Mergi la conţinutul principal
Bani de la UE pentru actualizarea Planului de Mobilitate

Operațiunea “Transport modern pentru Brăila”

* consilierii municipali au aprobat, recent, un proiect privind actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Brăila și depunerea acestuia pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) * demararea actualizării acestui plan este o etapă absolut necesară, fără de care municipalitatea nu ar mai putea accesa fonduri pentru segmentul ”mobilitate” în viitor * valoarea totală a acestui proiect este de 322.190,72 lei (65.450 euro) * dacă se va obține finanțare, banii vor merge către realizarea de măsurători și studii ce vizează încorporarea unor proiecte noi de investiții în Planul de Mobilitate finalizat în 2017 * sunt vizate linia de tramvai Brăila-Lacu Sărat, stații de încărcare pentru mașini electrice, oportunități noi de parcare etc

 

Primăria Municipiului Brăila trebuie neapărat să își actualizeze Planul de Mobilitate Urbană Durabilă ca să mai poată accesa fonduri pentru investițiile viitoare pe care și le-a propus. În acest sens se încearcă obținerea de fonduri prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Mai exact, consilierii municipali au aprobat în cadrul celei mai recente ședințe extraordinare, actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Brăila și depunerea acestui proiect pentru finanțare prin PNRR. Acest studiu foarte important a fost realizat în perioada 2015 - 2016 la Brăila și a ajuns la o variantă finală abia în 2017. Totuși, de atunci au apărut o serie de modificări în legislația europeană, oportunități care au schimbat situația la capitolul mobilitate, dar și proiecte noi ale municipalității ce nu fuseseră luate în calcul la vremea respectivă.

Aleșii au aprobat valoarea totală a acestui proiect la 322.190,72 lei (65.450 euro) din care 270.748,50 lei (55.000 euro) fără TVA fiind cheltuieli eligibile și 51.442,22 lei (10.450 euro) reprezentând taxa pe valoare adăugată aferentă acestor cheltuieli, care va fi suportată de la bugetul de stat. Depunerea de către Municipiul Brăila a acestui proiect de actualizare a Planului de Mobilitate pentru obținerea finanțării nerambursabile în cadrul PNRR, se va face pe Componenta 10 - Fondul local/4 - elaborarea/actualizarea în format GIS (Sistem Informațional Geografic) a documentațiilor de amenajare a teritoriului și de planificare urbană. S-a mai stabilit că sumele aferente acestui proiect vor fi incluse în bugetul local după aprobarea contractelor/ordinelor/deciziilor de finanțare. Consilierii au aprobat și nota de fundamentare a întregului demers.

 

Ce se va face cu acești bani

După cum ne-a explicat Iuliana Neagu, directorul Direcției de Strategii a Primăriei Brăila, municipalitatea încearcă să obțină finanțare prin PNRR pentru actualizarea Planului de Mobilitate Urbană, deoarece este neapărată nevoie ca această etapă să fie măcar începută. În caz contrar, Primăria nu ar mai putea solicita finanțare pentru proiectele legate de mobilitate. Demersul ar trebui să fie finalizat până în 2026. Neagu a punctat că acest Plan poate fi considerat ca un fel de ”audit de mobilitate” de care administrația trebuie să țină cont în momentul în care realizează investiții. Și, în contextul în care au apărut proiecte noi față de ceea ce se știa în 2017, când a fost finalizat acest plan, se impune automat această actualizare. Discutăm desigur despre modernizarea liniei de tramvai pe ruta Brăila - Stațiunea Lacu Sărat, despre oportunitățile apărute în privința autovehiculelor electrice, a stațiilor de încărcare, a locurilor de parcare nou apărute etc.

De asemenea, directorul ne-a mai precizat că 55.000 euro este suma maximă elibigilă pentru care aplică Primăria Brăila, însă totul se va stabili în urma unei licitații, astfel că firma câștigătoare ar putea veni cu o ofertă mai mică în cele din urmă.

Cât despre ce anume se va face exact pentru actualizarea Planului, sursa citată ne-a explicat că se vor realiza o serie de măsurători în teren. Studii legate de liniile de tramvai. Se vor face verificări privind frecvența călătorilor, se va analiza timpul de parcurgere dintr-un punct în altul al orașului pe jos, cu bicicleta etc. Se vor face analize privind necesarul de mașini pentru mijloacele de transport, cel al pistelor de biciclete, care străzi trebuie neapărat reabilitate pentru a îmbunătăți mobilitatea, câte locuri de parcare sunt necesare, câte mijloace de transport electric ar acoperi anumite zone din oraș și așa mai departe. La final, toate aceste informații ar trebui să se regăsească în planul de mobilitate actualizat. De asemenea, acestea ar urma să conteze în momentul realizării oricăror noi proiecte pentru Municipiul Brăila.

După cum se precizează în nota de fundamentare aprobată de consilierii municipali, care explică pe larg necesitatea atualizării planului, cel mai important aspect îl reprezintă corelarea proiectelor deja existente în Municipiul Brăila cu cele față de care au fost începute demersuri și care nu existau în 2017. În notă se precizează, printre altele, faptul că Municipiul Brăila a implementat și finalizat proiecte privind mobilitatea precum Modernizarea Bulevardului Dorobanților, a Căii Călărașilor, a Căii Galați. Că în cadrul financiar 2007-2013 au fost modernizați 18,3 km de drum (Strada Grivița, Calea Călărașilor, Calea Galați, Străzi în Cartierul Radu Negru). De asemenea, se punctează că pe lângă aceste investiții, în ultimii 10 ani prin bugetul local și național au fost modernizați alți 70 km de străzi, în timp ce aproximativ 80 km au făcut obiectul lucrărilor de întreținere.

Ei bine, acum se pune problema corelării cu proiecte în curs de implementare la nivel local. În nota de fundamentare este amintit faptul că pentru asigurarea mobilității în Municipiul Brăila sunt în derulare proiecte finanțate din fonduri europene în exercițiul financiar 2014-2020: Modernizare transport electric Bulevardul Independenței, modernizare transport electric Șoseaua Baldovinești, modernizare transport electric Parc Monument - Radu Negru. Modernizare transport electric Calea Galați. Regenerare economică și socială în zone marginalizate din Municipiul Brăila. Achiziția în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării a 10 tramvaie și 11 autobuze electrice de capacitate medie. Faptul că la ora actuală majoritatea stațiilor de călători sunt adaptate pentru accesul persoanelor cu dizabilități locomotorii. Amplasarea de stații de încărcare a autovehiculelor electrice, proiect aflat în implementare cu finanțare prin Fondul de Mediu.

De asemenea, se mai precizează că în cadrul Componentei C10- Fondul Local, Municipiul Brăila va achiziționa și mijloace de transport nepoluante în cadrul apelului de proiect I1.1. Totodată, că prin Programul Operațional de Asistență Tehnică 2014-2020, Municipiul Brăila în parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Est are în implementare un proiect prin care se realizează documentația tehnico-economică pentru modernizarea conexiunii cu stațiunea Lacu Sărat.

 

De ce PNRR

După cum aflăm din raportul de specialitate al proiectului, obiectivul general al PNRR este dezvoltarea României prin realizarea unor programe și proiecte esențiale, care să sprijine reziliența, nivelul de pregătire pentru situații de criză, capacitatea de adaptare și potențialul de creștere, prin reforme majore și investiții cheie cu fonduri din Mecanismul de Redresare și Reziliență. Componenta 10 - Fondul Local abordează provocările legate de disparitățile teritoriale și sociale din zonele urbane și rurale, precum și mobilitatea urbană. Obiectivul acesteia este de a susține o transformare durabilă prin utilizarea soluțiilor verzi și digitale. Bugetul total aferent investițiilor din cadrul acestei componente este de 2,1 miliarde euro.

Pentru a atinge țintele asumate prin PNRR, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației este autorizat să încheie contracte de finanțare a căror valoare poate determina depășirea cu până la 30% a sumelor alocate în euro aferente fiecărei reforme/investiții, numai pentru implementarea proiectelor pentru care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte. În acest sens, vor fi contractate proiecte până la valoarea de 130% din bugetul alocat pentru fiecare investiție (2,1 miliarde euro x 130% înseamnă 2,73 miliarde euro). Investițiile trebuie să fie implementate și finalizate până la 30 iunie 2026.

Pentru Componenta 10, toate unitățile administrativ-teritoriale din România au ocazia să depună proiecte în două runde. În prima fază, în limita bugetului maxim eligibil prealocat pentru fiecare categorie de UAT, dacă solicitările respectă cerințele, se va semna contractul de finanțare cu Ministerul Dezvoltării. În situația în care bugetul unei categorii de investiții va fi epuizat, vor mai putea fi depuse solicitări de finanțare doar pentru investițiile ce vor avea buget disponibil. După încheierea contractelor afrerente primei runde, Ministerul va analiza gradul de implementare a țintelor și va stabili pașii ce trebuie îndepliniți prin cea de-a doua rundă, de tip necompetitiv, pe principiul ”primul venit, primul servit”.

Componenta 10 cuprinde șapte investiții. În primul rând mobilitate urbană durabilă, care înseamnă înnoirea parcului pentru transportul public, asigurarea infrastructurii pentru transportul verde (sisteme inteligente de management urban/local), puncte de reîncărcare mașini electrice, infrastructuri pentru biciclete la nivel local/metropolitan. De asemenea, construirea de locuințe pentru tineri/locuințe de serviciu pentru specialiști în sănătate și învățământ. Reabilitarea moderată a clădirilor publice pentru a îmbunătăți serviciile prestate. Elaborarea/actualizarea în format GIS (Sistem Informațional Geografic) a documentelor de amenajare a teritoriului și de planificare urbană.

În acest context, Primăria Municipiului Brăila a luat decizia de a profita de ocazia apărută și de a încerca să finanțeze acest studiu cu fonduri din PNRR. Proiectul a fost aprobat în unanimitate.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 

Arbo300x600

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro