentru piaţa de zi cu zi", ne-a spus un comerciant din sectorul legume. Colegul de tarabă a adăugat: "Nu sunt suficienţi cei câţiva clienţi care mai vin să cumpere un kilogram de roşii. Normal că oamenii nu mai vin în Concordia când nu au cu ce ajunge aici, plus că e şi şantier în jurul pieţei. După cum vedeţi, multe tarabe sunt neocupate, mulţi s-au mutat în Piaţa Mare, nu mai făceau faţă aici". Migrarea comercianţilor a fost confirmată şi de directorul S.C. Administraţia Pieţelor şi Târgurilor Brăila, Costel Bălan. Acesta ne-a explicat că, deşi nu poate spune ce anume îi face pe comercianţii din Piaţa Concordia să plece - deoarece societatea pe care o conduce nu mai deţine tarabe acolo decât în sectorul de flori, restul tarabelor din sectorul legume-fructe aparţinând controversatului om de afaceri Simion Cloşcă - , poate să confirme faptul că de la începerea lucrărilor pe Calea Călăraşilor, a crescut numărul solicitărilor pentru închirierea de tarabe în Piaţa Mare: "În acest moment, avem spaţiile din Piaţa Mare închiriate în proporţie de 98%, fapt ce nu poate decât să ne bucure. Nu ştiu care e motivul pentru care oamenii pleacă din Concordia, dar e vorba în general de cei de la sectorul legume-fructe, din câte am înţeles", ne-a declarat Bălan.
Comercianţii care au rămas, însă, în Concordia, sunt dispuşi să facă orice ca să-şi salveze afacerea. Ei au recunoscut că vânzările au scăzut atât de mult, încât au fost nevoiţi să lase din preţ pentru a nu rămâne cu marfa nevândută. "Se vede cu ochiul liber că nu mai sunt clienţi. Preţurile nu sunt mari. Dar oamenii preferă să evite toată zona asta şi se duc prin alte pieţe sau la supermarketuri, unde pun de toate în coş. Chiria a rămas aceeaşi, dar noi suntem nevoiţi să scădem preţurile. Ajungem câteodată să le dăm şi pe te miri ce, doar ca să nu se strice pe tarabă".
Brăila, pe penultimul loc în topul preţurilor
Situaţia este într-adevăr complicată pentru tarabagiii din Concordia, mai ales în contextul actual, în care în întreaga ţară producătorii şi comercianţii de legume şi fructe se plâng de preţurile mici pe care sunt nevoiţi să le practice, culmea, din cauza recoltei neaşteptat de bune din acest an. În lipsa unor spaţii speciale de depozitare, ei sunt obligaţi să scoată la vânzare tot ce au, ceea ce automat înseamnă preţuri sub aşteptările lor. Iar în judeţul Brăila, un bazin legumicol important al ţării, evident că preţurile sunt printre cele mai mici din ţară.
Un top realizat de Econtext.ro pe baza datelor provenite de la direcţiile judeţene de statistică ne situează pe penultimul loc la nivel naţional în ceea ce priveşte preţurile legumelor. Astfel, realizatorii topului au creat un coş de consum incluzând câte un kilogram de cartofi, varză, roşii, castraveţi şi fasole, coş care, conform Econtext.ro, îi costă pe brăileni 10,09 lei. Zilele acestea, reporterii noştri au prospectat piaţa brăileană, rezultatul fiind acela că în ciuda preţurilor micşorate pe fondul problemelor generate de lucrările de reabilitare, aceste produse achiziţionate din Piaţa Concordia s-ar ridica la peste 11 lei, în timp ce în Piaţa Mare s-ar situa sub preţul calculat de Econtext, în cazul unor legume nu foarte făţoase 8, chiar 7 lei, şi puţin peste 9 lei dacă se alege varianta unor produse de calitate.
Indiferent de variantă, un lucru este cert: preţurile din pieţele brăilene sunt mult mai mici în comparaţie cu cele practicate în celelalte judeţe ale ţării, fruntaşele topului Econtext fiind: Miercurea Ciuc, Arad, Târgu Mureş, Tulcea ori Vaslui, unde coşul cu legume ajunge la preţul maxim de 24,5 lei, dublu faţă de Brăila.