Doi brăileni, unul pasionat de aeromodele, iar celălalt de fotografie, au reuşit să realizeze un aparat de zbor teleghidat, cu ajutorul căruia pot obţine imagini de la mare înălţime. Având aspectul unui OZN în miniatură, maşinăria cu opt elice se poate ridica până la câteva mii de metri şi, în momentul de faţă, este pregătită să facă faţă unei game foarte largi de cerinţe. Creatorii săi spun că o pot folosi pentru a fotografia sau filma obiective industriale ori terenuri agricole aflate în diferite stadii de creştere a culturii sau pentru a inspecta diverse structuri, cum ar fi clădiri foarte înalte sau coşuri de evacuare de tip industrial. Micul "OZN" poate fi folosit, însă, şi în domenii mai banale, cum ar fi fotografia de nuntă sau de eveniment. "Intenţia noastră este să facem o afacere din fotografiatul şi filmatul aerian", spun cei doi pasionaţi. Ei speră că piaţa brăileană este pregătită pentru acest gen de servicii, în contextul în care, în România, mai există foarte puţine astfel de multicoptere, iar utilitatea lor începe să devină din ce în ce mai recunoscută.
Este nevoie de lucru în tandem, pentru ca aparatul să-şi facă treaba Practic, cel care a construit octocopterul este Cătălin Voinea. De profesie electronist şi specialist IT, acesta şi-a descoperit, în urmă cu patru ani, pasiunea pentru aeromodelism. "Totul a început în joacă. Am cumpărat un mic avion teleghidat de la un magazin de jucării şi mi-a plăcut atât de mult, încât după o săptămână am făcut comandă pe internet pentru un avion care mi-a fost livrat sub formă de kit de asamblare. L-am montat singur şi de atunci n-am mai putut să scap de acest hobby. A fost o chestiune de doar câteva luni, până când am început să cumpăr piese de la magazine specializate şi să realizez aeromodele adevărate", ne-a povestit Cătălin. Odată cu aeromodelele a venit şi pasiunea pentru pilotarea acestora care, deşi pare joacă de copil, este o chestiune mai mult decât complicată. "Ca să pilotezi cu telecomanda un aparat de zbor cu anvengura aripilor de doi metri îţi trebuie sute de ore de antrenament. Dacă nu lucrezi întâi pe simulator, să capeţi un minim de experienţă, rişti să faci praf aparatul în primele secunde în care pui mâna pe telecomandă", ne-a explicat aeromodelistul brăilean. În prezent, acesta are în colecţia proprie trei aparate de zbor pe care le-a construit cu mâna lui, pornind de la asamblarea fuselajului până la montarea motorului şi a componentelor electronice.
Au vrut ieftin, dar le-a ieşit scump
Cum s-a ajuns la "OZN-ul foto"? În primăvara acestui an, Mircea Mîţă, un prieten al lui Cătălin, specializat în fotografie şi filmare de nuntă, l-a întrebat dacă n-ar putea ataşa pe unul dintre aeromodelele sale o cameră video cu care să ia imagini de la înălţime ale bisericilor din Brăila. "Mie îmi trebuiau imaginile respective pentru a le insera în materialele filmate la nunţi", îşi aminteşte Mircea. Pornind de la ideea prietenului său, Cătălin a început să se documenteze pe internet şi să discute cu diverşi aeromodelişti din ţară. "Toţi cei din branşă au râs de mine când le vorbeam despre aşa ceva. Ei vizează aparate cu care să poţi face cât mai multe acrobaţii în aer, iar eu voiam ceva care să zboare cât mai lin, pentru a se putea filma şi fotografia. Cu datele obţinute de pe internet, am început, în câteva săptămâni, să lucrez la multicopterul cu care să pot face ceea ce voiam noi", ne-a povestit Cătălin.
Fotografie realizată de camera foto montată pe octocopterul lui Cătălin şi Mircea Drumul până la aparatul actual a fost lung şi a presupus o mare investiţie financiară din partea celor doi prieteni. Ca să scape mai ieftin, aceştia s-au orientat iniţial spre piese cumpărate din China. Modelele construite cu "chinezării" - deci motoraşe, regulator, componente electronice produse în China -, deşi iniţial păreau a fi mai accesibile s-au dovedit, însă, o alegere proastă. Asta pentru că, după cum ne-a explicat Cătălin, erau prea instabile în utilizare, iar aparatele construite cu ele nu puteau fi folosite în scopuri video şi foto. După mai multe încercări eşuate şi bani cheltuiţi degeaba, cei doi s-au hotărât să investească în piese de origine germană. Mai scumpe la preţ, acestea şi-au demonstrat eficienţa, astfel că modelul construit cu ele zboară acum fără probleme, suficient de lin încât să permită exploatarea în condiţii de siguranţă a aparaturii foto-video. Pentru rezultate bune, însă, este nevoie ca Mircea şi Cătălin să lucreze în tandem. Cătălin este cel care controlează octocopterul de la sol, ridicându-l până la altitudinea optimă şi poziţionându-l asupra zonei care trebuie fotografiată, iar Mircea acţionează camera, tot cu ajutorul unei telecomenzi speciale. Bineînţeles, "zburătoarea", cum îi spun proprietarii, nu trece niciodată neobservată, atunci când este pusă la treabă. "Lumea ne asaltează cu întrebări. Cele mai frecvente sunt: cât de sus poate să ajungă aparatul şi cât costă. Uneori, insistenţele curioşilor devin agasante, fiindcă, în momentul când am urcat multicopterul în aer trebuie să fiu foarte concentrat pe ceea ce fac. O greşeală cât de mică ne poate costa enorm. Adică vreo 20 de mii de euro, cât ne-a costat până acum realizarea acestui aparat!", ne-a spus Cătălin Voinea.