O noua afacere de succes - medierea conflictelor | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

O noua afacere de succes - medierea conflictelor

Societatea se afla in schimbare permanenta. Problemele sint din ce in ce mai complexe, cu nuante diferite si criza de timp este din ce in ce mai mare. Sistemul juridic actual este unul greoi care solutioneaza diferite cauze intr-un timp destul de lung. Medierea conflictelor a venit ca o alternativa la sistemul traditional, avantajele acesteia fiind: rezolvarea cu celeritate a divergentelor si costurile mai mici comparativ cu onorariile cerute de avocati. Medierea a fost utilizata ca metoda in special in negocierile dintre sindicate si patronate sau intre cele dintre sindicate si Guvern. Odata cu aparitia Legii nr.192/2006 prin mediere se pot rezolva o multitudine de cazuri precum: violenta in scoli, revendicari, evacuari, divort, partaj, incredintarea minorilor, somatii de plata etc.
Interesul pentru mediere si profesia de mediator de conflicte este in continua crestere.

Medierea sau arta de a transforma un conflict intr-o intelegere

Avocatul Daniel Zeno Sustac in lucrarea sa "Despre mediere. Prezentare si studiu sociologic" considera ca "medierea este arta prin care o persoana specializata in mediere, denumita mediator, ajuta partile implicate sa transforme un conflict intr-o intelegere. Pare simplu, dar este complicat. Mediatorul ajuta persoanele aflate in conflict sa identifice optiuni. Nu exista personalitati similare si, in consecinta, fiecare persoana intelege altfel o situatie existenta". Iata ce cred mediatorii braileni despre acest concept. "Intr-un proces partile se situeaza pe pozitii adverse, se iau in calcul documentele juridice. In mediere este luat in calcul si interesul partilor. Astfel, decizia este luata de catre parti, iar solutia tine cont de interesele acestora. Partile sint ajutate de mediator prin tehnicile pe care acesta le-a dobindit in cursul specializarii, sa identifice optiunile. Nu se discuta de pe pozitia de invins - invingator, ci se respecta principiul “ambele parti cistiga”. Mediatorul trebuie sa fie neutru, impartial si sa-i ajute pe cei care au o disensiune sa-si defineasca interesele si sa gaseasca o solutie pe cale amiabila", ne-a declarat av. Aurelian Iordan, presedinte al Centrului de Mediere Braila, unde exista, in prezent, 9 persoane care s-au specializat in profesia de "mediator conflicte".
Specialistii braileni au beneficiat de un training finantat de Ambasada Statelor Unite ale Americii prin Departamentul Cultural din cadrul acesteia. Cele 9 persoane au fost instruite de profesionisti americani in domeniu. La cursuri asemanatoare au participat cite 10 avocati din fiecare judet al tarii. De mentionat este faptul ca mediatori de conflicte pot deveni nu doar avocatii, ci si sociologii, psihologii, cadrele didactice, medicii, inginerii, economistii etc.

Conditii pentru a fi mediator de conflicte

Medierea, ca modalitate alternativa de solutionare a conflictelor, reprezinta una dintre temele importante si prioritare ale strategiei de reforma in justitie. Prin adoptarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, a fost deschisa calea catre solutionarea extrajudiciara a conflictului din: relatiile de familie, raporturile comerciale, raporturile locative, de vecinatate, de coproprietate, succesiunile, executarea obligatiilor contractuale.
Poate fi mediator orice persoana care are studii superioare, vechime in munca de cel putin 3 ani, a absolvit cursuri pentru formarea mediatorilor in conditiile legii si a fost autorizata ca mediator. Legea nu restrictioneaza accesul la profesia de mediator pentru niciun absolvent de studii superioare, ceea ce inseamna ca mediatorii pot avea diferite profesii: avocati, profesori, juristi, ingineri, economisti, sociologi, psihologi, medici.
Medierea da posibilitatea implicarii societatii civile in sistemul judiciar si se manifesta ca unul din cele mai democratice procese pe care societatea le are la dispozitie. Mediatorul nu poate ajuta la solutionarea unui conflict decit daca a inteles ce a generat acel conflict.
In Germania, sotii aflati in prag de divort au parte de un mediator gratuit de la primarie. Acesta sta de vorba cu amindoi si incearca fie sa-i impace, fie sa le rezolve de comun acord problema copiilor si a partajului, astfel incit amindoi sa fie cistigati. Avantajul partilor este: medierea costa si dureaza mai putin decit o judecata in instanta. In plus, nici unul dintre cei in cauza nu are de pierdut. La Centrul de Mediere Craiova, care este, de fapt, centru pilot, au fost inregistrate peste 600 de cazuri de mediere. Centrul de Mediere Braila urmeaza sa fie acreditat in viitorul apropiat, pasul urmator fiind incheierea de parteneriate cu diferite institutii pentru rezolvarea conflictelor prin mediere. Forma arhaica a medierii a fost folosita de sindicate, dar urmeaza sa fie preluata de societate, in ansamblu, de data aceasta cu tehnici clare de mediere. Utilizarea medierii ca metoda alternativa de solutionare a conflictelor va duce la scaderea numarului de procese din sistemul judiciar. Experienta Centrului-pilot de la Craiova arata ca 30% din dosarele instrumentate in tribunalele din Romania vor fi solutionate inca din faza medierii. Din punct de vedere financiar, avocatii vor pierde sume consistente din veniturile lunare.

Medierea - modalitate de rezolvare a conflictelor din scoli

Dascalii doljeni au participat deja la seminarii, desfasurate la Craiova, unde au invatat cum sa rezolve situatiile de conflict din scoli. Actiunile au fost organizate de Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Dolj, Casa Corpului Didactic (CCD) Dolj si Ministerul Justitiei, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii si al Centrului de Mediere Pilot din Craiova si a avut ca principali “interlocutori“ profesorii diriginti, psihologii si consilierii scolari din unitatile de invatamint craiovene. Participantii la seminar au invatat de la specialistii mediatori cum sa le vorbeasca elevilor, tinerilor, care trec prin perioada adolescentei, cum sa-i stimuleze sa invete mai bine si chiar ce sfaturi sa le dea. "Vom putea interveni in conflictele din scoli atit prin medierea realizata de specialistii nostri, cit si prin organizarea de seminarii la care sa participe elevii, cadrele didactice. Vom incheia parteneriate cu institutiile locale, inclusiv cu cele din invatamint pentru promovarea medierii ca metoda alternativa de solutionare a conflictelor. Nu spun ca medierea reprezinta solutia globala, dar tine cont de interesul partilor aflate in conflict si respecta principiul “ambele parti au de cistigat”. In plus, nu toate persoanele vor sa-si rezolve conflictele in spatiul public, juridic, ci doresc confidentialitate si rezolvarea problemei intr-un timp scurt si cu mai putine cheltuieli, medierea fiind in acest caz solutia ideala", ne-a mai declarat av. Aurelian Iordan, presedinte al Centrului de Mediere Braila si vicepresedinte al Uniunii Centrelor de Mediere din tara.

Experienta americana

Sistemul a fost inventat de profesori din citeva universitati americane la inceputul anilor '70. In acea perioada, judecatorii din SUA erau depasiti de numarul mare de dosare pe care trebuiau sa-l instrumenteze. Avocatii se aflau in aceeasi situatie. Medierea a fost adoptata, la inceput, ca experiment, apoi utilizata in intreaga societate. Conform statisticilor Guvernului american, procese care, in medie, se solutionau in sase luni, se incheiau, prin intelegerea partilor, in trei-patru zile, scutind astfel timp, bani si nervi. Aproximativ 95-97% dintre cazuri, care ajungeau in mod normal in faza de proces, sint acum rezolvate prin mediere, SUA fiind in prezent lider mondial in cultura medierii.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro