Plenul Senatului a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind finanţarea partidelor politice şi a campanii electorale, în sensul însuşirii obiecţiilor din cererea de reexaminare transmisă de preşedintele Klaus Iohannis legislativului.
Raportul de admitere cu amendamente, adoptat de comisia specială pentru cod electoral, a fost adoptat de plen cu 106 voturi "pentru" şi 2 voturi "împotrivă şi o abţinere.
Proiectul de lege a fost adoptat de plenul Senatului cu 105 voturi "pentru", o abţinere şi două voturi împotrivă şi urmează să ajungă în dezbaterea Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional.
Guvernul a transmis că susţine proiectul de lege, "pentru necesitatea reformării instituţiilor pubice şi crearea unui cadrul legislativ cât mai clar privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale".
Preşedintele comisiei de cod electoral, deputatul Mihai Voicu a declarat în cadrul dezbaterilor din plenul Senatului că adoptarea legilor electorale se află în grafic, acest lucru datorându-se şi conducerii Senatului.
Comisia de cod electoral a adoptat, marţi, cererea preşedintelui de reexaminare a legii finanţării partidelor, stabilind că împrumuturile făcute partidelor vor trebui restituite în maxim 3 ani, se vor face prin virament bancar şi cele care nu sunt restituite în termen sunt considerate donaţii.
Cererea de reexaminare solicita o precizare mai clară în legătură cu împrumuturile pe care le pot face partidele politice, iar comisia a decis modificarea legii astfel încât termenul de restituire a împrumuturilor nu poate fi mai mare de 3 ani, împrumuturile în bani şi restituirea se pot face numai prin virament bancar, iar împrumuturile în bani care nu sunt restituite în termen de 3 ani, se constituie în donaţii, cu respectarea prevederilor referitoare la acestea.
O altă modificare decisă în Comisia de cod electoral este în legătură cu donaţiile cu sarcină cu privire la imobile cu destinaţia de sedii, introducându-se un termen de doi ani, pentru a îndeplini sarcina cumpărării unui imobil dintr-o donaţie făcută în acest scop şi neîndeplinrea termenului atrage după sine anulare exceptării de la plafonare.
Comisia a mai decis introducerea publicării în Monitorul Oficial şi a împrumuturilor, nu numai a donaţiilor.
În privinţa subvenţiilor acordate de la bugetul de stat pentru partide, se va păstra principiul, dar se va preciza că subvenţiile făcute partidelor de la bugetul de stat au statut de special.
Legea finanţării partidelor şi a campaniilor electorale a fost retrimisă de către preşedinte Parlamentului, pe 10 aprilie, înainte de sarbătoarea de Paşte, pentru reexaminare, şeful statului apreciind că legea trimisă pentru promulgare are probleme legate de respectarea procedurii parlamentare.
Una dintre problemele semnalate de preşedinte viza introducerea principiului independenţei partidelor politice şi al candidaţilor.
De asemenea, în cererea de reexaminare se mai arăta că posibilitatea legală conferită partidelor politice de a recurge la împrumuturi de la persoane fizice, inclusiv în numerar, dar şi de la persoane juridice, altele decât instituţiile de credit "poate fi o normă juridică de natură să perpetueze dependenţa mediului politic de mediul de afaceri şi poate fi de natură să eludeze plafoanele stabilite atât pentru împrumuturi, cât şi pentru donaţii (eventual, prin donaţii deghizate sub formă de împrumuturi), a căror restituire nu va fi solicitată".
În ceea ce priveşte prevederea ca subvenţiile de la bugetul de stat acordate partidelor politice să nu fie supuse executării silite prin poprire, în cererea de reexaminare transmisă de preşedinte se preciza că această normă "creează premisele încălcării principiului egalei protecţii a proprietăţii private indiferent de titular".