Pentru o simplă rocadă de posturi la «Lyra», iritare maximă în CJ Brăila | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Pentru o simplă rocadă de posturi la «Lyra», iritare maximă în CJ Brăila

• conducerea Filarmonicii „Lyra - George Cavadia” Brăila a cerut modificarea organigramei şi a statului de funcţii, astfel încât să se renunţe la un artist din 6 şi să fie angajat un referent de specialitate la compartimentul economic • subiectul a stârnit o serie de nemulţumiri în rândul consilierilor judeţeni, după ce liberalii au criticat inactivitatea instituţiei şi neparticiparea acesteia la Zilele Brăilei • de cealaltă parte, consilierii PND, şi nu numai, au vorbit despre necesitatea sprijinirii actelor culturale, chiar dacă nu aduc un profit prea mare • consilierul judeţean PSD Viorel Mortu a dorit să sublinieze că, în ciuda vâlvei făcute pe acest subiect, foarte puţini dintre comentatori au participat la vreun spectacol al filarmonicii

 

«Tensiuni culturale» în cadrul celei mai recente şedinţe ordinare a CJ Brăila. Totul a pornit de la un proiect de hotărâre privind modificarea organigramei şi a statului de funcţii ale Filarmonicii „Lyra - George Cavadia” Brăila, astfel încât să se renunţe la un post de artist (din cele 6 care erau până acum) şi să se transforme într-unul de referent de specialitate în cadrul compartimentului economic - administrativ. Potrivit expunerii de motive şi raportului proiectului de hotărâre, filarmonica are în prezent 14 posturi. Unul este cel al managerului Ionuţ Săndel Balaban, iar celelalte sunt împărţite în felul următor: patru la compartimentul Economic - Administrativ (un economist, noul referent de specialitate - post deocamdată vacant -, un administrator şi un casier), două la Compartimentul Tehnic (un supraveghetor sală şi un maestru lumini/sunet - post vacant) şi şapte la Compartimentul Activităţi Cultural - Artistice (un secretar muzical, un Maestru de concert şi cinci artişti instrumentişti).

„Ca urmare a convocării făcute de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Brăila şi a prezentării următoarelor etape ale sistemului Forexebug, am constatat că avem nevoie de suplimentare de personal pe partea financiar - contabilă. (...) În prezent, în cadrul compartimentului economic-administrativ există un post de economist, persoana încadrată ocupându-se de întreaga activitate financiar-contabilă a instituţiei, inclusiv de partea de resurse umane, un post de administrator şi unul de casier. Postul de artist instrumentist rămas vacant nu a mai fost scos la concurs, principala motivaţie fiind aceea că este suficient nucleul de orchestră format din 5 instrumentişti, care constituie puntea de legătură dintre instituţie şi artiştii colaboratori şi care, ca urmare a faptului că a fost ocupat şi postul de secretar muzical, a asigurat bine activitatea artistică a instituţiei. Având în vedere faptul că activitatea instituţiei este într-o continuă dezvoltare, atât prin numărul de evenimente realizate, ce a crescut considerabil în ultima stagiune şi ţinând cont de nivelul cerinţelor economico-administrative ale instituţiei, conducerea filarmonicii solicită transformarea postului de artist instrumentist din cadrul compartimentului artistic, în referent de specialitate în cadrul compartimentului economic-administrativ. Menţionăm că această transformare se încadrează în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat pentru 2017”, se arată în nota de fundamentare ataşată proiectului şi semnată de managerul Balaban.

 

Liberalii au criticat instituţia pentru lipsă de activitate

Consilierul judeţean PNL Ovidiu Nechita a ţinut să îşi manifeste nemulţumirea vizavi de acest proiect, considerându-l unul hilar, în contextul în care o instituţie de cultură renunţă la un artist pentru a angaja încă o persoană pe sectorul economic - administrativ. Nechita a afirmat că în ciuda banilor veniţi de la judeţ, Filarmonica „Lyra - George Cavadia” are o activitate destul de subţire, plecând mai ales de la faptul că instituţia nu a luat parte la evenimentele organizate cu ocazia Zilelor Brăilei.

„Dacă ne uităm pe organigramă este hilar cel puţin. Noi avem în compartimentul economic 4 persoane, în compartimentul tehnic încă 2, deci fac 6. Artişti avem 7. Practic, ce facem? Luăm acum încă un artist, îl ducem în compartimentul economic? Va fi om la om. Unul scrie, celălalt cântă. Ajungem în varianta în care înfiinţăm mai bine o firmă de contabilitate. Ce mai contează artiştii?! Şi aşa nu i-am văzut la Zilele Brăilei. Noi pompăm bani de la judeţ pentru această filarmonică, dar nu îi vedem pe nicăieri. Mai ales când sunt Zilele Brăilei. Nu putem să punem în valoare aceşti oameni care sunt reprezentativi pentru Brăila? Îi plătim din banii brăilenilor! Ce se întâmplă domnule preşedinte, că acum mai luaţi un artist şi îl duceţi la compartimentul economic. Credeţi că este normal? Pentru asta am făcut noi filarmonica? Să angajăm contabili? Să îi facem din artişti, contabili? Sunt alte instituţii care se ocupă cu chestia asta”, a criticat Nechita.

Prezent în sală, managerul instituţiei, Ionuţ Balaban, a precizat că membrii CJ Brăila nu au de ce să îşi facă griji, deoarece nucleul de instrumentişti este format în cadrul filarmonicii.

„Cei cinci instrumentişti constituie legătura cu colaboratorii. Orchestra funcţionează. Ştiţi foarte bine! Am încheiat prima stagiune, suntem în a doua, pe care o începem pe 20 septembrie. Din punct de vedere financiar, că tot s-a discutat, vă comunic faptul că este mult mai convenabil pentru filarmonică să avem colaboratori şi să păstrăm cei cinci instrumentişti ca nucleu. Acest post rămânând liber, ne este necesar pentru partea de achiziţii publice şi resurse umane, pentru că nu avem un om care să se ocupe de aşa ceva. Administratorul, împreună cu secretarul muzical şi eu personal, ne ocupăm de organizarea evenimentelor. Rămânând ca cel de la casierie să se ocupe de vânzarea biletelor prin agenţie, doamna economist de partea contabilă. Pentru achiziţii publice şi resurse umane, avem nevoie de un om în plus. E un post care oricum stătea liber”, a explicat Balaban.

La rândul său, consilierul judeţean PNL Vasile Cortez a dorit să tragă un semnal de alarmă privind „modificările de funcţii făcute într-un context ce poate deveni foarte periculos: salariile mari din administraţie!”. Colegul acestuia, Dănuţ Lungu a sugerat ca postul de casier să fie desfiinţat, în contextul în care managerul instituţiei a precizat că în stagiunea ce se va deschide luna aceasta, preţul unui bilet pentru concertul cu orchestră va fi de 20 lei, iar pentru un recital 10 lei. De asemenea, că în general se vând 180 - 200 de bilete pentru evenimentele cu orchestră şi 100 pentru recitaluri.

În apărarea managerului a sărit şi consilierul judeţean independent Marian Căpăţînă, membru în Consiliul de Administraţie al „Lyra”, care a explicat pe scurt de ce ar ajuta modificarea organigramei.

„Ştiţi cu toţii că legislaţia contabilă în România a ajuns la nişte cote care te scot din sărite. Poate nu ştiţi, dar un director economic nu poate să aibă şi viza, să realizeze un control financiar preventiv. Ca urmare, pentru a se putea face o achiziţie şi pentru a verifica legalitatea mai trebuie un referent. E simplu”, a punctat Căpăţînă.

 

PND-iştii, «pentru» cultură

Atât consilierul judeţean Simona Drăghincescu, cât şi colegul acesteia Cătălin Iordache au apreciat că în ciuda criticilor venite din partea liberalilor, o instituţie de cultură trebuie să fie sprijinită, indiferent dacă aduce profit sau nu. Mai mult, Drăghincescu a afirmat că este foarte bine că managerul a reuşit să atragă colaboratori şi că nu are 40 de salariaţi.

„Regret că, din nefericire, colegi de-ai mei nu înţeleg că atunci când finanţezi un act cultural nu trebuie neapărat să câştigi bani din el. Ajungem la o discuţie de ev mediu, practic. Vrem să câştigăm bani din teatru, vrem să câştigăm bani din spectacole, vrem să câştigăm bani din filarmonică şi aşa mai departe. Nicio filarmonică din lume nu este profitabilă. Niciuna! Toate sunt susţinute, fie din bani privaţi, fie din bani privaţi şi publici. Mi se pare o atitudine cel puţin ciudată să discutăm de aşa ceva aici”, a adăugat Iordache.

Liberalii au replicat faptul că nicăieri o filarmonică nu funcţionează cu cinci artişti şi şase persoane în zona tehnică, economică, administrativă.

„Da, într-adevăr, trebuie să susţinem Cultura şi Sportul. Indiferent prin ce formă! Colegul meu Ovidiu Nechita a discutat despre personalul TESA. Atâţia oameni necesari pentru a funcţiona filarmonica, în care avem cinci artişti? Dar mi se pare că discuţia vrea să se ducă în altă parte”, a afirmat nervos Lungu.

După o serie lungă de contre, în cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 20 voturi „pentru” şi 8 abţineri ale consilierilor PNL. Precizăm că liberalul Ionel Enuţă nu a votat pentru că părăsise sala în momentul respectiv.

 

Viorel Mortu: «Să faci atâta gălăgie în jurul filarmonicii şi tu să nu vii niciodată la niciun concert, trebuie să ai o fire anume!»

Vizibil deranjat de discuţia din plen, la finalul şedinţei, consilierul judeţean PSD Viorel Mortu a dorit să atragă atenţia asupra faptului că cei mai mulţi dintre consilierii care au comentat în legătură cu modificarea organigramei Filarmonicii „Lyra” şi pe tema nevoii de cultură în judeţ, nu prea îşi fac simţită prezenţa la concertele anuale ale instituţiei vizate.

„Toate discuţiile au fost făcute de persoane care nu au participat la niciun concert! Eu am fost la majoritatea. O singură dată, un concert a fost în aceeaşi zi cu o lansare de carte şi nu am putut să vin pentru că eram implicat dincolo. Dar, în rest, am fost de fiecare dată la concerte. Am admirat calitatea sunetului, modernitatea repertoriului, implicarea tuturor artiştilor - atât cei veniţi prin contract din alte judeţe, cât şi cei ai filarmonicii -, pentru a asigura un repertoriu foarte bun. Ceea ce este acum la filarmonică trebuie sprijinit, întârit şi ajutat, nicidecum criticat sau anulat. Încet - încet, am remarcat că se formează un public de muzică simfonică. E o treabă de durată. Sunt acolo şi oameni în vârstă, dar şi foarte mulţi tineri. Acest proces, până când se va forma şi un public la Brăila pentru muzică simfonică, va mai dura. De aceea, cred că această instituţie fragilă în formula ei de acum, prin felul în care este finanţată, trebuie sprijinită, cu eforturi financiare, cu discreţie şi eleganţă în comentarea destinului ei. Dar am remarcat în Consiliul Judeţean că una fumăm şi alta vorbim. Să faci atâta gălăgie în jurul filarmonicii, a nevoii de muzică simfonică şi tu să nu vii niciodată la niciun concert, trebuie să ai o fire anume!”, a conchis Viorel Mortu.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro