* social-democrații brăileni, în frunte cu europarlamentarul Mihai Tudose, au mers, sâmbătă, pe șantierul podului suspendat peste Dunăre, în contextul unei vizite de lucru în Brăila a viceprim-ministrului Sorin Grindeanu * de asemenea ministru al Transporturilor, Grindeanu a venit însoțit și de ministrul Economiei, Florin Marian Spătaru, alături de care a participat, înainte de a merge la pod, la o întâlnire cu autoritățile locale și cele gălățene pe tema unor investiții viitoare * Grindeanu a vorbit despre necesitatea descentralizării unor proiecte pe infrastructură, context în care Brăila și Galați pot deveni un exemplu pentru restul administrațiilor din România * cât despre pod, reprezentantul constructorului a venit cu vești bune: dacă totul decurge conform planului, traficul se va deschide pe pod începând cu 22 decembrie 2022
Lucrările la podul suspendat peste Dunăre avansează în ritm alert iar constructorul se arată optimist atunci când vine vorba despre deschiderea traficului pe ruta Brăila-Tulcea. Potrivit acestuia, dacă totul decurge conform planului, în 22 decembrie 2022 ar trebui să se poată circula deja pe podul de la Brăila. Informațiile au fost făcute publice, sâmbătă, cu ocazia unei vizite în teren a viceprim-ministrului Sorin Grindeanu, de asemenea ministru al Transporturilor. Acesta a venit în zona noastră pentru o întâlnire de lucru alături de ministrul Economiei, Florin Marian Spătaru, autoritățile brăilene și gălățene, parlamentarii brăileni, dar și reprezentanți ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) precum și a altor entități importante, în cadrul căreia s-a discutat despre proiecte viitoare de infrastructură.
De altfel, după întâlnirea care a avut loc la Consiliul Județean, reprezentanții CNAIR au și postat în ziua respectivă pe rețelele de socializare un scurt comunicat, însoțit de câteva fotografii.
”Podul suspendat de la Brăila, drumurile expres Galați - Brăila - Buzău și Brăila - Focșani, dar și programele de reparație a drumurilor naționale din județele Brăila și Galați sunt temele care se discută acum la sediul Consiliului Județean Brăila. Participă ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, Directorul General al CNAIR, Cristian Pistol, autoritățile locale și reprezentanți ai constructorilor care au lucrări în zonă”, au transmis aceștia sâmbătă.
Ei bine, discuțiile au continuat și la vizita pe șantierul podului, dar și mai târziu, în Galați, unde vicepremierul și-a continuat programul de lucru.
Precizăm că la vizita de la pod, PSD-iștii brăileni au descins în număr mare, în frunte cu europarlamentarul Mihai Tudose, în mandatul căruia în calitate de premier al României s-a semnat contractul de începere a lucrărilor. Au participat deputații PSD Brăila George Paladi, Florin Mircea și Nicu Niță, senatorul Ion Rotaru. De asemenea, primarul Municipiului Brăila, Marian Dragomir, primarul Municipiului Galați, Ionuț Pucheanu, președintele Consiliului Județean Brăila, Francisk Iulian Chiriac și omologul acestuia din Galați, Costel Fotea, dar și fostul primar al Brăilei, Aurel Simionescu, președintele executiv al PSD Brăila. La întâlnire au participat și vicepreședintele CJ Brăila, Ionel Epureanu, viceprimarii, câțiva consilieri municipali dar și județeni.
Construcția podului merge bine, întârzieri sunt la relocarea utilităților
Cu ocazia acestei conferințe de presă, reprezentantul constructorului a prezentat situația la zi a lucrărilor aferente podului suspendat peste Dunăre, dar și a drumurilor de acces. Sursa citată a precizat că sunt 23 de km de drumuri, care cuprind cei doi km ai podului. Că deja s-au ridicat podețele, că în zona Brăilei s-au realizat terasamentele în proporție de circa 90%. Acesta a explicat că în prezent se lucrează pe toate structurile, podețele, fiind finalizate în proporție de 80%, în timp ce în județul Tulcea pe zona legată de terasamentele necesare deschiderii traficului în viitor, lucrările sunt gata în proporție de 50%.
Reprezentantul constructorului a mai indicat faptul că în ceea ce privește podul suspendat, acesta înregistrează un progres fizic de 63% și financiar 56%. Singura problemă indicată de acesta a fost necesitatea identificării unei soluții pentru relocarea utilităților de la ”Transelectrica”, pentru care a solicitat ajutor vicepremierului Sorin Grindeanu. Fără acest lucru, podul nu ar putea fi inaugurat pe 22 decembrie 2022, așa cum se intenționează.
”Domnule viceprim-ministru, așa cum am spus și mai devreme, dacă vom face tot efortul vom reuși să deschidem în decembrie 2022 traficul pe podul suspendat. Oricum acesta în noiembrie va fi finalizat. Dar dacă reușim să rezolvăm până atunci problema de aici cu «Transelectrica». Problema aceasta, dacă se poate, ar trebui rezolvată undeva până la jumătatea lui februarie, ca să putem să atacăm viaductul de cale ferată și să terminăm cumva accelerat, în loc de 13 luni, undeva în 10 luni”, a declarat sursa citată, cu precizarea că în prezent cablurile de la pod sunt montate în proporție de 97%.
”Tablierul este finalizat în totalitate. Toate cele 86 de tronsoane. Tot ce înseamnă cabluri, tiranți, coliere și șei sunt toate sosite în șantier. Programul nostru prevede ca în partea a doua a lui februarie să terminăm lucrările pregătitoare pentru montarea tablierului. La sfârșitul lui martie să începem și în 72 de zile să finalizăm toți cei 2 km de tablier montat. Toate celelalte lucrări, pentru finalizarea căii pe pod vor fi cumva aduse în finalizare în luna august. Va urma în septembrie – octombrie tot ceea ce înseamnă teste, încercări, reglaje. Pentru că podul suspendat are o perioadă pentru reglarea tiranților și a tensiunii în cabluri, după ce s-a finalizat tablierul. În așa fel încât, în noiembrie, podul suspendat să fie 100% finalizat. După cum se poate vedea, avem viaductele de acces. Pe malul stâng Brăila deja tablierul este în integralitate, se face premontajul. Săptămâna viitoare va veni macaraua mare astfel încât până în 15 decembrie, acesta să fie deja montat”, a mai completat constructorul.
Tudose i-a mulțumit lui Grindeanu pentru calea spre finanțarea podului
Europarlamentarul Mihai Tudose a susținut un scurt discurs la conferința de presă organizată pe șantierul podului de la Brăila, în cadrul căruia i-a mulțumit lui Sorin Grindeanu, pentru faptul că pe vremea când era premierul României, în 2017, a venit cu ideea ca acest proiect să fie finanțat prin programul IHI Delta Dunării.
”Eu vreau să îi mulțumesc în fața dumneavoastră domnului Sorin Grindeanu, pentru faptul că, dacă vă aduceți aminte, o mulțime dintre dumneavoastră ați fost prezenți la vizita domniei sale în 2017, când era prim-ministru, la Brăila. Cu aproape jumătate de guvern. A fost o vizită pe Galați-Brăila. Atunci noi am ridicat problema podului. La vremea respectivă era problema legată de finanțare. De unde luăm noi jumătate de miliard de euro ca să facem podul?! Ideea a fost a domnului Sorin Grindeanu: să îl trecem pe programul ITI Delta Dunării. Eu vă spun că îl știu și că atunci când își propune ceva e greu să îl mai scoți din ale lui. Dar într-o lună, sau mai puțin de o lună, lucrurile s-au finalizat! Podul era parte integrantă a finanțării pentru Deltă. Pentru că trebuie să și ai pe unde să ajungi în Deltă... Așa că, dintre toți cei care au fost pe aici în ultimii ani... și nu au fost puțini - dumneavoastră îi știți -, care tot făceau poze cu cablurile și cu podul, dacă cineva din afara noastră, Brăila – Galați, este îndreptățit să vină aici – și îi sunt recunoscător pentru asta -, este domnul Grindeanu, care practic a deschis calea pe care am urmat-o apoi pentru a ajunge la piciorul podului, să îl vedem ridicat”, a declarat Tudose.
Propunere interesantă din partea lui Grindeanu pentru Brăila și Galați
Vicepremierul Sorin Grindeanu a declarat la rândul său faptul că va face tot ce îi stă în putință pentru a rezolva în termen problema semnalată de constructor privind relocarea utilităților în cazul ”Transelectrica”. De asemenea, s-a arătat mai mult decât interesat de soarta proiectelor pe infrastructură din zona Brăila-Galați.
”Această întâlnire a fost legată de proiectele care zac de prea mult timp în cele două județe. Vorbim totuși de cea mai mare aglomerare urbană după București, dacă discutăm despre Brăila – Galați. Au nevoie de un salt. Acesta se poate face prin dezvoltarea infrastructurii de transport. Și am discutat aplicat pe fiecare dintre proiectele care trebuie să se întâmple în zona aceasta și care au început, dar care au termene foarte clare. Fie că vorbim de ceea ce înseamnă Brăila – Buzău, Brăila – Focșani, am discutat și de pasajul de la Drajna, care știm cu toții câtă necesitate este pentru el. De asemenea, am înțeles că mi s-a dat un termen pentru undeva la jumătatea lui februarie din partea constructorului podului, să încercăm să relocăm, pentru că aici este o problemă legată de utilități, în special cu «Transelectrica». Să încercăm să facem relocările astfel încât să ne înscriem în termenele pe care le-ați auzit: la finalul anului viitor podul să poată fi dat în folosință. De asemenea, același lucru să spunem, e valabil și pe pasajul de la Drajna, unde dacă lucrurile merg așa cum s-au angajat toți, cel care a câștigat execuția lucrărilor e angajat să termine până la finalul anului viitor tot ce are de făcut acolo”, a declarat Grindeanu.
Totodată, ministrul Transporturilor s-a declarat încântat de prima întâlnire pe care a avut-o cu autoritățile locale din Brăila și Galați, afirmând că le-a făcut o propunere interesantă: descentralizarea proiectelor pe infrastructură. Grindeanu a afirmat că Brăila și Galați au șansa de a deveni un exemplu pentru autoritățile locale din restul țării, dacă vor reuși să colaboreze.
”Am mai venit cu o idee și eu sper ca cei doi președinți de consilii județene, atât de la Brăila cât și de la Galați, cât și cei doi primari, Ionuț și Marian, împreună să îmi propună lucruri care să ducă la descentralizare. CNAIR în acest moment este o companie care are foarte mult de lucru și care vrea să descentralizeze anumite proiecte. Eu cred că aici poate să fie o zonă care să fie exemplu în descentralizarea anumitor proiecte și care să se întâmple exact sub supravegherea directă a beneficiarilor. Urmează ca în săptămânile sau lunile viitoare să punem la punct tot ceea ce ține de posibilitatea acestei descentralizări – autoritățile locale -, iar noi suntem deschiși la acest lucru. Nu vreau să vă spun mai multe, pentru că în acest domeniu în care am rămas datori de 30 de ani – și când spun lucrul ăsta, mă refer la statul român -, cred că mai bine facem decât să vorbim”, a mai adăugat viceprim-ministrul.
Întrebat dacă pe podul de la Brăila se va impune o taxă, Grindeanu a fost rezervat, precizând că așteaptă întâi să vadă că se deschide circulația la termen. Totuși a dat ca exemplu un proiect dezbătut în Parlament privind eliminarea taxei de pe podul de la Cernavodă și a avertizat că este o chestiune ce trebuie analizată foarte bine, deoarece va conduce la o pierdere de aproximativ 30 milioane euro pentru bugetul CNAIR.
Despre posibilitatea construirii unui aeroport în zona Brăila-Galați, Grindeanu a precizat că a discutat cu președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, care i-a adus la cunoștință că deși nu poate utiliza Aerodromul de la Ianca, este obligat să îi asigure anual paza, ceea ce produce costuri enorme. Vicepremierul a catalogat situația drept incorectă și a afirmat că o va avea în analiză. Totuși, acesta a evitat să se pronunțe dacă susține realizarea unui aeroport în această zonă sau nu. Grindeanu a afirmat că înainte de toate ar fi nevoie de anumite studii de specialitate care să îi dovedească necesitatea și utilitatea unui aeroport în această zonă.
Întrebat de ce lucrurile se mișcă atât de greu în privința problemei privind ”Transelectrica”, Grindeanu a explicat că nu este doar un caz singular și că de multe ori birocrația este cea care îngreunează foarte mult demararea unor proiecte în România.
Brăila și Galați «își unesc interesele»
Întrebat de către jurnaliști dacă Brăila și Galați se vor uni în viitorul apropiat, Grindeanu a preferat să paseze răspunsul către autoritățile locale. O variantă de răspuns a venit însă din partea europarlamentarului Mihai Tudose, care a precizat scurt: cele două județe ”își unesc interesele”.
Totuși, despre șansele ca actuala colaborare dintre autoritățile brăilene și cele din Galați să funcționeze, având în vedere încercările din trecut, Sorin Grindeanu, s-a arătat destul de optimist, chiar dacă a preferat să rămână rezervat în a face pronosticuri.
”Știți când o să pot să trag o concluzie? Dincolo de faptul că acum a fost o întâlnire de lucru foarte bună, nu au fost doar autoritățile locale sau cele care țin de ministerul Transporturilor, au fost prezenți inclusiv constructorii, cei care au câștigat execuția diverselor lucrări. Deci începutul, dacă pot să îl numesc așa – deși nu e acesta începutul –, e foarte bun și sunt mulțumit. Dar să știți că o să tragem concluziile la anul, tot aici, când venim, dacă ne facem treaba cum trebuie. În decembrie 2022 ar trebui să se dea drumul în trafic la pod. Dacă facem ceea ce ne-am angajat cu «Transelectrica» și toate lucrurile pe care le-am amintit mai devreme. Așa că nu scăpați de mine. Sunt două orașe la care țin foarte mult, dincolo de faptul că am mulți prieteni aici”, a ținut să transmită Grindeanu la Brăila.