* ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit recent despre întârzierea la drumurile de acces către podul peste Dunăre de la Brăila, cu precizarea că încearcă să accelereze lucrările * „drumurile de legătură au rămas de izbeliște, se termină podul și o să rămână «muzeu» din cauza asta”, a spus înaltul oficial, promițând că o să facă tot posibilul pentru recuperarea întârzierilor * întâmplător sau nu, CNAIR a solicitat, zilele trecute, Primăriei Brăila să-și dea acordul pentru relocarea rețelelor electrice și de telecomunicații de pe terenurile aflate pe traseul drumurilor către pod * autoritățile brăilene au dat curs solicitării pe repede-înainte, săptămâna trecută, în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local Municipal * aceștia sunt abia primii pași pentru realizarea unor drumuri a căror construcție ar fi trebuit, în mod normal, să fie într-o fază mult mai avansată * europarlamentarul Mihai Tudose (PSD Brăila) a atras atenția că drumurile contexe sunt strâns legate de pod și că eventuale întârzieri ar putea genera sancțiuni din partea UE
Spre deosebire de lucrările propriu-zise la podul suspendat peste Dunăre care merg într-un ritm alert, cele legate de drumurile de legătură încă sunt în întârziere. Pe scurt, pilonul podului de pe malul brăilean este gata, iar cel de la Jijila a ajuns aproape de final, însă autoritățile centrale încă se bâjbâie atunci când vine vorba despre drumurile conexe. Abia acum, în al 12-lea ceas, încep să se vadă mici îmbunătățiri în acest sens. Joi, 21 ianuarie, în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local Municipal Brăila, municipalitatea și-a dat acordul pentru utilizarea terenurilor pe care Municipiul le are în proprietate în zona podului, privind relocarea rețelelor electrice și de telecomunicații și organizarea de șantiere. Iar asta ca urmare a unei solicitări venite din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și a societății care a câștigat licitația pentru efectuarea respectivelor lucrări.
După cum reiese din raportul de specialitate al proiectului, SC Eximprod Grup SA a solicitat prin e-mail, în data de 18 ianuarie, acordul Primăriei pentru utilizarea terenurilor aflate în proprietatea Municipiului Brăila, care sunt afectate temporar de lucrările pentru relocarea rețelei electrice și de telecomunicații și organizarea de șantier ”Pod suspendat peste Dunăre”. Se precizează că acordul a fost solicitat printr-un certificat de urbanism emis de Consiliul Județean Brăila pe 27 februarie 2020 și depus la cererea documentației viitoarei investiții.
„Am convocat această ședință extraordinară având în vedere urgența aprobării acestui proiect privind mutarea utilităților. Vreau să fac o mențiune privind faptul că, în data de 25 septembrie, CNAIR și societatea care a câștigat licitația a transmis către Primăria Municipiului Brăila o primă documentație în acest sens. În data de 17 decembrie 2020 s-a aprobat hotărârea de Guvern privind declanșarea procedurii de expropriere imobile proprietate privată necesare pentru relocarea utilităților, având în vedere faptul că aceste utilități trec atât pe terenuri publice cât și pe terenuri proprietate privată. În data de 15 ianuarie, societatea care a câștigat licitația și care va asigura relocarea utilităților ne-a transmis o adresă scrisă solicitând introducerea pe ordinea de zi ca urmare a publicării în Monitorul Oficial în data de 21 decembrie. Ne-au sunat și cei de la CNAIR și ne-au rugat, dacă este posibil, să urgentăm un pic, deoarece vremea este bună și ei doresc să nu mai aștepte ședința ordinară din luna ianuarie, din data de 29 ianuarie. Și să înceapă procedurile un pic mai repede. Și aveau nevoie de acordul CLM. Din acest motiv am considerat că este absolut oportun și necesar să convocăm această ședință și să dăm tot sprijinul din partea Primăriei Municipiului Brăila pentru relocarea utilităților la podul peste Dunăre. Acum, mai departe este votul dumneavoastră și sunt ferm convins că și dumneavoastră susțineți acest proiect”, le-a transmis Dragomir consilierilor în cadrul ședinței extraordinare, care a avut doar acest punct pe ordinea de zi.
După intervenția edilului-șef, proiectul a fost votat în unanimitate, fără alte discuții.
Se va da acordul și pentru relocarea rețelelor de gaze
Contactat ulterior de redactorii ”Obiectiv - Vocea Brăilei” pentru mai multe detalii despre acest proiect, primarul Marian Dragomir a explicat că nu poate oferi foarte multe date tehnice, însă a afirmat că utilitățile se vor reloca într-o zonă apropiată podului.
”Practic, pe unde vor trece rețelele de legătură la pod și strada care face conexiunea cu acesta. Ele traversează în prezent terenuri ale statului, terenuri private și terenuri ale Primăriei. Urmează să se facă și exproprierea pentru anumite suprafețe de teren. S-a aprobat în decembrie. Noi, Primăria, trebuie să dăm acordul să se facă aceste lucrări”, a mai adăugat primarul, cu precizarea că a purtat discuții cu reprezentanții CNAIR și astfel a decis că nu are sens să aștepte ședința ordinară a CLM Brăila, programată pentru 29 ianuarie, pentru a adopta acest proiect. Asta ca să nu se mai piardă vremea, iar lucrările să poată începe cât mai repede.
O variantă similară ne-a oferit și arhitectul-șef al Municipiului Brăila, Corina Anghelescu, care a adăugat că pe terenurile municipalității în zona podului se află și rețele de gaze, care de asemenea vor urma o procedură similară de relocare.
”Sunt și rețele de gaze care vor fi relocate, dar și acestea electrice și de telecomunicații. Acordul nostru (n.r. - al Municipiului) este dat pentru executări de lucrări temporare, unde trebuie să facă mici organizări de șantier, ori lucrări de săpătură, care după finalizare nu vor afecta acele parcele de teren”, a explicat Anghelescu. Potrivit acesteia, terenurile unde se vor face relocările rețelelor electrice și de telecomunicații sunt situate în perimetrul delimitat de șos. Baldovinești, DN 2B, zona industrială Nord și limita de Nord-Est a municipiului.
Subiectul podului «muzeu» în lipsa unor acțiuni concrete, din nou pe tapet
După cum informează presa centrală, Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor a avut recent o intervenție pe tema podului în care a vorbit din nou despre întârzierile la drumurile de legătură. Ministrul a reamintit că podul riscă să devină un muzeu, dacă aceste chestiuni nu sunt rezolvate cât mai repede și a promis că încearcă să ia măsuri pentru urgentarea situației.
Mai exact, într-un interviu pentru Hotnews, acesta a afirmat că întârzierea este cauzată de lipsa drumurilor de acces către pod, care „au fost lăsate de izbeliște”.
„Sunt în rezolvare problemele de la Brăila. Va ieși în curând autorizația de construire pentru un sector de 7 kilometri. Vor ieși apoi și pentru restul. Sunt acele drumuri de legătură care au fost lăsate de izbeliște. (...) Spun de pe acum, un an va rămâne podul frumos, nou, al treilea ca lungime pod suspendat din Europa... va rămâne un an, 2023 dacă nu mă înșel... va rămâne un muzeu, acel termen pe care l-am popularizat. Asta ca urmare a unor inacțiuni din trecut pe care acum încercăm să le reparăm din mers”, a declarat Drulă în cadrul interviului.
Întrebat dacă poate fi accelerat ritmul lucrărilor rămase în urmă, ministrul a promis că face demersuri în acest sens: „Asta și încercăm. De aia și apare acum acea autorizație de construire de 7 km, poate reușim să fie mai puțin de un an de zile. Când spun aceste termene nu înseamnă că sunt resemnat cu ele. Unde se poate, încerc să aduc lucrurile în zone mai bune. Dar nici să spun, cum aruncă politicienii, de obicei «Va fi totul bine, gata. Într-o lună terminăm autostrăzile»! Eu spun totul realist”. Mai trebuie precizat că, de fapt, inacțiunile la care se referă Drulă sunt ale Guvernului Orban.
Tudose avertizează că întârzierile ar putea aduce sancțiuni de la UE
Contactat de redactorii "Obiectiv - Vocea Brăilei" în legătură cu declarațiile ministrului Transporturilor, dar mai ales termenele enunțate de acesta, europarlamentarul Mihai Tudose (PSD Brăila), premierul care a semnat contractul pentru pod, s-a arătat complet dezamăgit de poziția lui Drulă. Acesta a precizat că și-ar fi dorit ca ministrul să precizeze că nu va lăsa în niciun caz ca drumurile conexe podului să înregistreze întârzieri.
”Am luat la cunoștință cu mâhnire declarațiile ministrului, care în loc să constate întârzierea pe care o are, «greaua moștenire» după un an de guvernare PNL, privește mioritic lucrurile și spune: «Asta e, O să întârziem. O să dureze mai mult de un an întârzierea!» În loc să spună: domnule, am luat la cunoștință ce se întâmplă acolo, am aflat, o să accentuăm, o să accelerăm lucrurile, ca să nu se întâmple așa! Dar... ăștia sunt! Nu le pasă de nimic! Nu sunt în stare de nimic! Asta e concluzia. Fiindcă se pot găsi constructori. Nu știu: în țară, în străinătate, pe planeta Venus. Dacă nu reușești să faci în doi ani de zile un drum...?! Începând de mâine. Pentru că, hai să spunem că nu a făcut nimeni nimic până la el. Ok. Dar vorbim despre niște drumuri care sunt la Brăila, la câmpie. Adică nu-s Alpii, nu sunt niște prăpăstii, nu e Groapa Marianelor acolo, da?! E un drum de câmpie! Trebuie să faci exproprierile și să îi dai unuia să îl facă, da? Și cu termen foarte scurt îl face! Nu vorbim de mii de kilometri de șosea. Sau măcar spui: «domnule, am înțeles că nu o să meargă până la Jijila din prima, așa, dar îl duc cumva până acolo, îl leg de Măcin. Fac un început de drum». Chiar nu poți să faci niște capete de drum de 10 - 20 km?! Dumnezeule!", a declarat Tudose, iritat.
Acesta a dorit să sublinieze că podul, din momentul proiectării și până la execuție a durat patru ani, deși este un mega-proiect de infrastructură, unic în România, astfel că i se parte absolut incredibil că ministrul Transporturilor spune că nu va putea realiza "câteva drumuri de legătură". Mai mult, Tudose a dorit să semnaleze că și aceste drumuri conexe podului fac parte din proiect, astfel că dacă vor exista întârzieri, am putea avea de-a face cu sancțiuni din partea Uniunii Europene.
"Podul de la proiectare și până la execuție - Ditamai podul, da? O chestie care nu s-a mai făcut în România -, durează patru ani cu totul și ministrul ne spune că o bucată de 20 km de asfalt pe malul brăilean, 30 km să închidă circuitele, domnule, «o să dureze mult!» Terminăm podul în 2023 dacă o să fie gata și drumulețul ăla mic. Dacă asta înseamnă a guverna, iertați-mă, dar eu mă predau! Și omul e senin. Dar eu atrag atenția și pe calea aceasta că lucrările de care face dumnealui vorbire, sunt parte integrată din pod. Din tot ce înseamnă ideea de pod. Că nu poți să faci podul și să ducă de nicăieri spre niciunde. Da?! Și că s-ar putea să dăm niște bani europeni înapoi dacă lucrurile continuă! Fiindcă la un moment dat cineva o să întrebe: «dumneavoastră ați luat de la noi jumătate de miliard de euro ca să faceți podul, da? Dar nu v-am dat banii să faceți un pod inutil». Că acela ar fi un pod inutil. Și e posibil, ca niște oameni de acolo de la Bruxelles, mai ales pe foamea aceasta de bani, să spună: «Dați banii înapoi, că voi l-ați făcut ca să vă bateți joc!» Dar asta e. Dacă nu ne-am ars până acum cu liberalii, hai să ne mai ardem o dată, ca să ne dăm seama că ceva nu e în regulă", a conchis europarlamentarul.