Raspindite in numar mare in tot orasul, asa-numitele magazine "38" sint inca preferate de cumparatori, cu toate ca pretul produselor s-a ridicat treptat de la suma care le da si numele. In general, acestea comercializeaza acelasi gen de produse ca si en gros-urile, pretul variind insa in functie de adaosul comercial stabilit de fiecare. Astfel, aici unele produse ajung sa aiba preturi egale cu cele din marile centre comerciale. Pe linga articolele vestimentare si de incaltaminte, care sint majoritare, se gaseste aproape orice, de la produse pentru gospodarie pina la cele cosmetice. Unele dintre cele mai scumpe produse sint seturile de lenjerie pentru pat, ce ajung de la 80 la 100 de lei, sau trollerele, de 80 - 90 lei. "Unele produse sint de calitate si au preturi convenabile, dar exista si produse de calitate foarte slaba, cu preturi derizorii, care sint totusi cumparate de persoanele cu venituri mici, care nu au de ales", a explicat vinzatoarea unui magazin "38".
Preturile foarte mici inving teama
Magazinele second-hand inregistreaza si ele numerosi clienti in fiecare zi, care achizitioneaza din marfa de import la bucata sau la kilogram. "Referitor la clientela nu ne putem plinge. In vacanta de vara numarul lor se mai imputineaza, dar in general, avem suficienti clienti", a declarat Mirabela Sava, vinzatoarea unui magazin second-hand. Pretul pe kilogram difera in functie de marimea articolelor, astfel incit pentru tricouri, bluze, rochii sau pantaloni scurti este 20 lei/kg, pentru lenjeria de pat, fete de masa, blugi sau pantaloni lungi este de 10 lei/kg, iar pentru batiste 30 lei/kg. Aceste costuri variaza totusi la fiecare magazin. Pentru magazinele care prefera sa vinda la bucata, preturile sint stabilite de la 1 leu pentru articole pentru copii si pina la 15 -30 de lei pentru costume de dama sau barbatesti. Alti comercianti au preferat o oferta mai avantajoasa, prin adoptarea unui pret unic pentru toate produsele, fie acestea jucarii, haine sau produse de menaj. Marfa este adusa in principal din Germania, la fiecare doua sau trei saptamini, intrucit se vinde foarte repede.
Fara a mai fi nevoie sa aleaga intre ieftin si nou
Ca o alternativa la aceste tipuri de magazine, brailenii pot alege si alte oferte la fel de atractive, cum este cea a unui magazin cu specific japonez, avind centre peste tot in lume. Bazat pe acelasi sistem de fixare a unui pret unic (de 5 lei pentru fiecare articol), aici se gasesc produse variate, cum ar fi cele de artizanat japonez, pentru bucatarie, casa si gradina sau chiar pentru animalele de companie. Clientii apreciaza intreaga oferta, dar in ceea ce priveste cele mai numeroase vinzari, acestea sint inregistrate in special la produsele de gradinarit si cele pentru casa. "Desi in Romania ideea de magazin cu pret unic este una preconceputa, magazinele noastre au fost un succes inca de la inceput. La baza acestui succes sta calitatea japoneza a produselor, gama foarte mare (20.000 de produse) dar si produsele noi (aproximativ 1.000 de produse noi lunar). La toate acestea se adauga si experienta celor 2.500 de magazine ale companiei din Japonia", a declarat Costin Constantinescu, managerul magazinului dintr-un complex comercial din Braila. Toate produsele sint importate direct din Japonia, desi unele sint fabricate in alte tari, in urma comenzilor facute de fiecare magazin in parte, in functie de cereri.
In privinta calitatii, in ultima perioada la OJPC Braila nu s-au inregistrat reclamatii la adresa magazinelor "38" sau "SH". Inspectorii OJPC nu sint convinsi insa ca asta se datoreaza bunei-credinte a comerciantilor. "Nu am primit sesizari, nu neaparat pentru ca produsele sint conforme, ci pentru ca 99% dintre consumatori nu isi cunosc drepturile", ne-a declarat Florin Ionascu, inspector-sef adjunct al OJPC Braila.