• prim-ministrul Ludovic Orban a vizitat, ieri, şantierul podului suspendat peste Dunăre şi a dat asigurări că Executivul va aloca toate resursele financiare necesare pentru a susţine decontarea lucrărilor efectuate de constructor • acesta a venit însoţit de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, care a prezentat la rândul său stadiul proiectelor drumurilor conexe podului • alături de acesta, dar şi de ministrul Economiei, Virgil Popescu, premierul a vizitat şi Șantierul Naval Brăila • contactat după vizita lui Ludovic Orban la Brăila, fostul premier, europarlamentarul Mihai Tudose, care în ultima zi de mandat a semnat contractul, s-a arătat încântat că podul a început să prezinte interes şi că au fost deblocate şi proiectele legate de drumuri
Prim-ministrul României Ludovic Orban consideră spectaculos ceea ce s-a realizat până în prezent pe şantierul podului de la Brăila. Acesta a efectuat, ieri, o vizită de lucru atât în oraşul nostru, cât şi în Galaţi, venind însoţit de ministrul Economiei,Virgil Popescu, şi de ministrul Transporturilor, Lucian Bode. La Brăila, Orban a mers încă de dimineaţă la Șantierul Naval, unde a stat de vorbă cu directorul general Simona-Alina Puia, care i-a prezentat modulele realizate pentru pod. Ulterior, premierul a vizitat şantierul podului, după care a plecat către Combinatul Siderurgic Liberty Galaţi şi alte întâlniri importante în oraşul vecin.
Revenind la vizita acestuia în Brăila, trebuie punctat că în cadrul conferinţei de presă ce a avut loc într-un spaţiu amenajat special pe şantierul podului, ministrul Transporturilor, Lucian Bode a făcut o prezentare a principalelor proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, pentru zona Galaţi - Brăila - Tulcea. Acesta a dat asugurări că toate proiectele privind drumurile conexe podului au fost demarate, astfel că după realizarea studiilor, licitaţii, va urma şi implementarea.
“Vreau să vă vorbesc despre cum vede Guvernul Ludovic Orban dezvoltarea infrastructurii de transport în această zonă frumoasă a României. Pentru că vreau să spun de la început: proiectele pe care noi le dezvoltăm în această zonă se cifrează la 2,1 miliarde euro. Este cea mai mare dezvoltare a infrastructurii de transport rutier din istoria României pentru această zonă. Avem acest obiectiv în implementare - 500 milioane euro, valoarea lui. Avem în licitaţie, proiectare şi execuţie, cele două obiective - varianta de ocolire Galaţi şi Drum Expres Brăila-Galaţi, împreună cu o valoare de aproximativ 300 milioane euro. Și avem conexiunile cu acest obiectiv şi cu principalele centre de dezvoltare din această zonă. Pentru că acest pod, fără conexiunea cu drumul expres, cu Tulcea, cu Galaţiul, cu Constanţa mai departe, nu ar fi valorificat la nivelul investiţiei pe care noi o facem aici”, a declarat Bode.
Acesta a ţinut să sublinieze că în primele cinci luni ale lui 2020, Guvernul Orban a semnat contractele pentru proiectarea şi execuţia mai multor obiective importante pentru zona noastră: Drumul Expres Brăila-Tulcea (75 km), semnat pe data de 21 mai. Este vorba despre realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) şi întocmirea proiectului tehnic de execuţie. După această etapă, potrivit ministrului, va urma scoaterea la licitaţie a lucrărilor. Drumul Expres Buzău - Brăila (98 km), în cazul căruia Executivul a semnat pentru realizarea SF-ului şi a proiectului tehnic pe 21 februarie.
“În Drumul Expres Focşani - Brăila - Galaţi, unde intră şi varianta ocolitoare Galaţi şi Drumul Expres Brăila-Galaţi, care sunt în evaluare obiectivele de proiectare şi execuţie. Intră şi secţiunea Focşani - Brăila. Sunt 76 km. Pe data de 21 mai am semnat contractul pentru SF şi proiect tehnic. Deci în ceea ce priveşte cele două obiective aflate în procedură de licitaţie, estimăm că fără contestaţii, finalizăm raportul procedurii la sfârşitul lunii iulie, iar în luna august semnăm contractul pentru varianta ocolitoare Galaţi. De asemenea, pentru cei 11 km din drumul expres Brăila - Galaţi, finalizăm procedura la sfârşitul acestei luni. Publicăm raportul, anunţăm câştigătorul şi fără contestaţie, la începutul lunii iulie vom fi în măsură să semnăm contractul de proiectare şi execuţie pentru Drumul Expres Brăila - Galaţi. Mai sunt două obiective care au o anumită întârziere, dar pe care le-am dezgropat, pentru că erau uitate de ani de zile. Mă refer la varianta de ocolire Tecuci, realizată, abandonată. În acest an suntem în proces de finalizare a expertizelor şi vom scoate la licitaţie execuţia acestui tronson, cât a mai rămas de executat din cei 7 km, până la sfârşitul acestui an. Şi nu în cele din urmă, credem că în luna iulie, cel mai târziu, în funcţie de cum se mişcă antreprenorul, vom fi în măsură să semnăm contractul pentru studiul de fezabilitate şi proiect tehnic pentru drumul expres Constanţa - Tulcea, cei 112 km”, a continuat Bode prezentarea “tabloului” investiţiilor în infrastructura din zona noastră.
Ludovic Orban a constatat că proiectul podului este spectaculos
După ce a vizitat şantierul şi a primit un scurt raport tehnic legat de proiect, premierul Ludovic Orban a făcut câteva declaraţii la faţa locului, arătându-se mai mult decât mulţumit de stadiul lucrărilor. Acesta chiar a ţinut să precizeze că deşi este un proiect cu finanţare europeană, Executivul va asigura toate resursele financiare necesare pentru a susţine decontarea lucrărilor efectuate de către constructor. Mai mult, prim-ministrul a vorbit despre ocazia de a dezvolta zona de Sud-Est a ţării prin acest mare proiect investiţional şi altele care vor urma.
“Arealul metropolitan Galaţi - Brăila, are nevoie de conectare la marile coridoare de transport. O conectare reală. Din punct de vedere al infrastructurii de transport rutier, legăturile între Brăila, Galaţi şi marile coridoare sunt asigurate deocamdată de nişte infrastrucuturi de tip naţional, unele dintre ele drumuri naţionale secundare, şi este clar că pentru a asigura dezvoltarea rapidă a zonei Brăila - Galaţi este absolut necesară conectarea la toate coridoarele de transport. Astăzi, domnul ministrul Bode v-a prezentat proiectele care sunt în curs de realizare. Toate aceste proiecte vizează conectarea la coridorul 4 pan-european, Constanţa - Nădlac, prin intermediul drumului expres, care se duce de la pod spre Tulcea şi Constanţa. De asemenea, există două drumuri expres, care vor asigura conectarea arealului metropolitan Galaţi-Brăila, la coridorul 9 pan-european, la Axa Nord - Sud. Trebuie să vă spun că pe coridorul 9 de transport pan-european, urmează să se finalizeze în cursul acestui an, primele documentaţii tehnico-economice, pe tronsoane ale Drumului Expres care face legătura între Ploieşti şi Siret. Mai precis, Drumul Expres Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău. Actuala autostradă de centură a Bacăului face parte din acest Drum Expres de pe coridorul 9 de transport pan-european şi se deplasează până la ieşirea în Nordul României, pe la Siret. În cursul acestui an, vom avea aprobate primele documentaţii tehnico-economice pentru cele şase tronsoane ale drumului expres. De asemenea, avem ca obiectiv prioritar, finalizarea tuturor lucrărilor de investiţii de pe coridorul 4 pan-european, care face legătura între Constanţa şi Nădlac”, a afirmat Orban, cu precizarea că sunt investiţii care nu servesc doar această zonă, ci vor asigura şi o legătură mai bună cu portul Constanţa şi chiar cu Nordul Europei.
Premierul a vorbit despre avantajul “încă nefructificat” al României de a fi “o poartă de intrare-ieşire a Europei, la graniţa de Sud-Est”. Ludovic Orban a adăugat că toate aceste investiţii vor conduce spre o dinamică economică extrem de rapidă.
“Dezvoltarea acestor proiecte de infrastructură va creşte atractivitatea întregii zone, pentru orice fel de investiţie, şi va consolida prezenţa unor investitori extrem de importanţi cum sunt cei de la Galaţi, Grupul Liberty, investitorii de la «Fincantieri», care participă efectiv la realizarea acestui pod. Aceste proiecte sunt fundamentale pentru dezvoltarea economică şi pentru a asigura un viitor acestei zone foarte frumoase. Nu în ultimul rând, trebuie cu adevărat fructificată prezenţa Brăilei şi Galaţiului pe cel mai important coridor european de transport fluvial, care este reprezentat de Dunăre. Canalul Main - Dunăre şi Rin, care face legătura între Marea Neagră şi Marea Nordului. Din păcate, guvernările din ultimii ani au neglijat necesitatea absolută de a asigura navigabilitatea Dunării, prin lucrări de dragare, care să permită respectarea standardelor de navigabilitate pe Dunăre. Doar în acest fel putem cu adevărat să dezvoltăm acest avantaj pe care îl avem. Avantaj de care va beneficia în mod evident, şi Galaţiul, şi Brăila, şi în general toate arealele dunărene şi localităţile dunărene. Pentru că orice creştere a traficului comercial şi a traficului de nave, de transport persoane pe Dunăre, va crea o dinamică economică şi va permite dezvoltarea unor zone care sunt rămase în urmă. Se ştie foarte clar că Sudul ţării este cu un nivel de dezvoltare mai scăzut decât alte zone”, a mai declarat Orban.
Tot la Brăila premierul a ţinut să anunţe şi că Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru realizarea pasajului de pe DN21, peste calea ferată, la Drajna, astfel încât pe viitor să nu se mai creeze blocaje, în special pe timpul verii, în sezonul estival.
Cât despre proiectul propriu-zis al podului suspendat peste Dunăre, prim-ministrul Ludovic Orban s-a arătat impresionat şi a dorit să sublinieze faptul că cea mai mare parte a materialelor folosite sunt produse în România.
“Aş mai spune despre această investiţie că este spectaculoasă! Este o investiţie foarte mare. Din fericire, beneficiem de finanţare europeană. Peste 350 milioane din investiţia de 436 milioane euro este asigurată din fonduri europene. În ceea ce ne priveşte vom aloca toate resursele financiare necesare pentru a susţine decontarea lucrărilor efectuate în termenele legale şi pentru a ţine pasul cu ritmul constructorului. Tot un amănunt foarte important, trebuie să ştiţi că la acest pod, tot ce intră în componenţa acestuia, cu o singură excepţie, este produs în România. De la tablă, care este produsă la Combinatul «Liberty» de la Galaţi, cele 86 de module care vor face parte din tablierul podului, sunt produse la «Vard» - Șantierul Naval de la Brăila. Nu mai spun de cantităţile uriaşe de fier beton. Am înţeles că se toarnă în medie peste 1.000 mc de beton pentru fundaţii, pentru cele două blocuri de ancoraj şi cei doi piloni de sprijin ai podului. Este un lucru extrem de important! Această investiţie practic, generează o dinamică economică şi generează comenzi pentru foarte mulţi producători. Şi generează foarte multe locuri de muncă, aşa cum finalizarea acestei investiţii şi a tuturor investiţiilor conexe, care să asigure conectarea cu coridorul 4 şi cu coridorul 9 pan-european vor genera o dinamică economică spectaculoasă pentru această zonă”, a apreciat premierul.
În timpul vizitei, reprezentantul şantierului i-a prezentat prim-ministrului detalii tehnice despre stadiul proiectului podului cu precizarea că deşi din afară poate părea într-un stadiu de început deocamdată, în realitate s-a lucrat şi se lucrează foarte mult în adâncime la pilonii podului şi odată ce va începe construcţia la nivelul solului, lucrurile vor evolua rapid. Aceştia au dat asigurări că lucrările sunt în grafic şi i-au lansat o invitaţie premierului să vină în vizită şi în momentul în care lucrările vor fi încheiate.
De subliniat că în timpul vizitei la Brăila, Ludovic Orban a fost însoţit şi de deputatul gălăţean Victor Paul Dobre, de parlamentarii brăileni Vasile Varga şi Antoneta Ioniţă, liderul PNL Brăila Alexandru Dănăilă, prefectul judeţului Cătălin Boboc şi alţi liberali.
Orban, încântat şi că Şantierul Naval Brăila realizează module pentru pod
Aşa cum am precizat, premierul Ludovic Orban a mers înainte de a vizita şantierul podului, la Șantierul Naval Brăila, unde a discutat cu Simona-Alina Puia, directorul general. Motivul principal: faptul că “Vard” realizează module pentru podul peste Dunăre. Cum directorul a amintit faptul că în 2020, pe 8 mai, şantierul a împlinit 80 de ani de activitate, premierul Ludovic Orban a venit cu un mesaj de susţinere privind menţinerea încă vii a şantierelor navale din România.
“Îi mulţumesc doamnei director, pentru că ne-a invitat la Şantierul Naval Brăila «Vard». Am ţinut să fiu prezent aici, pentru că Şantierul Naval Brăila a preluat, practic producerea modulelor din care se va compune podul. Este vorba despre 86 de module, de dimensiunea pe care o vedeţi în spate - 25 pe 30 de metri. Modulele nu trebuie să plutească. Aţi mai avut construcţii care să nu trebuiască să plutească? Probabil că sunt primele construcţii realizate aici, care nu trebuie să plutească”, a glumit Orban.
Ulterior premierul a vorbit despre industria navală românească, despre faptul că doar şantierul de la Olteniţa şi-a încetat activitatea, însă celelalte funcţionează foarte bine, inclusiv cel de la Brăila. Acesta a felicitat decizia implicării “Vard” în proiectul podului.
Mihai Tudose despre vizita lui Orban la pod: «Mi se pare normal»
Contactat de redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei” după vizita premierului Ludovic Orban la podul peste Dunăre, europarlamentarul Mihai Tudose, fost prim-ministru al României şi cel care a semnat începerea lucrărilor la mega-obiectivul investiţional, s-a arătat încântat de acest eveniment. Acesta a precizat că i se pare un lucru bun faptul că decidenţii de la Bucureşti au început să acorde atenţie zonei noastre. Mai mult, acesta a apreciat că în sfârşit s-au deblocat proiectele legate de drumurile conexe podului.
“Este şi campanie, dar mi se pare normal să viziteze prim-ministrul unul dintre cele mai mari obiective din România de astăzi. La fel de adevărat este că «Slavă Domnului!», s-au trezit să deblocheze nişte chestii care trebuiau deblocate şi începute mai demult. Toate drumurile conexe. Dacă răsfoiţi arhiva ziarului dumneavoastră, o să vedeţi că am pomenit de ele şi acum cinci ani, şi acum trei ani, când eram prim-ministru. Fiindcă fac parte integrată din proiectul podului. Nu le putem privi separat. Podul, fără acele drumuri, nu are sens. Nu are nicio noimă. La fel, drumurile respective, dacă se termină brusc în buza Dunării, iarăşi nu au sens. Dar faptul că a venit să vadă, e foarte bine! Dar să şi facă!”, a declarat Tudose.
Acesta a adăugat că a făcut o vizită pe şantier acum câteva săptămâni, alături de preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, după care a pus umărul la urgentarea lucrurilor. Mai exact, Tudose a povestit că l-a sunat pe ministrul Transporturilor şi l-a rugat să trimită un reprezentant de la CNAIR, care să ceară şi să primească toate autorizaţiile necesare pentru a se mişca lucrurile.
“Domnul Bode a reacţionat, a trimis pe cineva. Am fost şi eu acolo, am văzut. Podul este în grafic! Important este să se termine şi celelalte lucrări şi Brăila să devină un nod important de comunicaţii. Cu tot ceea ce înseamnă Tulcea, Galaţi, Buzău, Focşani. Şi dacă după aceea, ne mişcăm normal şi dezvoltăm şi Portul, putem să devenim un centru internodal de succes. Dar se potenţează unele pe altele. Nu făcea nimeni pod că nu aveam şosele, nu făceam şosele că nu aveam pod, nu făceam podul că nu era nu ştiu ce şi tot aşa. De aceea a fost important să ne mişcăm cu podul, iar acum lucrurile se desfăşoară. Dar am un mic addendum: chestia asta cu «Guvernul dă bani pentru pod»... nu Guvernul dă bani pentru pod, ci este finanţare europeană. Că nu face prim-ministrul din buzunarul propriu. Dar dincolo de asta, eu mă bucur că prim-ministrul e atent la ce se întâmplă pe zona noastră. Indiferent cine este prim-ministru. Dacă vine săptămânal la Brăila şi mişcă lucrurile, să fie iubit! Indiferent cum îl cheamă, indiferent ce partid reprezintă”, a conchis europarlamentarul PSD Brăila.