Parlamentarii brăileni şi criza carburanţilor. Măsura eşuată de 50 bani | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Parlamentarii brăileni şi criza carburanţilor. Măsura eşuată de 50 bani

* preşedintele PSD Brăila, senatorul Ion Rotaru, a comentat recent pe tema măsurilor luate de Executiv în contextul crizei carburanţilor, precizând că reducerea preţului cu 50 bani/litru la pompă ar putea fi doar o soluţie temporară * şi deputaţii Florin Mircea şi George Paladi sunt de părere că plafonarea preţului ar fi fost o variantă mai bună * europarlamentarul Mihai Tudose a făcut, de asemenea, declaraţii pe această temă, solicitând public ministrului Energiei să plafoneze preţul la carburant * deputatul PNL Alexandru Popa a afirmat că aşteaptă să vadă rezultatele măsurii cu reducerea de 50 de bani înainte de a da vreun verdict * senatorul AUR Andrei Hangan este de părere că majorarea galopantă a preţurilor are drept cauză liberalizarea greşită a pieţei de energie de care PSD, PNL şi UDMR sunt singurele care se fac vinovate * primarul Marian Dragomir şi preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, sunt de asemenea susţinători ai măsurii plafonării

 

 

 

Aşa cum se ştie, Guvernul a aprobat la finele lunii iunie o ordonanţă de urgenţă care prevede reducerea preţului carburnaţilor cu 50 de bani/litru, în încercarea de a soluţiona cumva criza preţului combustibililor. După decizia executivului, ministrul Energiei Virgil Popescu a declarat că ar mai putea trece câteva zile până vom vedea preţuri mai mici la pompă, după intrarea în vigoare a măsurii. Pe 1 iulie, prim-ministrul Nicolae Ciucă declara că preţurile la carburanţi au scăzut, dar că în perioada următoare este obligatoriu ca ANPC, ANAF şi Consiliul Concurenţei să urmărească situaţia din teren şi să ia măsuri imediate. Măsura nu a fost primită prea bine şi chiar a fost luată în derâdere de români pe site-urile de socializare. La momentul dezbaterilor din Coaliţia de Guvernare pe această temă, cu câteva zile înainte ca premierul să se decidă să pună în aplicare varianta ce propunea reducerea cu 50 de bani a combustibililor, redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” au stat de vorbă cu parlamentarii brăileni, dar şi cu liderii administraţiei locale pentru a afla cum văd aceştia soluţionarea crizei carburanţilor.

În frunte cu liderul PSD Brăila, senatorul Ion Rotaru, parlamentarii acestui partid s-au arătat sceptici privind măsura care a fost în cele din urmă pusă în aplicare de Guvern, punctând că propunerea social-democraţilor de a plafona preţurile ar fi fost o variantă mult mai clară şi cu un impact mai bun pe termen lung. Rotaru a adăugat că într-adevăr reducerea preţului cu 50 de bani ar putea produce efecte pozitive pe termen scurt, însă nu va rezolva problema în perspectivă.

PSD a prezentat soluţiile sale în cadrul Coaliţiei şi considerăm în continuare că acestea sunt foarte bune pentru că sunt singurele care s-au dovedit eficiente în alte state unde s-a aplicat plafonarea. Sperăm că varianta aprobată de premier să aibă efectul scontat pe termen lung, nu doar pe o durată scurtă cum s-a întâmplat în alte state europene care au aplicat compensarea preţurilor. Practica a dovedit că în ţările în care statul a compensat preţurile sau a redus taxele pe carburanţi a existat o perioadă relativ scurtă de câteva săptămâni în care preţurile la pompă au fost mai mici, după care s-a revenit la nivelul existent înainte de aplicarea măsurii. Aşa s-a întâmplat în Spania, în Bulgaria, în Franţa, în Germania, Marea Britanie şi în alte state. De pildă, Suedia a scăzut acciza la finalul lunii martie iar preţurile au fost mai scăzute până pe 15 mai după care preţul a crescut continuu, ajungând să fie cel mai mare din UE. La fel şi în Italia unde după scăderea accizei preţul a fost puţin mai mic, dar acum este mai ridicat decât cel care era în momentul scăderii accizei. Din perspectiva PSD, astfel de compensări sau reduceri de TVA sau accize nu îşi ating scopul, dacă nu se intervine cu o plafonare a preţurilor care să oblige operatorii să transfere beneficiul acordat de stat în preţul plătit de consumatori”, a declarat Rotaru.

Senatorul a adăugat că urmare a deciziei premierului privind compensarea cu 5 lei la 10 litri a preţurilor la carburanţi, PSD va monitoriza piaţa şi dacă se vor constata creşteri speculative de preţuri peste nivelul din prezent reprezentanţii partidului vor reveni în Coaliţie cu alte propuneri. Respectiv, stabilirea unui preţ maximal la pompă sau limitarea adaosului pe tot lanţul comercial de la producător la benzinărie.

 

Deputaţii Mircea şi Paladi, atenţi la ce s-a întâmplat în alte state

Colegii lui Rotaru din Parlament, deputaţii Mircea Florin şi George Adrian Paladi au afirmat la rândul lor că plafonarea preţului la combustibili, soluţia prezentată în Coaliţie de către PSD, ar fi fost varianta cea mai bună la rezolvarea acestei probleme care afectează un număr foarte mare de români.

Referitor la acest aspect pot să vă spun că Partidul Social Democrat a prezentat în şedinţa Coaliţiei soluţiile pentru reducerea preţurilor la combustibili prin plafonare, respectiv introducerea unui preţ maximal sau limitarea adaosului pe lanţul comercial. De altfel, Ministerul Finanţelor a pus la dispoziţia Ministerului Energiei toate datele necesare pentru o reglementare justă în acest domeniu, iar experţii PSD sunt oricând pregătiţi să vină în sprijinul Ministerul Energiei pentru elaborarea actului normativ. Însă, din punct de vedere formal, la fel cum s-a întâmplat şi în cazul plafonării preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, proiectul de act normativ trebuie iniţiat de Ministerul Energiei, care răspunde în mod direct de monitorizarea pieţei şi a stocurilor de carburanţi. Cu siguranţă fiecare dintre noi putem avea o soluţie diferită la această problemă, numai că trebuie să avem în vedere ce spun specialiştii în domeniul fiscal, dar şi în celelalte domenii, deoarece aceste creşteri în domeniul combustibililor au un impact important asupra întregii economii, fie că vorbim de transporturi, agricultură, dar şi în viaţa de zi cu zi a fiecărui român”, a afirmat Mircea, cu câteva zile înainte ca premierul să se pronunţe în privinţa variantei cu scăderea preţului cu 50 de bani.

Mircea mai atrăgea atenţia atunci asupra faptului că se poate observa că soluţiile fiscale implementate în alte state europene nu i-au determinat pe operatorii economici să scadă preţurile la pompă. Parlamentarul a adăugat că din punctul său de vedere este o greşeală fundamentală ca Guvernul României să opteze pentru soluţii ce au eşuat în alte părţi.

Ne aducem aminte că la începutul lunii mai 2022 Guvernul a pus în aplicare încă o măsură, inclusă de Partidul Social Democrat în pachetul «Sprijin pentru România». Este vorba despre ajutorul financiar acordat transportatorilor şi distribuitorilor pentru fiecare litru de combustibil achiziţionat. Prin această măsură sunt ajutate firmele din domeniu, dar se diminuează şi efectul scumpirii carburanţilor, pe întregul lanţ economic. Trebuie evidenţiat că pentru sprijinirea transportatorilor români se folosesc exclusiv bani europeni, fără a se pune o nouă presiune pe bugetul de stat. Valoarea ajutorului acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, în valoare totală de până la 400.000 euro per întreprindere, echivalent în lei”, a dorit să mai amintească sursa citată

La rândul său, deputatul George Paladi a atras atenţia că în calitate de membru al Coaliţiei de guvernare, Partidul Social Democrat şi-a stabilit drept obiectiv fundamental protejarea cetăţenilor şi companiilor de efectele economice şi sociale ale crizei economice provocate atât de pandemie, cât şi de războiul din Ucraina.

Prin urmare, suntem permanent preocupaţi de identificarea soluţiilor la problemele acute, chiar dacă ele nu se înscriu în sfera de competenţe care revine Partidului Social Democrat, în cadrul coaliţiei. Astfel, experţii PSD au prezentat soluţiile pentru reducerea preţurilor la combustibil prin plafonare, respectiv prin introducerea unui preţ maximal sau prin limitarea adaosului pe lanţul comercial, iar Ministerul Finanţelor a pus la dispoziţia Ministerului Energiei toate datele şi informaţiile necesare pentru elaborarea unui act normativ care să asigure o reglementare corectă. Considerăm că aceasta poate fi o soluţie funcţională, întrucât experienţa altor state europene ne arată că intervenţia prin instrumente fiscale nu a avut succes, lucru pe care l-au subliniat şi partenerii de guvernare de la Partidul Naţional Liberal. Indiferent de forma pe care au îmbrăcat-o soluţiile fiscale implementate în state precum Germania, Marea Britanie, Suedia, Italia sau Polonia, reducerea taxelor sau accizelor nu a condus decât la efecte de moment, în cele din urmă preţurile combustibililor revenind la nivelurile anterioare sau chiar depăşindu-le”, a dorit să evidenţieze Paladi.

 

Tudose i-a cerut direct Ministrului Energiei să plafoneze preţul carburanţilor

Trebuie precizat că în contextul discuţiilor din cadrul Coaliţiei pe tema rezolvării crizei carburanţilor, europarlamentarul PSD Brăila, Mihai Tudose, a făcut o serie de declaraţii, în direct, la România TV. Acesta i-a cerut atunci ministrului Energiei să plafoneze preţul la carburanţi. Potrivit ştiripesurse.ro, Tudose a comentat atunci pe marginea tensiunilor din coaliţie şi a măsurilor care trebuiesc implementate cât mai rapid, din punctul său de vedere. Acesta a susţinut chiar că românii au toate motivele să iasă în stradă şi să-şi strige nemulţumirea.

Între furnizori mi se pare o cartelare pe preţ (…) Vor sări «cavalerii apocalipsei», care vor spune că ne întoarcem la comunism (…) Multe alte ţări au luat aceste «măsuri comuniste» (n.r. - plafonarea preţurilor). Pe termen lung toate statele intervin, de exemplu Germania (n.r. - în afară de Ungaria). (...) Deocamdată nu am făcut nimic (n.r. – statul român). «O să…». Eu înţeleg că preţul petrolului la bursă este la fel cu acum un an de zile, doi ani şi aşa mai departe. Înţeleg că a crescut preţul de prelucrare, pentru că energia s-a scumpit, au mai crescut salariile, dar nu astfel încât să se dubleze preţurile. Se profită”, a declarat Tudose, pentru România TV, la momentul negocierilor din Coaliţie, după cum citează ştiripesurse.ro.

 

Deputatul Alexandru Popa, rezervat în declaraţii

Deşi a recunoscut că preţul carburanţilor a crescut într-un mod alarmant în ultima perioadă, deputatul Alexandru Popa nu a dorit să comenteze foarte mult dacă soluţia plafonării ar fi fost una mai bună decât cea a reducerii cu 50 de bani a preţului la pompă. Acesta a afirmat doar că deocamdată aşteaptă să vadă efectele măsurii pe care Guvernul a considerat-o cea mai bună în momentul de faţă pentru România.

Haideţi să vedem ce va fi. Este o măsură pe o perioadă limitată. Vom vedea după aceste trei luni dacă va funcţiona sau nu. Eu vă garantez că facem tot ce ţine de puterea noastră pentru a regla preţul combustibililor. Pentru că într-adevăr este la un nivel alarmant şi afectează întreaga economie a României”, a declarat Popa.

 

Senatorul AUR, Andrei Hangan, îi consideră pe cei din Coaliţie principalii vinovaţi pentru criza carburanţilor

Andrei Hangan, senatorul AUR Brăila, a afirmat că din punctul său de vedere creşterea galopantă a preţurilor, are drept cauză liberalizarea pieţei energiei, situaţie abordată de cei din Coaliţia de Guvernare total greşit. Hangan consideră că PNL, PSD şi UDMR sunt partide care se fac direct vinovate pentru scăderea dramatică a puterii de cumpărare a românilor, deoarece refuză să meargă la cauză şi să reglementeze piaţa de profil.

În schimb, aruncă nişte firimituri în bătaie de joc şi ca supapă pentru a reduce nivelul de tensiune socială. De asemenea, noi am depus deja un proiect de lege pentru reducerea TVA la combustibili de la 19 la 1%, în condiţiile unui preţ de vânzare de sub 6,5 lei. Măsura propusă ar urma să se aplice pentru o perioadă de timp determinată, astfel încât nivelul preţurilor la nivel european să scadă în limite rezonabile. Astfel, companiile româneşti transportatoare de mărfuri vor putea deveni competitive la nivel european, iar investiţiile în România vor putea creşte, fapt care ar reduce şi deficitul de balanţă comercială existent în prezent. Totodată, ne opunem măsurilor de creştere a taxelor şi impozitelor în contextul în care, oricât de mulţi bani ar fi aduşi la bugetul de stat, coaliţia toxică PSD-PNL-UDMR nu îi va direcţiona către investiţii”, a declarat Hangan.

Ba mai mult, senatorul AUR a afirmat că nici varianta propusă de PSD nu este una tocmai corectă.

Vedem cum PSD propune «plafonarea» preţurilor la carburanţi, adică un preţ la pompă de 7 lei, în condiţiile în care nu demult, acesta era 5-6 lei. Practic, Coaliţia toxică şi antinaţională de guvernare vrea să ne «salveze» cerându-ne să plătim mai mult. Bineînţeles, profitul ar merge în buzunarele furnizorilor şi ai celor care participă fără scrupule la Epopeea Jafului Naţional. Mai mult, analizele deja indică faptul că preţul carburanţilor ar putea depăşi 10 lei foarte curând. Trecând peste conflictul de interese evident (rudele ministrului Virgil Popescu administrează, ca prin minune, şi benzinării OMV), pierderile contribuabililor vor fi evidente printr-o astfel de măsură: peste 1,8 miliarde de euro pe care furnizorii de combustibili le vor scoate din buzunarele cetăţenilor doar în următoarele 6 luni. Soluţia principală pe care o propunem noi este reglementarea pieţei, în interes naţional. România are suficiente resurse pentru a beneficia de combustibili mai ieftini” a conchis Hangan.

 

Liderii administraţiei Brăila susţin, de asemenea, măsura plafonării

Întrebaţi în legătură cu subiectul privind criza combustibililor în România, atât primarul Marian Dragomir, cât şi preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Iulian Chiriac, au afirmat că nu sunt chiar încântaţi de măsura adoptată de Guvernul Nicolae Ciucă privind reducerea cu 50 de bani a preţului. Aceştia au precizat că soluţia propusă de PSD privind plafonarea ar fi fost mult mai bună pe termen lung.

Eu consider că cea mai bună metodă este limitarea preţului la pompă, deoarece o compensare a preţului va scădea pentru o perioadă de timp preţul, dar în câteva săptămâni acesta va creşte la loc. Iar atunci când va fi eliminată compensarea, litrul de combustibil va suferi o explozie adevărată. Am observat că premierul a ales compensarea. Repet, eu susţineam limitarea preţului la pompă”, a declarat Dragomir.

La rândul său, preşedintele CJ Brăila a punctat că măsura aleasă de premier este una liberală şi că el ar fi preferat o soluţie social-democrată a acestei probleme.

Eu sunt de acord cu soluţia propusă de PSD privind plafonarea. Varianta aceasta cu compensarea este o soluţie liberală. Eu întotdeauna o să fiu de acord cu o soluţie social-democrată”, a conchis Chiriac.

 

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro