• bugetul pe 2018 pentru infrastructura rutieră are o alocare de 23,8 milioane lei aferentă proiectului de la Brăila, faţă de un minim de 299 milioane pentru demararea investiţiei • “Aceşti bani sunt doar pentru proiectare şi alte servicii! Restul de 2,421 miliarde lei vor veni prin credit angajament de la buget”, dă asigurări CNAIR
Statul n-a prevăzut pentru 2018 nici măcar banii pentru avansul de 15% aferent mega-investiţiei Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea. Proiectul de buget de stat pentru anul următor are o alocare de 23,8 milioane lei pentru această investiţie (adică puţin peste 1% din valoarea proiectului) în contextul în care avansul de minim 15% ar fi undeva la circa 299 milioane lei. Altfel spus, statul s-a lăudat degeaba cu Podul peste Dunăre - “cea mai complexă lucrare de infrastructură din ultimii 27 de ani”, ori poate anticipează că nu există nici o şansă ca lucrările să înceapă anul viitor, aşa încât n-a considerat necesar să asigure măcar banii de avans pentru viitorul contractor general pe parte de proiectare şi execuţie lucrări. Cu privire la proiectul de buget în discuţie, la solicitarea “Obiectiv Vocea Brăilei”, Direcţia de Relaţii cu Presa al CNAIR a venit cu precizarea că: “Aceşti bani sunt doar pentru proiectare şi alte servicii. Restul de 2,421 miliarde lei vor veni prin credit angajament de la buget. Deci banii necesari vor fi asiguraţi!”.
Cert este că la acest moment, deşi contractul a fost atribuit încă din octombrie, nu s-a ajuns la semnarea acestuia, în contextul în care a existat o a doua contestaţie la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) depusă de ofertantul având drept lider China Communication Construction Company Ltd (China). La finele lunii trecute, CNSC a respins ca inadmisibilă acea contestaţie, iar deocamdată, nu s-a înregistrat la Curtea de Apel Bucureşti vreo plângere din partea ofertantului chinez. “La acest moment nu a fost înregistrată, din câte cunoaştem, plângere la Curtea de Apel Bucureşti ca urmare a răspunsului dat de CNSC la contestaţia formulată de parte chineză. Dar ne aşteptăm să se depună contestaţie. În cazul în care, totuşi, nu o vor face, estimarea este ca în cursul lunii ianuarie să trecem la semnarea contractului”, a mai venit cu detalii Direcţia de Relaţii cu Presa al CNAIR.
Revenind la proiectul de buget pe 2018 în domeniul infrastructurii rutiere adoptat de Parlament, în urma unei analize realizată de presa centrală, o primă concluzie a fost aceea că alocările sunt insuficiente pentru autostrăzile aflate în lucru, la jumătate sau chiar un sfert faţă de cât ar fi nevoie, deşi unele proiecte ar trebui finalizate chiar anul următor. O altă concluzie, mai multe proiecte care au contractele semnate sau sunt deja finalizate în mare proporţie au zero lei alocaţi pe 2018. Mai grav, majoritatea proiectelor lansate în licitaţie în 2017, aşa cum este şi cazul Podului peste Dunăre Brăila - Tulcea, au alocări infime.
Atribuirea s-a făcut la preţul de 433 milioane euro
Reamintim că, în prima parte a lunii octombrie, CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a anunţat că adjudecatarul licitaţiei pentru proiectul investiţional “Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea” este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA. Mai detaliat, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).
Câştigătorul licitaţiei va trebui să proiecteze şi să construiască podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km.
Podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri şi două deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare.
Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.