• cei trei artişti ale căror lucrări au fost selectate sunt Octav Angheluţă, Emilia Dumitrescu şi Romeo Voinescu • toţi trei, brăileni de origine, sunt personalităţi recunoscute ale artei româneşti moderne
Luna mai a acestui an înregistrează un eveniment de primă importanţă pentru patrimoniul artistic brăilean. Muzeul Brăilei „Carol I”, cu sprijinul Consiliului Judeţean Brăila şi în colaborare cu Institutul Cultural Român, a deschis, în data de 8 mai a.c., la Galeria Mică a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, expoziţia “Veneţia în operele artiştilor români. Grafică şi pictură din colecţia Muzeului Brăilei „Carol I”. Expoziţia, la a cărei organizare s-a lucrat vreme de şapte luni, va fi deschisă publicului până pe 29 mai 2017.
Chiar dacă Muzeul Brăilei “Carol I” şi Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia nu se află la prima astfel de colaborare (amintim expoziţia foto-documentară „Dinamica modernizării oraşului portuar Brăila. 1830-1930”, organizată cu doi ani în urmă, precum şi expoziţia foto-documentară dedicată metodei Iordăchescu -„Din istoria recentă a tehnicii româneşti: metoda ing. dr. Eugeniu Iordăchescu de translare a monumentelor istorice”, organizată anul trecut), se cuvine remarcat că aceasta este prima oară când un eşantion din fondul deosebit de valoros al Secţiei Artă este prezentat la Veneţia. Evenimentul are loc într-un context cu atât mai fericit, cu cât perioada de expunere coincide cu deschiderea celei de-a LVII-a ediţii a Bienalei de la Veneţia, anume într-un moment în care cetatea lagunară este, o dată mai mult, capitala mondială a artei.
Impresia de primire călduroasă avută la vernisaj a fost întărită de interesul de care expoziţia s-a bucurat şi se bucură în continuare, din partea publicului. În primele şapte zile de la deschidere, expoziţia a avut, fără a pune la socoteală numărul celor veniţi să asiste la vernisaj, 426 de vizitatori, cu o medie de 60 de vizitatori pe zi.
Cei trei artişti ale căror lucrări au fost selectate spre a figura în expoziţie sunt Octav Angheluţă (1904 - 1979), Emilia Dumitrescu (1921 - 2005) şi Romeo Voinescu (n. 1925). Toţi trei, brăileni de origine, sunt personalităţi recunoscute ale artei româneşti moderne. Octav Angheluţă şi Romeo Voinescu au format generaţii de artişti din postura de profesori universitari la Institutul de Arte Plastice „NicolaeGrigorescu”, astăzi Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. Emilia Dumitrescu este, incontestabil, unul din cei mai importanţi artişti locali din a doua jumătate a secolului al XX-lea.
“Expoziţia este interesantă şi oportună din (cel puţin) două puncte de vedere. Pe de-o parte, lucrările care o compun sunt, inevitabil, mărturii ale unei„vârste” a artei româneşti – este vorba despre intervalul cuprins, cu aproximaţie, între 1960 şi 1970 –, „vârstă” ce trebuie înţeleasă în legătură cu realităţile politice şi culturale ale unei epoci marcate – pentru artişti, îndeosebi – de jocul dintre constrângere şi libertate. Pe de altă parte, aceleaşi lucrări înregistrează o „vârstă” a Veneţiei, prin aceea că surprind aspecte odinioară caracteristice, dar care astăzi au dispărut din peisajul veneţian, sau care, dimpotrivă, abia se prefigurau la mijlocul secolului trecut (cum ar fi, de pildă, foarte actualul fenomen al turismului de masă), adaugând, în felul acesta, o filă documentară la istoria imagistică a vestitei cetăţi lagunare”, a precizat Alina Ruxandra Mircea, muzeograf, secţia „Artă” din cadrul Muzeul Brăilei „Carol I”.