După contestaţiile de la Evaluarea Naţională, mai mulţi părinţi s-au declarat indignaţi de modul în care se acordă punctajele. Ei consideră că sunt sute de copii, poate mii la nivel naţional, nedreptăţiţi de metodologia de evaluare a lucrărilor scrise. Mai precis, metodologia prevede că dacă în urma recorectării lucrarea primeşte o notă cu până la 50 de sutimi mai mult sau mai puţin, nota nu se modifică. Această regulă nu este valabilă însă pentru lucrările care au note peste 9.50 sau 4.50. În aceste situaţii elevul primeşte sutimile respective, chiar dacă sunt mai puţine de 50. "Copilul meu a făcut contestaţie şi s-a lovit de această regulă. S-a împăcat cu gândul, oricum are o medie bună, nu va avea probleme, dar cred că nu este corect să i se spună unui copil că ar putea să mai primească 30 de sutimi dar nu i se dau pentru că nu permite regulamentul. Vrem să schimbăm aceste reguli. De ce un elev cu medie peste 9.50 poate primi acele puncte şi un elev cu media 9.40 să nu poată primi acele puncte? Nu este corect şi cred că acel Regulament trebuie schimbat. Am văzut că părinţii din Bucureşti se mobilizează pentru a da ministerul în judecată ,să obţină modificarea regulamentului. Ar trebui ca şi părinţii din Brăila să susţină iniţiativa. Pentru copiii noştri nu se mai poate face nimic, dar măcar pe viitor, pentru alţi copii, să se schimbe lucrurile. Aşa cum a fost posibil să schimbe un barem în 24 de ore, cred că s-ar putea schimba şi acest regulament", a spus Maria Brăteanu, mama unui candidat de la Evaluarea naţională.
Această formă a regulamentului există de foarte mulţi ani, chiar dinainte de 1989. Ca urmare, am încercat să aflăm care a fost logica atunci când s-au adoptat aceste reguli la evaluarea lucrărilor scrise. Inspectorul general din Ministerul Educaţiei, prof. dr. Steluţa Dan, profesor de geografie la Colegiul "Murgoci", a precizat că o asemenea schimbare nu se poate face decât prin ordin de ministru, nu este chiar atât de simplu. "Niciun profesor nu poate corecta cu o precizie de sutimi. Tot va exista o interpretare a subiectului de către fiecare corector. Nici când s-au dat subiecte grilă tot nu s-a putut corecta cu precizie de sutimi. Părinţii au şi ei dreptate, acele 30 de sutimi contează la admitere, dar cred că ar fi totuşi prea mult să se facă modificări de note şi pentru zece sutimi. Cred că ar fi şi mult mai multe contestaţii. Eu cred că aşa cum este acum e bine. O asemenea iniţiativă arată că părinţii nu au încredere în profesori", a spus prof. dr. Steluţa Dan.
Alţi profesori, care au dorit să-şi păstreze anonimatul, chiar au explicat că uneori la contestaţii notele sunt mai mici decât cele iniţiale pentru că la prima corectare profesorul evaluează în favoarea elevului, caută să valorifice tot ce a scris bun pe foaie copilul. La contestaţii corectarea este mult mai strictă, iar tentaţia de a face contestaţii i-ar putea costa pe unii elevi. De exemplu, dacă un elev are nota cinci, acesta ar trebui să fie conştient că nota este trasă de păr şi nu ar trebui să mai conteste rezultatul pentru că s-ar putea trezi cu patru.
Deocamdată, această iniţiativă de a da în judecată Ministerul Educaţiei pentru schimbarea Metodologiei de evaluare la lucrările scrise este o idee care circulă pe internet.