Muşat şi-a băgat în faliment maşina de făcut bani | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Muşat şi-a băgat în faliment maşina de făcut bani

* "Ying-Yang" a făcut bani frumoşi în legislatura trecută, însă, după ce administraţia Cibu a picat, firma sportivului a început să aibă probleme * despre aceste contracte, reprezentanţii "Braicar" susţin că societatea de transport public a făcut economii lăsând "Ying-Yang" să "amendeze" călătorii frauduloşi * calculele arată, totuşi, că firma de pază a realizat venituri de trei ori mai mari decât a economisit "Braicar" * Muşat a făcut profituri consistente şi de pe urma şoferilor care-şi parcau ilegal maşinile, tot în baza unui contract încheiat cu municipalitatea * acum, şi cealaltă firmă a sa are datorii, dar în ciuda acestui fapt, Muşat a reuşit să câştige ultimele licitaţii organizate de Consiliul Judeţean Brăila

11 miliarde de lei vechi - cam atât a câştigat Cornel Muşat de pe urma contractelor încheiate cu municipalitatea pe vremea fostului primar liberal. Averea sa a început să prindă contur imediat după ce "Braicar" a externalizat servicul de control pe mijloacele de transport în comun, pe care l-a scos apoi la licitaţie. Câştigătoare a fost desemnată prima firmă de pază a sportivului, ce fusese înfiinţată cu doar câteva luni înainte de deschiderea procedurii. "Braicar" susţine că a făcut economii prin externalizarea acestui serviciu, eliminând cheltuielile cu personalul, în timp ce societatea "Ying-Yang Security" a realizat venituri de trei ori mai mari decât a economisit compania de transport. Conform contractului, firma de pază primea, lunar, o sumă fixă (prestaţie) pentru efectuarea serviciului, la care se adăuga până la 90% din valoarea biletelor de supraxată vândute călătorilor frauduloşi. În plus, aceeaşi societate a câştigat apoi şi licitaţia pentru efectuarea serviciului de blocare roţi, în cazul maşinilor parcate neregulamentar. În acest fel, cifra de afaceri a societăţii lui Muşat a crescut semnificativ: de la puţin peste 420.000 lei, cât a fost în 2006, la aproape 2,2 milioane de lei, în 2008. Ulterior, după ce "Ying-Yang" şi-a încheiat socotelile cu Primăria Brăila, în noiembrie 2009 a fost deschisă procedura de insolvenţă a firmei, aflată acum în faliment.

De precizat că, în paralel, Muşat şi-a mai deschis o firmă, cu care a câştigat în ultima vreme toate licitaţiile iniţiate de Consiliul Judeţean Brăila. După cum v-am relatat în ediţiile trecute ale cotidianului nostru, "Service Guard" înregistra datorii la bugetul general consolidat inclusiv în momentul derulării ultimei licitaţii, organizate în primăvara acestui an pentru paza fostului Aerodrom Militar de la Ianca. Pentru acestea, societatea a primit înlesniri la plată, deşi administratorul ei era cunoscut ca "rău platnic" din cauza datoriilor înregistrate de celaltă firmă a sa. În iunie, datoria "Service Guard" a crescut la aproape 1,9 miliarde de lei vechi şi, pentru că societatea şi-a încălcat angajamentul de a o achita, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a trecut la executarea silită a creanţelor fiscale. Pe 9 august, ANAF a scos la licitaţie mai multe bunuri aparţinând societăţii lui Cornel Muşat, cum ar fi obiecte de mobilier, echipament IT, staţii de emisie-recepţie, precum şi două autoturisme.

02brai2Biletele la suprataxă - o maşină de făcut bani

Serviciul de control al SC "Braicar" SA Brăila a fost externalizat în urma hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor, din februarie 2006, prin procedura licitaţiei publice deschise. Posturile aferente acestei activităţi, în număr de 27, au fost desfiinţate, iar pentru protecţia salariaţilor concediaţi s-a impus în caietul de sarcini condiţia preluării acestora de către ofertantul câştigător. Serviciul a fost externalizat în perioada 1 iunie 2006 - 1 septembrie 2008, fiind organizate două licitaţii publice deschise, finalizate cu încheierea contractelor de achiziţie publică.
În primul an de contract, valoarea prestaţiei stabilite pentru a fi plătită societăţii de pază a fost de 17.500 lei/lună inclusiv TVA, sumă ce putea fi diminuată lunar, în funcţie de încasările medii zilnice realizate din vânzările de bilete. La aceasta se adăuga 90% din valoarea biletelor de suprataxă. În 2007, prestaţia a fost de 19.500 lei inclusiv TVA, plus 85% din valoarea biletelor. În ultimul an de contract, prestaţia achitată a fost, în medie, de 14.625 lei/lună. "Menţionăm că prestaţia nu a fost achitată în nicio lună la valoarea contractată, prestatorul fiind penalizat în permanenţă cu anumite procente, motivat de nerespectarea indicatorului «valoarea încasărilor zilnice realizate din vânzările de bilete». Clauzele contractuale financiare au fost avantajoase pentru «Braicar», în raport de cheltuială cu munca vie care ar fi fost efectuată în cazul în care am fi executat acest serviciu", se arată într-o adresă a SC "Braicar" SA Brăila.

În toată această perioadă în care i-a plătit firmei de pază prestaţiile, "Braicar" a făcut economii prin eliminarea cheltuielilor salariale în valoare de peste 270.000 lei. De cealaltă parte, preluând acest serviciu, "Ying-Yang" a realizat venituri de aproape 570.000 lei din vânzarea de bilete călătorilor frauduloşi (excluzând procentul care a ajuns la "Braicar", reprezentând 87.833 lei), la care se adaugă prestaţia în sumă de aproximativ 420.000 lei.

02brai3Serviciul de blocare roţi a contribuit la averea lui Muşat

În ceea ce priveşte serviciul de blocare roţi, activitatea a fost transferată către "Braicar" printr-o dispoziţie a primarului, din martie 2007, pentru a fi executată cu mijloace proprii şi atrase în colaborare. Deşi "Braicar" nu a achiziţionat efectiv un serviciu generator de cheltuieli şi nici nu a externalizat o structură funcţională din cadrul societăţii, pentru alegerea colaboratorului a fost organizată o licitaţie publică deschisă, la care au participat 3 ofertanţi. Câştigătoarea a fost desemnată tot societatea lui Muşat, cu care a fost încheiat un contract ce a produs efecte în perioada mai 2007 - octombrie 2008.

Condiţiile financiare au vizat încasarea de către "Braicar" a 17 lei/vehicul blocat, în schimbul punerii la dispoziţie a 10 dispozitive de blocare roţi. În schimb, "Ying-Yang" urma să încasese contravaloarea sumelor înscrise în Regulamentul aprobat prin Dispoziţia Primarului, şi anume 50 de lei. Pentru această activitate, "Braicar" a încasat în 2007 o sumă de 50.643 lei, iar în anul următor 31.892 lei, fără a efectua nicio cheltuială. Însumate, cele două valori indică faptul că, pe parcursul relaţiei contractuale, au fost blocate aproape 4.900 de maşini. Pentru a definitiva modelul de calcul trebuie spus că, la aproape un an după ce a devenit operaţional serviciul de blocare a roţilor, "Ying-Yang" a pus în aplicare şi ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Recuperarea autovehiculului se făcea după achitarea unor taxe în cuantum total de 300 lei plus 150 lei pentru fiecare zi trecută de la ridicare. Astfel, ca o concluzie, se poate estima că afacerea a adus firmei "Ying-Yang" venituri de circa 160.000 lei. Iar asta luând în calcul numai varianta simplistă în care discutăm doar de blocarea roţilor, ipoteză în care suma finală încasată ar fi mult mai mare, întrucât exclude autoturismele ridicate, pentru care sumele încasate erau, evident, mult mai mari.

În toamna anului 2008, relaţiile contractuale dintre "Ying-Yang Security" şi Primăria Brăila au încetat. "Contractele încheiate în urma serviciilor menţionate au fost avantajoase pentru "Braicar", prin externalizarea serviciului de control fiind realizate economii substanţiale, motivat de desfiinţarea posturilor aferente serviciului de control, iar prin atribuirea serviciului de blocare roţi s-au încasat sume în schimbul unei participări minimale, respectiv 10 dispozitive blocare roţi", se arată în aceeaşi adresă.

Agresivitatea agenţilor "Ying-Yang" nu a avut limite

Pe parcursul relaţiei contractuale dintre Primărie şi firma lui Cornel Muşat s-au semnalat mai multe incidente, în care agenţii de pază au fost acuzaţi că au agresat călători. De alfel, în iulie 2008, când Consiliul de Administraţie al "Braicar" s-a hotărât să renunţe la colaborarea cu firma "Ying-Yang" în ceea ce priveşte controlul documentelor de călătorie pe autobuze şi tramvaie, primarul Aurel Simionescu a explicat că motivul este numărul mare de reclamaţii venite din partea călătorilor, strânse atât la Primărie cât şi la sediul "Braicar". Directorul general al "Braicar" a venit însă cu o altă explicaţie: "contextul aceastei decizii a fost acela în care, la finele lunii august, expira contractul cu «Ying-Yang Security», atribuit prin licitaţia de concesionare a serviciului în primăvara anului 2006. Astfel, administratorii au hotărât că nu mai este oportună continuarea colaborării cu firma de pază şi că serviciul externalizat va fi reînglobat în companie pentru ca, din septembrie, să ne organizăm propriul sistem privind controlul pe mijloacele de transport în comun". Practic, prin acea decizie, s-a revenit la situaţia anterioară demarării colaborării cu firma lui Cornel Muşat.

Angajaţii acestuia mai au pe conştiinţă şi decesul unui bărbat pe care l-au prins la furat şi căruia i-au aplicat o corecţie "soră cu moartea", la propriu. Potrivit acuzării, în seara zilei de 4 noiembrie 2006, Mihail Bărbulescu (27 de ani) a intrat în magazinul "Diana" de pe B-dul Independenţei, ce era păzit de angajaţii "Ying-Yang". Unul dintre aceştia l-a observat pe tânăr cum ascunde sub geacă două sticle de parfum, dar nu i-a spus nimic. L-a aşteptat însă la ieşirea din magazin şi l-a invitat într-o încăpere folosită drept magazie, unde l-a percheziţionat şi apoi a sunat la dispecerat, anunţând că a prins un ins la furat. Anchetatorii spun că Sorin Tronaru, cap de afiş în procesul asasinatului, l-a lovit pe bărbatul prins la furat în timp ce acesta zăcea întins pe pardoseală, după ce fusese deja bătut de doi colegi de-ai săi. Lovitura a fost atât de puternică, încât victimei i-a ţâşnit sânge din gură şi a intrat în comă, decedând în ambulanţa care îl transporta la Spitalul Judeţean Galaţi. Dosarul a ajuns pe masa judecătorilor în vara anului 2007, procesul nefiind finalizat nici în prezent.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro