• despre poziţia USR cu privire la vânzarea terenurilor către străini • despre cum va susţine USR Guvernul Cioloş după alegeri • despre credibilitatea USR în raport cu PSD, PNL, PMP • vorbeşte Cătălin Stancu, numărul 1 la Camera Deputaţilor pe lista USR Brăila
- Studiind programul USR nu am văzut la capitolul “Agricultură” nimic legat de stoparea vânzării terenurilor către străini. Care-i poziţia USR cu privire la acest subiect, mai ales că şi preşedintele Klaus Iohannis s-a arătat îngrijorat că peste 30% din suprafaţa agricolă a ţării aparţine în prezent străinilor?
- Există în interiorul Uniunii Salvaţi România o reală îngrijorare cu privire la faptul că tot mai mulţi români sunt nevoiţi să-şi vândă terenul agricol sau pădurile. şi fenomenul este cu atât mai îngrijorător cu cât o foarte mare parte a terenurilor ce au fost vândute în ultimii ani au fost cumpărate de firme sau de cetăţeni din afara ţării. USR consideră că vânzarea terenurilor agricole este o consecinţă, un rezultat al unei politici agricole deficitare dusă de guvernele de după Revoluţie şi, în consecinţă, USR va încerca să trateze în principal cauza acestui fenomen prin susţinerea atât a micilor femieri cât şi prin încurajarea asocierilor între fermieri.
Subiectul în sine a interzicerii achiziţionării de terenuri agricole de către cetăţenii străini va trebui analizat în contextul legislaţiei europene şi o eventuală lege în acest sens va trebui armonizată cu legislaţia europeană.
-Nicuşor Dan, liderul USR, declara că USR nu va face alianţă cu nimeni ci doar că-l susţine pe premierul Dacian Cioloş. Cum arată sondajele, ar fi nevoie că Cioloş să fie susţinut de PNL, USR, PMP şi UDMR, astfel încât preşedintele să-l poată nominaliza premier după 11 decembrie. Care-i poziţia USR faţă de posibilitatea unei coaliţii atât de largi? Cum ar putea funcţiona, dacă dvs nu vreţi să intraţi efectiv la guvernare şi să semnaţi un protocol cu celelalte partide?
-Aşa este, conducerea USR a fost şi rămâne foarte fermă vis-a-vis de posibilitatea că USR să intre într-o alianţă politică după alegeri, în sensul în care USR nu va face parte dintr-o alianţă politică. Alianţă, coaliţie, cam tot acelaşi lucru înseamnă, deci răspunsul este deja dat din cuprinsul întrebării dvs. USR îl va susţine după alegeri pe Dacian Cioloş pentru a fi nominalizat pentru funcţia de prim ministru, dar nu necondiţionat. USR nu îşi doreşte funcţii de ministru în guvernul Dacian Cioloş de după alegeri, deci nu va intra într-o negociere cu celelalte partide care îl vor susţine pe Dacian Cioloş, lucru care ar fi posibil numai într-o coaliţie sau alianţă politică. Singurele discuţii care se vor purta pe tema numirii viitorilor miniştri vor fi purtate cu Dacian Cioloş, dar numai în sensul validării fiecărui ministru de către USR, prin prisma unor criterii clare de integritate, moralitate şi competenţă. Discuţiile cu eventuale alte partide care îl vor susţine pe Dacian Cioloş vor trebui purtate de către acesta.
-Din punctul meu de vedere, programul USR este prea general. Dar chiar şi aşa, puteţi să ne spuneţi un beneficiu concret pentru Brăila, raportat la unul dintre capitolele din programul USR? De ce ar fi programul dvs mai credibil decât cel al PSD, PNL, PMP etc?
-USR este un partid modern, construit pe baze solide, şi care ţine cont de realele probleme din fiecare judeţ al ţării. Platforma program a USR atinge toată problematica importantă a unui stat modern, păstrând totuşi şi o limită a decenţei politice. Nimic nu ar fi fost mai uşor decât să ne apucăm să trecem în Program tot ceea ce vrea omul de rând să audă, numai pentru ca acesta să ne dea votul său, aşa cum fac celelalte partide! Am auzit în această campanie electorală de promisiuni electorale nesimţite cum ar fi amnistia fiscală şi penală totală, salariul minim de 2000 lei sau pensia minimă de 1200 lei, lucruri imorale sau imposibil de pus în practică. Aşa ceva nu veţi auzi de la USR! Revenind la întrebarea dvs. aş avea de subliniat aspectul că Programul USR este într-adevăr o platformă generală, dar care urmează să fie întărită cu problematicile fiecărui judeţ în parte. Practic, suntem singurul partid care va ţine seama de nevoile, problemele din teritoriu, pentru că fiecare filială USR trebuie să-şi construiască propriul mini-program, propriul set de ţinte de atins, urmând că toate aceste probleme culese din teritoriu să fie incluse în programul USR naţional. Dacă veţi ţine cont de faptul că USR s-a constituit ca şi partid doar în urmă cu câteva luni, veţi înţelege că acest lucru presupune un volum de lucru imens şi timp. Ideea principală este că în final se va ţine cont de problemele REALE ale fiecărui colţ de ţară.
Mă întrebaţi de ce programul USR este mai credibil decât cele ale PSD, PNL, etc? Păi, este simplu! În primul rând, dacă vorbim de partidele care au fost la putere într-un fel sau altul, cum ar fi PSD şi PNL care au guvernat în nenumărate rânduri, sau PMP al cărui preşedinte TRAIAN BĂSESCU a fost zece ani preşedintele ţării, eu mi-aş pune întrebarea: de ce nu au făcut deja până acum ce promit ei cu ocazia alegerilor din 11 decembrie?! Au avut şi ocazia şi puterea să facă! Dar nu au făcut, şi nici nu vor face. Ei sunt obişnuiţi să promită orice numai pentru ca oamenii să le dea votul. În concluzie, oricât de credibile ar părea programele acestor partide, acestea sunt doar o înşiruire de promisiuni deşarte care vor fi uitate imediat după alegeri. La polul opus suntem noi, USR, care nici nu promitem luna de pe cer şi care, mai mult, până acum am făcut ceea ce am promis! Lupta anticorupţie, stoparea furturilor din banul public, oameni noi nepătaţi! în acest sens cred că sunt edificatoare acţiunile din ultimile luni ale consilierilor USR din Consiliul general al Capitalei sau din sectoare.
- Daţi exemplu o măsură luată de Guvernul Cioloş care a avut sau ar putea avea în perioada următoare efecte benefice pentru societatea românească.
- Comisia de tăiat hârtii a fost un pas mare pentru debirocratizare, cu reale efecte benefice asupra societăţii româneşti. Dar pentru că se apropie alegerile, aş aminti o măsură introdusă de Guvernul Cioloş, care la vremea când a fost anunţată a trecut oarecum neobservată sau nu a făcut prea mare vâlvă.
Este vorba de informatizarea procesului electoral şi introducerea de camere video în fiecare secţie de votare. Din punctul meu de vedere această măsură ar putea avea influenţe benefice asupra alegerilor parlamentare din 11 decembrie 2016, în condiţiile în care, vă rog să nu uitaţi, PSD plus ALDE au cea mai mare reţea de primării câştigate în ţară, iar preşedinţii acestor două partide sunt Liviu Dragnea, condamnat definitiv pentru fraudarea referendumului din 2012 şi celălalt, Călin Popescu Tăriceanu, care este cercetat penal pentru mărturie mincinoasă în dosarul unor retrocedări frauduloase. Oamenii ăştia vor face orice pentru a încerca fraudarea alegerilor cu scopul clar de a-şi asigura protecţia prin imunitate.
Ei bine, măsura amintită mai sus ar putea descuraja fraudarea alegerilor parlamentare şi de aceea consider că va avea efecte benefice asupra societăţii româneşti. (A consemnat Monica PARASCHIV)