• pentru a putea fi recertificată, nava trebuie să sufere reparaţii şi modernizări • CJ îşi pune speranţele în banii Uniunii Europene pentru a concretiza soluţiile propuse, pentru a evita situaţia ca vasul să zăbovească la mal, degeaba • anul 2019 a fost cel mai bun din punct de vedere financiar pentru “Ovidiu 1”
În şedinţa extraordinară de la începutul lunii ianuarie, consilierii judeţeni au aprobat un proiect în ceea ce priveşte modernizările pe care le va suferi nava “Ovidiu 1”, dacă va fi aprobată finanţarea pe fonduri europene. Mai exact, proiectul adoptat se referă la documentaţia tehnico-economică faza “Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii” (DALI) şi indicatorii tehnico-economici pentru obiectul de investiţie “Expertiză tehnicăÂDALI - Modernizare şi lucrări de recertificare pentru nava Ovidiu I”.
Potrivit documentelor, starea tehnică generală din prezent a navei este satisfăcătoare, în timp ce Certificatul Comunitar pentru Navigaţie Interioară nr. 858/20.06.2011 eliberat de Inspectoratul Tehnic ANR Galaţi este valabil doar până la data de 8 mai 2020. “După această dată, nava nu va mai putea fi certificată dacă nu se rezolvă următoarele probleme: dotarea navei cu al doilea sistem de guvernare, dotarea navei cu al doilea sistem independent de propulsie, andocarea navei (curăţat, vopsit corpul navei, linia axială, guvernare, lanţuri ancore, prize de fund etc.), instalaţii de propulsie, cu tubulaturi, electrice de punte, de semnalizare etc., instalaţii şi echipamente de siguranţă, inventare”, se menţionează în raportul anexat proiectului de hotărâre. Pentru a evita această situaţie, nava trebuie să beneficieze de lucrări de modernizare şi reparaţii, astfel încât să poată fi recertificată.
În ceea ce priveşte valoarea investiţiei, aceasta se ridică undeva la 1,56 milioane lei cu TVA, din care aproximativ 713 mii lei cu tot cu TVA înseamnă construcţiile şi montajul.
Proiectul în care va fi realizată modernizarea navei se numeşte “Turism şi educaţie - o nouă cale de cunoaştere a zonei pescăreşti a judeţului Brăila”. Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea turismului educaţional şi ecoturismului în zona pescărească a judeţului Brăila.
Durata estimată a lucrărilor este de 7 luni. Firma care a elaborat documentaţia este “Dunav” SRL Brăila. Rămâne de văzut dacă CJ va reuşi să acceseze fondurile europene necesare, pentru a putea rezolva toate problemele legate de navă, astfel încât aceasta să îşi poată continua cursele pe Dunăre.
Potrivit preşedintelui CJ, Francisk Chiriac, autoritatea locală intenţionează să acceseze fonduri europene. “Ne-am dori ca aceste lucrări să înceapă în toamnă şi să se finalizeze undeva în primăvara anului viitor. În acest mod, nava va fi disponibilă în vara acestui an pentru cei care doresc să facă plimbări pe Dunăre”, ne-a precizat Chiriac.
Întrebat ce se va întâmpla cu “Ovidiu” din mai 2020, de când expiră certificatul comunitar pentru navigaţie interioară actual şi până la modernizarea efectivă a navei, preşedintele CJ ne-a spus că o nouă recertificare se poate obţine, dar cu anumite condiţii, spre exemplu cu termen de un an pentru realizarea lucrărilor. “Nava «Ovidiu» va putea fi închiriată persoanelor juridice pentru diverse evenimente şi după modernizarea pe bani europeni, deoarece preţul aprobat în şedinţa CJ nu include profit, ci doar strict cheltuielile necesare ca vasul să poată funcţiona. Vă spun acest lucru, deoarece am ridicat această problemă la FLAG”, a adăugat Chiriac. FLAG Brăila reprezintă Asociaţia Grupul Local pentru Promovarea Dezvoltării Integrate a Zonei Pescăreşti a judeţului Brăila.
Reamintim că, în perioada sa de glorie, nava Ovidiu a fost folosită şi în flota de plimbare a lui Nicolae Ceauşescu. După 1989 a intrat într-un con de umbră, iar lucrurile au început să se schimbe abia din 2005, când nava a intrat în administrarea CJ Brăila în 2005. În 2008 s-a reuşit semnarea contractului de reabilitare şi modernizare a vasului, pentru a face curse pe Dunăre, aşa cum se obişnuia, odată, înainte de Revoluţie, contracost. Numai că socotelile oficialilor din CJ de la vremea aceea au intrat în derivă. Din 2013, de când nava are şi echipaj şi a fost gata de marş, şi până în decembrie 2018, vasul abia dacă a reuşit să producă undeva la 150 - 200.000 de lei, adică nici întreţinerea, pe o lună, a vasului, care se ridică la 5.000 de euro, bani pompaţi tot de la bugetul judeţean. Abia în 2019 situaţia a început să se schimbe, după ce nava Ovidiu a trezit interesul unor organizatori de petreceri. Astfel, astă vară, mai exact pe 18 iulie, la orele 22-23.00, când pe mai toate terasele şi localurile din Brăila se dădea stingerea, faleza a fost trezită de o super petrecere, organizată chiar pe nava Ovidiu, care tocmai sosea la dana de acostare. Un spectacol în toată regula care a electrizat imediat atmosfera de pe faleză, atrăgând privirile curioşilor, care se întrebau întruna cine a organizat aşa ceva sau dacă pot urca şi ei la bord pentru a se alătura petrecerii în aer liber. Ei bine, nu s-a putut asta pentru că a fost o petrecere privată, organizată, se pare, de un club cunoscut din Galaţi, dar care a adus buna dispoziţie şi la malul brăilean. Aceasta a fost, de altfel, şi prima închiriere a ambarcaţiunii pe luna iulie şi a 18-a din 2019, semn că Ovidiu a spart gheaţa la capitolul încasări, care au ajuns la suma de 22.188 de lei. Mai exact, 15.753 lei au fost achitaţi de către persoanele fizice, iar restul de 6.435 lei, de persoanele juridice, potrivit cifrelor puse la dispoziţie de CJ Brăila. În ore de marş, asta se traduce în 36,5 ore, dar şi 17,5 ore de staţionare, iar dacă înmulţim cu tarifele percepute pentru închirierea ambarcaţiunii, respectiv de 744 de lei pentru ora de marş şi 161 de lei ora de staţionare, situaţia economică în care se scaldă Ovidiu devine cât se poate de limpede. Cu astfel de încasări, Nava Ovidiu nu a reuşit să facă, totuşi, valuri prea mari şi la capitolul profit, şi asta pentru că numai costurile lunare de întreţinere, exploatare şi cu salariile echipajului depăşesc, lunar, 25.500 de lei.