Ziua de 20 aprilie 2017 va rămâne în amintirea melomanilor brăileni din două motive: au avut parte de o zi de iarnă autentică, cu ninsoare și vânt, și au asistat la un concert simfonic de excepție oferit de orchestra filarmonicii “Lyra”. Să vedem cine și ce au făcut posibil acest eveniment muzical.
Sala Teatrului “Maria Filotti”. Organizatorii au fost inspirati când au ales această sală pentru concert. Ambianța oferită de impunătorul edificiu al teatrului este una deosebită. Prin eleganța și somptuozitatea sa, teatrul inspiră artiștii și impune un anumit comportament publicului. Totuși, orașul are nevoie de o sală de concerte. Sala “Tineretului” ar fi o soluție. Dacă tot stă închisă de atâta vreme, sala ar trebui supusă unei analize serioase în ceea ce privește calitatea sunetului și, eventual, îmbunătățită.
Pianista Mădălina-Claudia Dănilă. A absolvit liceul de Arte “Hariclea Darclee” din Brăila și Universitatea Națională de Muzică din București ca șefă de promoție. A interpretat concertul nr. 3 în do minor pentru pian și orchestră, opus 37 de Beethoven îmbinând perfect sensibilitatea cu rigoarea. A avut o foarte bună colaborare cu orchestra.
Dirijorul Petrea Gogu. Este sufletul acestei întreprinderi temerare care se numește orchestra de cameră “George Cavadia”. A crescut odată cu orchestra, dar a adus acesteia entuziasmul și seriozitatea atât de necesare pentru o construcție durabilă.
Orchestra. După un an de la înființare, este într-un evident progres. Orchestra s-a rodat, a căpătat încredere în forțele proprii și abordează lucrări din ce în ce mai complexe. Cu cantata de Bach și cu adagio-ul din baletul “Spartacus” de Aram Haciaturian, orchestra a trecut elegant de la muzica clasică la cea de factură modernă. Putem spune cu toată convingerea că orchestra de cameră a devenit un mare câstig cultural pentru oraș.
Publicul. Am lăsat la urmă publicul pentru că el este “barometrul” pentru calitatea unui concert. Au fost momente în timpul concertului când spectatorii parcă își țineau respirația și când liniștea indusă de interpretarea muzicii era aproape deplină. Nu știu dacă acestea măsoară valoarea interpretării, știu doar că muzica și-a făcut efectul asupra ascultătorilor.
Și încă o precizare. Astfel de concerte de înaltă ținută ne arată o dată în plus un lucru banal dar ignorat adesea de melomani. Multă lume ascultă muzică clasică în particular - acasă, în mașină sau la serviciu. Oricât de bună ar fi calitatea înregistrării și redării acestei muzici, muzica produsă “pe viu” este mult mai bogată în nuanțe și mult mai expresivă. Iar emoția trăită în direct în sala de concert nu poate fi egalată de cea oferită de muzica ascultată de pe CD sau vinil. Veniți la concertele filarmonicii “Lyra” și vă veți convinge!
P.S. Pe 21 aprilie, adică în ziua următoare, la Muzeul Brăilei a mai avut loc un recital de muzică clasică. Cristina-Elena Grigore, studentă în anul IV la Universitatea Națională de Muzică București, clasa de flaut și Corina Purcărea, studentă în anul IV la Universitatea “Transilvania” Brașov, secția canto clasic, ambele foste eleve ale liceului de arte din Brăila, au oferit un concert cu nimic mai prejos decât cel din seara precedentă. Promovarea discretă și ora nepotrivită au făcut ca numărul de spectatori să fie de această dată mult mai mic...