În ultima vreme a crescut numărul orchestrelor simfonice care abordează muzica de film. Iar în programele posturilor de radio muzicale sunt tot mai dese emisiunile dedicate muzicii de film.
În acest context, dirijorul Petrea Gogu s-a dovedit foarte inspirat în alcătuirea concertului din 23 mai. El a adus pe scenă un program format din bucăți muzicale care au constituit coloana sonoră a unor filme celebre. În paralel, pe un ecran din sala de concert au fost proiectate chiar secvențe din filmele respective.
A asculta muzică de film și a urmări, în paralel, scurte imagini din filmul respectiv oferă un impact emoțional foarte puternic asupra celor prezenți în sala de concert. Practic, emoția este dublă. Și poți înțelege de ce muzica de film a intrat în programul marilor orchestre simfonice.
În ceea ce privește compunerea muzicii pentru filme, există două situații mari. Fie muzica a fost creată special pentru filmul respectiv (“Superman”, “Pirații din Caraibe”), fie s-a folosit o piesă de muzică clasică în coloana sonoră a filmului (“Anonimul venețian”, “Linia Maritimă Onedin”).
La concertul amintit, spectatorii s-au împărțit, la rândul lor, în două categorii: unii urmăreau secvențele de film și, pe fundal, ascultau “în direct” muzica, alții erau atenți mai ales la muzică, dar ochii le fugeau și la imaginile din film. În orice situație, cum spuneam, era “palpabilă” emoția în rândul publicului.
Mai mult, acest gen de concert adună laolaltă un public foarte divers ca vârstă. Cei mai tineri rezonează la muzica filmelor noi, cei mai în vârstă vibrează mai mult la muzica din filmele de demult. De altfel, această rețetă, de a alterna filme noi și vechi, a fost bine folosită de Petrea Gogu când a gândit programul concertului.
Ca spectator la astfel de spectacole, indiferent de vârstă, te asaltează o mulțime de amintiri: momentele când ai văzut filmul, dacă l-ai văzut la TV sau la cinematograf, cu cine l-ai văzut, în ce context social-politic etc. Și tot acest lanț de amintiri e însoțit, cum spuneam, de un mare val de emoție.
Deși pare o abordare facilă a ideii de muzică, interpretarea de sine stătătoare a muzicii de film în sălile de concerte se dovedește o formulă de mare impact la public. Dacă la astfel de concerte participă și soliști valoroși, cum a fost cazul oboistului Valentin Ghiță, succesul este garantat.
Excelente ideea și alcătuirea programul acestui concert, asigurate de dirijorul Petrea Gogu, excelentă prestația orchestrei “Lyra-George Cavadia”, foarte bun ecoul pe care concertul l-a avut în rândul publicului spectator…