• explică prof. Emilia Meiroşu, candidat la Camera Deputaţilor pe lista PSD Brăila
Partidul Social Democrat crede că învăţământul profesional şi tehnic este o problemă de interes major în contextul evoluţiei tehnologice. La ora actuală, învăţământul de acest fel conţine trei trepte: prima - cea destinată sistemului profesional, a doua, reprezentată de studiile liceale tehnologice şi a treia reprezentată de învăţământul post-liceal. Dacă la ultimul nivel amintit, nu au fost probleme, primele două au fost tot timpul în dificultate. Economia are nevoie de oameni bine pregătiţi în domeniul aplicat, tehnic. În contextul dezideratului Partidului Social Democrat de a dezvolta economia prin reindustrializare şi profesionalizarea serviciilor, şcoala este direct implicată, ca principal formator.
Din păcate, încă se mai vehiculează ideea greşită că la profesională “ajungi dacă nu pui mâna pe carte”. Se crede că cei care sfârşesc aici ori au chiulit, ori şi-au primit ce meritau pentru nepăsare faţă de învăţătură. Nu, alegerea unei profesii în detrimentul unei diplome de licenţă nu este întâmplare, ci căutare! Eu cred că şcoala profesională românească nu-şi merită locul pe care îl ocupă acum în mintea oamenilor: undeva la jumătatea drumului între un trecut eşuat şi un viitor incert.
Partidul Social Democrat are deja în plan mai multe programe menite să ajute tinerii să-şi însuşească o profesie. Propunem majorarea burselor la 400 de lei pe lună şi facilităţi fiscale pentru agenţii economici, sprijin pentru tinerii care vor să-şi deschidă propria afacere, bazându-se pe ceea ce au învăţat. Dezvoltarea învăţământului profesional depinde de rezolvarea problemei de percepţie, de mentalitate şi din partea agenţilor economici care se simt nemotivaţi de a se implica real şi a părinţilor care se tem că vor închide evoluţia personală a copiilor, dacă aceştia urmează învăţământul profesional şi tehnic.
Dincolo de măsurile propuse, Partidul Social Democrat consideră că un mare punct de influenţă este şi în zona familiei, a părinţilor care preferă în ziua de azi învăţământul teoretic pentru copiii lor, neluând în calcul avantajele învăţământului profesional şi nevoia reală de pe piaţa muncii. Una dintre misiunile profesorilor-diriginţi şi consilieri în carieră este de a educa atât elevii, cât şi părinţii în direcţia acceptării învăţământului profesional ca o alternativă valabilă. În primul rând, urmând cursurile unei şcoli profesionale care colaborează cu diferite companii de pe piaţă, elevii sunt pregătiţi pentru o meserie sau mai multe, iar la finalul cursurilor apare şi oportunitatea de angajare.
Tinerii pot alege ca la finalul celor 3 ani să îşi continue studiile la un liceu teoretic sau la unul tehnologic, zi sau seral şi să intre deja pe piaţa muncii. Partidul Social Democrat propune susţinerea unui bacalaureat diferenţiat în funcţie de nivelul teoretic sau tehnologic al liceului absolvit. În funcţie de acesta, tinerii pot alege să se înscrie la post-liceu sau la o facultate.
Deşi timid, procesul de orientare spre învăţământul profesional şi tehnic al elevilor a început să se facă simţit. Bursele de 400 lei pe care PSD le propune vor încuraja acest lucru. Efortul necesar este, însă, mult mai mare. PSD va susţine de la nivel guvernamental şi pe mijloacele de comunicare, campaniile de promovare a exemplelor de bună practică ale şcolilor profesionale şi ale rezultatelor individuale astfel încât, la nivel de societate, să se reconsidere atitudinea faţă de muncă şi faţă de cei care muncesc. Partidul Social Democrat consideră că semnalele primite de la întâlnirile locale şi regionale trebuie să se transforme rapid în decizii la nivel naţional. Hotărârile Comitetelor Locale de Dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic trebuie să se finalizeze prin comunicare la nivel guvernamental, iar propunerile agenţilor economici ale şcolilor şi ale comunităţilor locale să treacă rapid prin analiză şi să devină decizii aplicabile. Partidul Social Democrat crede că doar un parteneriat real, un dialog pe orizontală şi verticală duce la rezultate care să ofere schimbarea percepţiei despre învăţământul profesional şi tehnic, şansa dezvoltării economice şi implicit personale.
Consilier judeţean, Emilia Meiroşu