În urmă cu doar câteva zile, nava Borcea a fost transferată din administrarea Palatului Copiilor în administrarea Inspectoratului Şcolar. Odată cu nava, IŞJ a preluat şi posturile necesare funcţionării navei: un post de căpitan navă fluvială, un post de şef de echipaj, un post de şef mecanic, două posturi de marinari şi două posturi de muncitori necalificaţi, fiindu-i transferaţi şi banii necesari. Inspectorul şcolar general Viorel Botea a precizat că acest transfer s-a realizat cu sprijinul deputaţilor PDL Brăila. "Un sprijin excepţional am primit şi de la ministrul Educaţiei, Daniel Petre Funeriu, care a înţeles adevăratul sens al demersului nostru, acela că vasul trebuie să rămână pentru totdeauna al elevilor Brăilei. De fapt, acesta este cadoul meu de început de an şcolar, pe care m-am chinuit să-l ofer învăţământului brăilean. Ca şi până acum, vaporul va fi utilizat de către elevi pentru activităţi educative extraşcolare, fără a mai exista însă teama că el poate fi înstrăinat. Conform legii, banii obţinuţi vor fi investiţi în achitarea cheltuielilor de funcţionare şi în reabilitarea sa, aducerea la standarde europene", a explicat inspectorul general Viorel Botea.
Acest transfer al administrării navei a fost decis în Consiliul Profesoral al Palatului Copiilor. "Am discutat cu toată lumea, au venit şi domnul inspector general, şi preşedintele sindicatului, Valeriu Partene, care au explicat de ce este bine să se aprobe transferul, şi toţi profesorii au fost de acord. Adevărul este că ne era foarte greu să administrăm nava, nu avem personal specializat şi din acest motiv au şi fost toate problemele. Nu am avut nici personal specializat să ne consilieze. Şi, oricum, banii pentru navă veneau tot prin Inspectorat. Acum drumul banilor va fi mai scurt. Ei au şi personalul necesar pentru administrare, iar elevii o vor putea folosi ca şi până acum. Ori este la noi, ori este la Inspectorat, e acelaşi lucru pentru elevii şi profesorii brăileni", a explicat profesorul Ghiţă Nedelcu, directorul Palatului Copiilor. Directorul Nedelcu a mai spus că în contextul în care educaţia nonformală realizată la Palatul Copiilor se va dezvolta, şi nava va fi folosită din ce în ce mai des de elevi la diferite activităţi.
Nava a scăpat ca prin urechile acului de o posibilă vânzare
Nava Borcea a intrat în ape tulburi spre sfârşitul anului 2006, când Guvernul a alocat sume foarte mari şcolilor. Atunci, Palatul Copiilor, care avea în administrare nava, a primit cinci miliarde de lei vechi pentru reabilitare. Deşi nava e considerată tezaur, reabilitarea a câştigat-o o firmă specializată în montarea ferestrelor termopan, firma "Orion". Aceasta şi-a surclasat concurenţii pentru că a oferit un termen foarte scurt de realizare a lucrărilor. Ea a primit toţi banii necesari, dar nu a reuşit să se ţină de cuvânt. Lucrările s-au făcut într-o perioadă mult mai lungă şi, între timp, au apărut şi lucrări suplimentare. Mai mult, au apărut şi probleme privind calitatea lucrărilor executate, aşa că Palatul Copiilor a refuzat să plătească suplimentar faţă de contract. Cum în 2008 criza deja începuse, nici dacă se dorea nu mai erau bani pentru lucrările suplimentare. Ca urmare, firma a deschis proces pentru recuperarea banilor, urmând să pună sechestru asupra navei. În 2010, ca să evite neplăcerile pentru navă, inspectorul general Viorel Botea a reuşit să obţină 2,11 miliarde de lei vechi de la minister şi nava a ieşit din ecuaţie. Procesul a mers mai departe şi s-a finalizat abia în primăvara lui 2011, când judecătorii de la Constanţa, unde a fost strămutat, au decis că firma a avut dreptate când a solicitat bani pentru lucrări suplimentare, în valoare de 2,11 miliarde lei vechi. Practic, dacă nu se dădeau banii şi se punea sechestru pe navă, pentru ea exista pericolul înstrăinării. Din ţară nu putea fi scoasă decât foarte greu, pentru că este clasificată din 1999 de către prof. univ. dr. Ionel Cândea în categoria tezaur, dar, cu ceva intervenţii, putea fi foarte bine vândută - chiar şi în ţară existau mulţi doritori! S-au făcut şi speculaţii cum că toată încurcătura cu banii, procesul, sechestrul, a fost pusă la cale special pentru ca nava Borcea să ajungă în mâinile unor investitori privaţi. Acest scenariu însă a picat în momentul în care au apărut cele 2,11 miliarde lei vechi şi firma "Orion" nu a mai avut de ce să pună sechestru. Mai exista şi posibilitatea ca nava să fie lăsată, totuşi, în pace şi să se fi scos la vânzare alte bunuri ale Palatului. Aceste variante rămân însă doar variante de coşmar pentru că inspectorul general a reuşit să aducă banii necesari şi totul s-a finalizat cu bine.
Bijuterie cu zbaturi
Nava Borcea, cu abur şi zbaturi, printre puţinele ambarcaţiuni de acest fel care mai funcţionează astăzi, a fost construită începând cu 1911 la Şantierul Naval din Turnu Severin. A fost prima navă realizată de inginerii români. Pluteşte din 1914. A fost, rând pe rând, iaht al regelui Ferdinand, navă de transmisiuni în război, navă de pasageri. În 1978 a fost casată, iar de la cimitirul de nave a fost scoasă de Ilie Tincu, viitorul ei căpitan, care a transformat-o în navă-şcoală pentru Liceul de Marină. În 1984 a fost trecută în patrimoniul Palatului Copiilor. Abia în 1994 i s-au făcut primele reparaţii la Şantierul Naval, iar între 1998 - 2000 a fost pur şi simplu abandonată pe chei. În 1999, după ce s-a încercat scoaterea ei din ţară pentru a fi vândută la Viena, nava a fost înscrisă urgent în categoria tezaur. După anul 2000 a fost adăpostită în Şantierul Naval, pentru reparaţii, dar banii erau întotdeauna prea puţini. În 2006, când în sfârşit au venit bani pentru reamenajarea ei, nava a fost luată din şantier şi dată pe mâna unei firme de montat termopane.