Podul și vinovatul | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
CNAIR acuză asocierea Webuild că a venit cu o soluție tehnică proastă

Podul și vinovatul

în urma declarațiilor de la mijlocul lunii august ale ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pe tema problemelor tehnice apărute la podul suspendat peste Dunăre, cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei” a solicitat o serie de lămuriri de la CNAIR • Biroul de presă al Companiei a explicat că soluția tehnică ”proastă” pentru asfaltarea podului, despre care vorbea ministrul, aparține antreprenorului, care a avut atât calitatea de proiectant, cât și de executant • este vorba despre Asocierea Webuild SpA – IHI, care potrivit CNAIR, a comandat o noua expertiză tehnică, urmând să propună și să execute o soluție funcțională • până una alta, ajustările generate de schimbări ale costurilor sunt de 907.343.813,60 lei

 

Problemele legate de soluția proastă privind asfaltarea podului suspendat peste Dunăre a fost dată de constructor, care a făcut și proiectarea. Este răspunsul primit de redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ca urmare a declarațiilor recente făcute pe această temă de Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, la mijlocul lunii august. Mai precis, așa cum am anunțat într-o altă ediție a ziarului, Grindeanu a precizat că în urma unei analize realizate de specialiștii CNAIR, s-a ajuns la concluzia că soluția tehnică utilizată la asfaltarea Podului Suspendat peste Dunăre de la Brăila a fost una proastă. Plecând de la aspectele semnalate de ministru, care însă nu a precizat atunci și cine se face responsabil de această situație sau câți bani s-au plătit pentru această etapă, am încercat să lămurim lucrurile.

Întrebați cum s-a ajuns la o asemenea situație, reprezentanții CNAIR, prin biroul de presă, ne-au transmis că motivele care au condus la apariția degradărilor constau în unele erori la nivelul lucrărilor (de proiectare și execuție) realizate de către constructor.

”Acestea aflându-se în culpa antreprenorului, care are calitatea de proiectant și executant în cadrul contractului”, au ținut să completeze cei de la Companie.

În ceea ce privește societatea care a propus această soluție tehnică proastă, aceeași sursă a explicat următoarele: ”Antreprenorul care a elaborat soluția tehnică precum și a lucrărilor în șantier este ASOCIEREA WEBUILD S.p.A (FOST ASTALDI S.P. A) - IHI INFRASTRUCTURE SYSTEM CO. LTD.

 

Câți bani a încasat constructorul în ciuda greșelilor comise

Întrebați de redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” câți bani a încasat firma proiectantă până la acest moment, reprezentanții CNAIR ne-au transmis că valoarea inițială a contractului a fost de 1.995.932.260,25 lei.

”Valoarea cumulată cu certificate la plată la zi, inclusiv ajustarea generată de schimbări ale costurilor, este de 2.689.859.430,07 lei. Ajustările generate de schimbări ale costurilor sunt de 907.343.813,60 lei”, au mai informat aceștia.

În ceea ce privește o soluție pentru a remedia problema la podul de la Brăila, biroul de presă al Companiei ne-a transmis că se lucrează la acest aspect în prezent și că tot firma constructoare trebuie să vină cu o soluție funcțională și să o pună în practică. Motiv pentru care deja a comandat o nouă expertiză tehnică.

”Antreprenorul a comandat o nouă expertiză tehnică în acest sens, urmând ca din calitatea dublă, de executant și proiectant în cadrul contractului, să propună și să execute o soluție funcțională bazată pe know-how-ul specific domeniului său de activitate, astfel încât lucrările să îndeplinească condițiile de garanție conform contractului stabilit pentru ca lucrarea să poată fi recepționată de către CNAIR”, au conchis reprezentanții Companiei.

 

Podul de la Brăila, istoric

- 2017 - Proiectul podului peste Dunăre de la Brăila e aprobat de CNAIR, cu finanțare europeană prin Masterplanul General de Transport, parte a drumului expres Buzău-Brăila-Tulcea-Constanța. Pe lângă podul suspendat, contractul prevede construirea a două viaducte de câte 110 m lungime, un drum principal cu o lungime de 19,095 km și un drum de legătură cu DN22 (Smardan – Măcin), în lungime de 4,328 km.

- 2017 - Licitația pentru proiectarea și execuția podului este lansată în sistemul de achiziții publice.

- 2018 - Asocierea WeBuild (Italia)- IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd.⁠(Japonia) este declarată câștigătoare și, pe 15 ianuarie 2018, se semnează contractul cu CNAIR, în mandatul premierului Mihai Tudose, cel care a grăbit lucrurile astfel încât visul brăilenilor de zeci de ani să devină realitate.

- Proiectarea și construcția urmau să coste 1.995.932.260,25 lei fără TVA (400 de milioane de euro). Durata contractului: 48 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Garanția oferită de constructor pentru lucrări - 120 luni.

- 2019 - Încep lucrările la Podul de la Brăila.

- 2020 - Metroul SA semnează contractul cu CNAIR pentru consultanță și dirigenție de șantier. Valoarea contractului: 35 de milioane de lei (7 milioane de euro).

- 2023 - Pe 6 iulie este deschisă circulația pe pod, deși lucrările de construcție nu fuseseră finalizate în totalitate.

Companiile implicate:

- WeBuild (Italia) - realizează toate lucrările de infrastructură a podului și adiacentă.

- IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd. (Japonia) - a realizat sistemul de cabluri care susține podul și a montat tablierul metalic.

- Compania Națională de Infrastructură Rutieră - beneficiarul final al construcției.

- Metroul SA - firma care se ocupă de consultanță și dirigeție de șantier.

- Cost total la 1 noiembrie 2023 - 700 de milioane de euro.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro