Operațiunea „Apă cu țârâita” | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
32 de asociații amenințate cu restricții din cauza câtorva datornici

Operațiunea „Apă cu țârâita”

* din cele peste 800 de asociații de proprietari din municipiu, 32 figurează în evidențele Companiei de Utilități "Dunărea" Brăila cu 10.000.000 de lei restanțe la plata facturilor * unele asociații nu și-au mai plătit facturile de doi ani * rău-platnicii au primit termen pentru achitarea restanțelor 31 martie a.c., în caz contrar se va trece la restricționarea distribuției de apă potabilă * chiar și așa, precizează reprezentanții CUP "Dunărea", locatarii care-și plătesc întreținerea pot scăpa de rău-platnici dacă încheie contracte individuale cu operatorul * marea majoritate a asociațiilor refuză, însă, această facilitate * "Am avut o campanie de informare permanentă cu asociațiile de proprietari asupra acestei posibilități, însă acestea au refuzat în mod sistematic să agreeze o astfel de soluție", precizează reprezentanții companiei

 

Zece milioane de lei - aceasta este datoria uriașă acumulată de asociațiile de proprietari din Brăila către compania de apă-canal. Datornicii au primit termen să achite măcar o parte din restanțe până la sfârșitul acestei luni, în caz contrar urmând să primească apă cu țârâita, în contextul în care, odată cu încetarea stării de alertă, pot fi impuse din nou măsuri restrictive pentru rău-platnici. Mai rău este că vor avea de suferit și cei care sunt la zi cu plata întreținerii. Operatorul vine cu o soluție care, însă, nu e agreată de cei puși în fruntea asociațiilor de proprietari.

Potrivit Companiei de Utilități (CUP) "Dunărea" Brăila, la ora actuală, dintr-un total de peste 800 de asociații de proprietari existente în municipiu, sunt înregistrate cu datorii semnificative la apă 32 de asociații. Cele 32 de asociații figurează în evidențele CUP "Dunărea" Brăila cu restanțe la plata facturilor de aproximativ 10.000.000 lei, dar și cu o vechime a datoriilor cuprinsă între 6 luni și 2 ani.

 

31 martie - data scadentă pentru rău-platnici

Pentru a reuși să recupereze măcar o parte din uriașa sumă restantă, compania de apă a convocat respectivele asociații de proprietari în luna ianuarie 2022, când li s-a stabilit un grafic de plată, astfel încât datoriile să se mențină (măcar) la nivelul a 6 luni întârziere. Termenul pentru achitarea sumelor stabilite este 31 martie 2022. Concomitent, s-a stabilit obligația asociațiilor aflate pe "lista neagră" de a plăti și facturile curente la termenul scadent.

"Aceste asociații de proprietari sunt monitorizate cu privire la îndeplinirea acestor obligații. În cazul în care, după 31 martie 2022, se ajunge la concluzia că nu și-au îndeplinit nicio parte din obligațiile datorate, li se va restricționa distribuția apei potabile", ne-a declarat purtătorul de cuvânt al CUP "Dunărea" Brăila, Daniela Stanciu.

Chiar și așa, precizează sursa citată, pentru a nu se recurge la această măsură extremă, există posibilitatea ca, în deplină conformitate cu prevederile legale în vigoare, asociațiile de proprietari să hotărască, cu majoritate de voturi, contorizarea și contractarea individuală, de către fiecare proprietar, a prestațiilor de apă-canal cu preluarea debitelor restante ale fiecărui proprietar de către companie. În acest fel, proprietarul restant devine debitorul direct al companiei de apă, care va iniția toate demersurile pentru recuperarea acestor sume.

Măsura presupune o intervenție de natură tehnică la rețeaua interioară de apă a blocului unde domiciliază beneficiarul contractului individual. Manopera este suportată de companie, iar proprietarul apartamentului achită doar prețul contorului și al celorlalte materiale (maxim 1.000 lei/apartament) dar și pentru această sumă se oferă posibilitatea achitării în rate lunare.

"Restricționarea furnizării apei potabile pentru neplata serviciului prestat se impune pentru a împiedica generarea de noi datorii și pentru recuperarea debitelor restante. Aceste două obiective sunt esențiale pentru derularea activității companiei, în condițiile și la nivelul de calitate asumat prin Contractul de delegare. La rândul ei, compania trebuie să-și achite obligațiile față de furnizori pentru a asigura servicii sigure, stabile și de calitate mai ales acum, odată cu explozia prețurilor la energie electrică și gaze", a mai precizat sursa citată.

 

Doar circa 100 de proprietari brăileni de apartamente au încheiat contracte individuale cu operatorul

Din anul 2020 și până la jumătatea lunii martie a.c., 82 de utilizatori au încheiat și au semnat contract individual cu operatorul de apă-canal, respectiv Compania de Utilități Publice "Dunărea" Brăila. De asemenea, la ora la care redactam acest articol, mai erau 35 de solicitări în lucru (pentru executarea și montarea de contoare cu citire radio la distanță tip ITRON), utilizatori cu care se vor încheia și semna contractele individuale în perioada imediat următoare. În total, 117 de locatari de bloc din Brăila sunt posesori ai contractului individual pentru furnizarea apei potabile și nu mai depind de asociațiile de proprietari.

"De menționat că am avut o campanie de informare permanentă cu asociațiile de proprietari asupra acestei posibilități, însă acestea au refuzat în mod sistematic să agreeze o astfel de soluție", a mai precizat purtătorul de cuvânt al CUP "Dunărea" Brăila.

După cum vă informam în august 2020, în plină pandemie, brăilenii de la bloc începuseră să conștientizeze avantajele ce decurg din individualizarea consumului de apă prin montarea apometrelor inteligente și încheierea de contracte individuale cu operatorul. Până la acea dată, opt brăileni încheiaseră astfel de contracte, însă doar unul singur avea montat apometrul inteligent. Este vorba de un locatar de la blocul H, de pe strada Chișinăului (cartier Radu Negru). Alți șapte locatari de la blocul F3, situat în zona intersecției B-dul Dorobanți - Strada 1 Decembrie 1918, urmau să fie separați de asociație și să aibe câte un contor inteligent la apartament, în baza contractului individual.

Se făceau, astfel, primii pași pentru eliminarea definitivă a acelor situații în care toți locatarii unei scări de bloc au rămas fără apă la robinete din cauza datoriilor acumultate de unul sau doi vecini rău-platnici.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro