Podul lui Tudose, defecte remediabile | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
CNAIR nu lasă loc speculațiilor

Podul lui Tudose, defecte remediabile

* luna trecută postul de televiziune ”Realitatea” a publicat un raport al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din care reieșea faptul că s-au constatat o serie de probleme la podul suspendat de la Brăila * o parte sunt legate de infiltrațiile la blocurile de ancorare, situație mai veche, semnalată încă din 2021 * altele vizau faptul că nu este asigurată scurgerea apelor pe toate sectoarele de drum, astfel că apa a ajuns să băltească în zona platformei * CNAIR a confirmat aceste probleme în cadrul unui răspuns pentru cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei”, cu precizarea că situația este monitorizată și că antreprenorul a prezentat modalitatea de remediere * Mihai Tudose, premierul care a semnat contractul: „Nimeni nu va arăta niciun pic de indulgență” * recent, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că ”în niciun caz nu va fi dat în folosință un pod la care să ne uităm”, ca răspuns la speculațiile conform cărora după inaugurarea din luna decembrie, podul va fi doar un muzeu, drumurile de legătură nefiind realizate

 

Situație cel puțin ciudată în legătură cu o parte din lucrările efectuate la podul suspendat peste Dunăre. În cadrul „Culisele Statului Paralel”, emisiune difuzată de postul de televiziune ”Realitatea”, în data de 26 august 2022, a fost prezentată o raportare a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care viza perioada 2020-2022 și arata că podul suspendat peste Dunăre ar avea deja o serie de defecte. În documentul prezentat în exclusivitate la ”Realitatea” se preciza că s-au constatat infiltrații locale în interiorul blocurilor de ancorare (situație mai veche, semnalată și de cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei la momentul în care această informație a fost făcută publică) și că nu este asigurată scurgerea apelor pe toate sectoarele de drum aflate în execuție. Mai precis, că apa băltește în zona platformei. De asemenea, că s-au găsit degradări la taluzurile de rambleu ale drumului principal sub formă de șiroiri și ravenări și că au fost constatate infiltrații în peretele perimetral al blocurilor de ancorare și infiltrații la blocul de ancorare.

Având în vedere aceste informații făcute publice, am solicitat un punct de vedere oficial din partea CNAIR în legătură cu toate situațiile semnalate. De asemenea, am cerut să ne fie prezentate soluțiile tehnice, în cazul în care într-adevăr există aceste probleme la pod și la drumurile conexe. Dar și o informare în privința stadiului lucrărilor la pod în momentul de față, precum și la drumuri.

Compania ne-a transmis pe 9 septembrie un răspuns la întrebări și a confirmat situațiile problematice de la pod. În același timp, compania a punctat că antreprenorul și constructorul au prezentat soluții de remediere.

 

CNAIR: Podul suspendat este realizat 88,60 %

În privința infiltrațiilor apărute la blocurile de ancoraj, CNAIR a reconfirmat faptul că problema a fost constatată undeva la începutul lui 2021, cu precizarea că la solicitarea Companiei a fost elaborată o expertiză tehnică prin care se recomandă monitorizarea fisurilor și tasărilor, precum și luarea unor măsuri graduale.

”La începutul anului 2021 au fost constatate neconformități la blocurile de ancoraj, respectiv infiltrații de apă la rosturile orizontale și verticale de betonare a pereților perimetrali, precum și acumulări de apă în incinta blocurilor de ancoraj. Infiltrațiile apărute sunt cauzate în special de pătrunderea apei prin fisurile existente în elementele de beton, respectiv prin deformații provenite de la contracția betonului și din variațiile de temperatură. În vederea evitării apariției unor degradări asupra capacității structurale a blocurilor de ancoraj se execută lucrări de etanșare a rosturilor. Aceste lucrări se realizează în baza unei proceduri tehnice de execuție aprobate de Consultant, iar materialele propuse în nota tehnică sunt conforme cu obiectivul închiderii fisurilor. La solicitarea CNAIR SA, a fost elaborată o expertiză tehnică prin care se recomandă monitorizarea situației infiltrațiilor (monitorizare fisuri și tasări), precum și măsuri de intervenție graduală până la dispariția completă a infiltrațiilor. Soluțiile indicate în expertiză stau la baza unei documentații tehnice pe care Antreprenorul a întocmit-o în calitate de Proiectant, documentație care încă nu a fost aprobată de Consultant”, au explicat reprezentanții CNAIR.

Cât despre situația semnalată privind faptul că nu este asigurată scurgerea apelor pe toate sectoarele de drum aflate în execuție, că apa băltește în zona platformei și că s-au găsit degradări la taluzurile de rambleu ale drumului principal sub formă de șiroiri și ravenări, Compania a comunicat următoarele:

”Consultantul lucrărilor a întocmit Note de Constatare și Raport de Neconformitate pentru a evidenția aspectele la care se face referire. Ca răspuns la acestea, Antreprenorul a prezentat modalitatea de remediere prin măsurile din cadrul Caietulului de Sarcini, înaintând spre aprobare o dispoziție de șantier în vederea remedierii acestora pe cheltuiala constructorului. După implementarea soluțiilor din Dispoziția de șantier s-au efectuat teste cu placa dinamică de determinare a deflectometriei cu pârghia Benkelman, precum și de determinare a capacității portante cu placa Lucas, care au confirmat stabilitatea lucrărilor de drum în urma evacuării apelor de pe platformele de lucru și din zonele centrale ale căii de drum adiacente ravenărilor”, se mai arată în răspunsul CNAIR.

Sursa citată ne-a mai informat că în prezent stadiul lucrărilor la podul suspendat este de 88,60%, în timp ce stadiul total al intervențiilor (incluzând și lucrările de drum) este de 78,53%. Referitor la aceste aspecte, europarlamentarul PSD Mihai Tudose, premierul care a semnat contractul pentru podul suspendat peste Dunăre ne-a declarat: „Nu sunt de specialitate, dar sunt convins că nu sunt trecute cu vederea niciun fel de defecte mai mici sau mai mari. Unele s-au remediat, altele sunt remediabile ... discutăm de garanții uriașe. Nimeni nu se joacă mai ales că este vorba despre fonduri europene. Sigur că în continuare sunt haterii care născocesc defecte acolo unde nu-s, dar, repet, nimeni nu va arăta niciun pic de indulgență. În plus, nu trebuie să uităm că vorbim despre o lucrare cu caracter unicat și sigur că pot apărea probleme despre care nimeni nu știa, dar rezolvabile, remediabile, fără discuție”.

 

Sorin Grindeanu: «În niciun caz nu va fi dat în folosință un pod la care să ne uită

Având în vedere că podul suspendat peste Dunăre ar trebui să fie dat în folosință la finele lunii decembrie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu (vicepremier) a făcut, recent, o serie de declarații legate de speculațiile potrivit cărora drumurile de legătură nu vor fi gata la timp, iar ”colosul” de la Brăila va fi doar o piesă de muzeu.

”Sper ca termenul de final de decembrie, așa cum ne-au asigurat constructorii, să fie menținut. În niciun caz nu va fi dat în folosință un pod la care să ne uităm”, a declarat Grindeanu cu privire la construcția drumurilor de acces către pod, potrivit presei centrale.

Vicepremierul a mai adăugat că există drumuri adiacente pe raza județului Tulcea pe două variante: una către Jijila și una către Măcin, estimând că a doua rută va fi dată în folosință anul acesta, în cadrul unei conferințe de presă ce a avut loc după semnarea contractelor cu UMB pentru loturile 1 și 4 din Autostrada Buzău – Focșani.

De asemenea, Grindeanu a adăugat că pe raza județului Brăila va trebui făcută legătura cu drumul expres care se află în construcție între Galați și Brăila, constructorul fiind același cu care CNAIR a semnat contract pe A7.

 

„Un element de siguranță națională

 Așa cum se știe, câștigătoarea licitației pentru construcția podului este asocierea Astaldi – IHI Infrastructure Systems (italo-niponă). Contractul a fost semnat în ianuarie 2018 pentru o valoare de 1,99 miliarde de lei (fără TVA) și cuprinde 12 luni de proiectare, 36 luni de execuție și o perioadă de garanție a lucrărilor de 120 luni.

Pentru acest obiectiv au fost alocate fonduri nerambursabile în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională, bani care vor fi folosiți atât pentru construirea podului, cât și pentru realizarea unei rețele de drumuri de 23 kilometri ce vor face legătura cu podul. Semnarea contractului reprezintă intrarea în normalitate. Este un proiect discutat din anii 80. Sunt aproape 40 de ani de când se tot discută despre acest lucru. Este un pas imens. (...) Din acest moment, s-a intrat în linie dreaptă. Este un obiectiv major și din punct de vedere al infrastructurii rutiere de legătură între provinciile istorice, începând cu nordul Moldovei și terminând cu Dobrogea. Este și un element de siguranță națională, este și un element de normalitate”, a afirmat Mihai Tudose, după parafarea ultimului document în calitate de premier al României.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro