• Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii au propus trei scenarii prin care se pot relua cursurile, iar fiecare şcoală, în funcţie de specificul ei, va alege varianta cea mai potrivită • este vorba despre scenariul verde, în care toţi elevii vor veni la şcoală, scenariul galben, în care, prin rotaţie, o parte dintre elevi vor fi prezenţi la ore şi o altă parte va face cursuri online, şi scenariul roşu, în care şcoala se va desfăşura exclusiv online • la rândul său, Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila a realizat o procedură după care şcolile se pot ghida • de asemenea, prof. Viorel Botea propune ca orele să dureze 45 de minute iar pauza 15 minute
A mai rămas o săptămână până la începerea anului şcolar 2020-2021 iar elevii, părinţii şi profesorii încă nu ştiu exact cum şi în ce condiţii se va reveni la şcoală. Cum se vor desfăşura orele? Cine va asigura măştile? Ce se va întâmpla dacă vor fi multe cazuri de Covid-19 într-o şcoală? Acestea sunt doar câteva dintre zecile de necunoscute legate de revenirea fizică la ore a preşcolarilor şi elevilor. Şi se pare că nici nu se vor şti aceste informaţii mai devreme de 10 septembrie, adică fix cu patru zile înainte de a suna clopoţelul. Deşi a avut la dispoziţie toată vara pentru a pregăti revenirea în bănci a şcolarilor, Ministerul Educaţiei a plasat toată responsabilitatea în “cârca” unităţilor de învăţământ, ISJ-urilor şi autorităţilor locale, fiecare şcoală urmând să decidă cum se vor relua cursurile fizice pornind de la trei scenarii. Este vorba despre scenariul verde, în care toţi elevii vor veni la şcoală, scenariul galben, un scenariu hibrid în care, prin rotaţie, o parte dintre elevi va fi prezentă la şcoală şi o altă parte va face cursuri online, şi scenariu roşu, în care şcoala se va desfăşura exclusiv online. Astăzi, Institutul Naţional de Sănătate Publică va comunica în ce scenariu se încadrează fiecare oraş sau comună din România, în funcţie de numărul de bolnavi, iar pe 10 septembrie şcolile vor anunţa comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă dacă adoptă scenariul verde, galben sau roşu.
Dincolo de indicaţiile oferite de Ministerului Educaţiei, Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Brăila a elaborat un model propriu de procedură pentru începerea anului şcolar şi, dacă contextul epidemiologic va permite, toţi elevii să fie prezenţi fizic la ore. Vorbim despre peste 44.000 elevi şi preşcolari brăileni. Prof. Viorel Botea, inspectorul şcolar general, ne-a declarat că acest model poate fi adaptat fiecărei unităţi de învăţământ şi respectă cu rigurozitate instrucţiunile şi ordinele Ministerului Educaţiei şi Ministerului Sănătăţii, astfel încât şcoala să înceapă în condiţii sanitare cât mai bune.
Cum se vor întoarce elevii brăileni la şcoală
Şeful ISJ Brăila ne-a oferit detalii despre varianta propusă pentru începerea şcolii, o variantă în care, în funcţie de numărul de elevi, cursurile clasice vor fi combinate cu cele online, astfel încât toţi elevii să poată participa la orele susţinute de profesori la clasă.
“Am solicitat şcolilor să stabilească un orar precis, foarte clar, care să fie adaptat situaţiei de trecere în învăţământul online. Am prezentat, de asemenea, o schemă de lucru privind arondarea copiilor. De exemplu, la o clasă, tot ceea ce înseamnă 20 de copii nu se pune problema distanţării fizice, pentru că au loc în clasă. Tot ceea ce înseamnă de la 24 în sus, ar presupune o schemă de genul următor: 24 împărţit la 6 fac 4, deci 4 elevi, la şase săptămâni, prin rotaţie, vor face ore online. Adică profesorul predă la clasă pentru 20 de elevi, iar 4 vor fi online. La scenariul de 28 de elevi, împărţit la 4, 7 elevi vor fi online, 21 vor fi la clasă. La 33 împărţim la 3, 21 de elevi vor fi în clasă iar ceilalţi 11 vor fi online şi le vine rândul la trei săptămâni în online. Deci acesta ar fi scenariul vizavi de clasele V-VII şi IX-XI”, ne-a declarat prof. Viorel Botea.
Pentru clasele terminale, a VIII-a şi a XII-a, şeful ISJ Brăila ne-a declarat că a identificat o variantă prin care toţi elevii să participe fizic la orele pentru disciplinele de examene.
“Am solicitat, tot aşa, un regim mixt, în care jumătate de clasă face două ore de matematică, cealaltă jumătate de clasă face două ore de limba română. La clasa a VIII-a. După care, grupele se inversează. Iar celelalte ore se desfăşoară conform orarului, tot după schema anterioară, la 28 de elevi, 7 stau acasă, 21 vin la şcoală. Şi acelaşi lucru la clasa a XII-a la materiile de bacalaureat, astfel încât toţi copiii claselor terminale să aibă acces educaţional faţă în faţă cu profesorii. La modelul acesta mă gândesc de două luni. Colegii, pe baza acestui exemplu, vor adapta schema la nivelul fiecărei instituţii şcolare, în funcţie de necesităţi şi de specific, dar în mare noi am cam abordat toate situaţiile posibile. Chiar dacă nu va începe normal şcoala, dacă va începe online, situaţia epidemiologică fiind într-o continuă dinamică, noi luăm toate măsurile necesare, astfel încât elevii să poată începe anul şcolar în orice variantă”, a mai spus acesta.
Botea ne-a mai precizat că, în situaţia în care vor apărea cazuri de Covid-19, se va reveni la varianta orelor online, însă profesorul va fi prezent în sala de clasă şi va preda lecţia, iar elevii vor urmări de acasă.
Lămpi ultraviolete, stick-uri de internet şi pauze mai lungi
Asta a mai propus şeful ISJ Brăila pentru ca şcoala să se poată desfăşura în condiţii cât mai bune.
“Mai sunt două chestii. Devirusarea cu lămpi ultraviolete ca să avem foarte sigură dezinfecţia. Iar acolo unde nu există conexiune la internet puternică, ca să reziste serverul, fiecare clasă va avea stick de internet. Stick-ul va fi asigurat de şcoală, adică şcoala le solicită şi primăriile plătesc. Noi le-am propus soluţii, am dat un cadru. Acest cadru poate fi urmărit, poate fi respectat şi poate fi îmbunătăţit cu acordul, evident, Consiliului de Administraţie, Consiliului Profesoral şi, evident, Asociaţiilor de Părinţi şi consultarea elevilor”, a mai spus Botea.
De asemenea, şeful ISJ Brăila ne-a declarat că ia în calcul ca pauzele dintre ore să fie mai lungi.
“Vreau să le propun directorilor de şcoli ca ora să aibă 45 de minute şi 15 minute pauză, pentru ca în momentul în care intrăm pe online să aibă toată lumea timp să se conecteze. Profesorul iese din online cu o clasă şi trebuie să fie o anumită pauză, să aibă timp să meargă la clasa următoare şi să se conecteze online, deci sunt elemente tehnice, sau apare o situaţie cu un elev care poate tuşi şi trebuie dus la cabinet. Vreau să evit situaţiile care ar putea bulversa orele şi o pauză de 15 minute nu ar fi rea. Cu siguranţă îi anunţ pe toţi brăilenii că noi ne vom face treaba aşa cum trebuie pentru copii. Toţi vor începe şcoala pe 14 septembrie”, a mai precizat acesta.
Cum mulţi părinţi vor dori să vadă cum s-au organizat şcolile pentru a-şi primi elevii, dar accesul lor în unităţi este interzis pentru limitarea răspândirii infecţiilor, Botea ne-a declarat că fiecare şcoală va posta pe pagina de Facebook poze elocvente privind măsurile luate.
Purtarea măştii la ore este obligatorie
Abia săptămâna trecută, după o vară de incertitudini, autorităţile de la Centru au anunţat ce măsuri trebuie respectate în şcoli, măsuri cuprinse în Ordinul comun pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ, în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2, semnat de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii. Astfel, potrivit documentului, până pe 10 septembrie şcolile vor alege un scenariu, în funcţie de contextul epidemiologic al localităţii, şi vor transmite varianta aleasă către ISJ Brăila. Scenariul se va actualiza săptămânal sau mai devreme, în funcţie de evoluţia cazurilor de Covid-19. Criteriul epidemiologic în baza căruia şcolile stabilesc unul dintre cele trei scenarii este rata incidenţei cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.
Revenind la organizarea şcolilor, în ordin se precizează că băncile trebuie aşezate la 1 metru, astfel încât să se asigure distanţarea fizică sau trebuie dotate cu separator acolo unde spaţiul nu permite acest lucru. Fiecare şcoală trebuie să identifice un spaţiu de izolare temporară a cazurilor suspecte de Covid-19. Spaţiul trebuie identificat înainte de începerea şcolilor. Pentru limitarea răspândirii infecţiilor, fiecare elev îşi va păstra locul în bancă. De asemenea, trebuie evitate experimentele practice care necesită mişcare şi/sau interacţiunea strânsă între elevi iar aceştia nu se vor muta din sala de clasă în laboratoare. La orele de sport nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea.
Ordinul conţine şi un ghid privind măsurile sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ preunivesitar în perioada pandemiei Covid-19: purtarea obligatorie a măştilor pentru elevi şi cadrele didactice, atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei; igiena riguroasă a mâinilor; realizarea curăţeniei şi dezinfecţiei în şcoli; limitarea şi separarea contactului între elevi din clase diferite; neparticiparea la cursuri a preşcolarilor/elevilor care au simptome caracterisitce Covid-19. Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor.
Accesul părinţilor sau a persoanelor străine în şcoală este interzis, cu excepţia cazurilor excepţionale, fiind necesară aprobarea conducerii unităţii.
Situaţii în care se suspendă cursurile fizice
Ordinul comun al Ministerului Educaţiei şi Ministerului Sănătăţii prevede şi criteriile de suspendare a cursurilor fizice, în funcţie de mai multe situaţii. Astfel, dacă la o clasă se descoperă un caz de Covid-19, cursurile acelei clase se suspendă pentru 14 zile. Dacă se învaţă în grupe, se suspendă doar pentru grupa în care a fost descoperit cazul. Dacă se descoperă 3 cazuri în clase diferite se suspendă cursurile pentru 14 zile în toată şcoala. Dacă apare un caz la cadre didactice, profesorul va anunţa conducerea unităţii, care va anunţa apoi Direcţia de Sănătate Publică.
Pe durata celor 14 zile de suspendare toţi contacţii direcţi ai cazurilor vor rămâne izolaţi.