"Cu toate ca sint pentru modernizare, in conditiile in care nu exista caseta video de profil, la ce imi mai trebuie televizor sau camera video? Astfel sintem obligati sa raminem la aceleasi panouri atirnate pe pereti", ne-a declarat reprezentantul unei scoli de soferi locale. In plus, scolile vor trebuie sa dispuna de un cadru didactic specializat pentru orele de prim ajutor si sa aiba instructori si profesori de legislatie intr-un numar corespunzator, corelat cu numarul de elevi, dar nu mai putin de un instructor de conducere auto si un profesor de legislatie rutiera atestati de Autoritatea Rutiera Romana (ARR).
Adio camioanelor invechite
Noile prevederi vor deveni o adevarata incercare pentru scolile de soferi daca tinem cont de faptul ca acestea nu vor mai avea dreptul de a mai functiona la parterul blocurilor, conditie greu de inteles pentru oamenii de afaceri care au investit in infiintarea scolilor de soferi. "Care este justificarea de a nu putea functiona la parter? Sint cafe-baruri, localuri, pentru care ar exista o justificare ca polueaza fonic, dar ele pot exista. Dar in cazul acesta, in care nici macar nu exista un motiv, de ce nu? Daca acestea erau la vreun etaj superior mai ziceam ca deranjeaza prin trafic, dar asa?", ne-a declarat reprezentatul unei astfel de scoli. De asemenea, salile de curs si autovehiculele trebuie sa fie proprii si nu inchiriate. Pentru a se putea califica in profesia de instructor, candidatii trebuie sa faca dovada ca au cel putin cinci ani de vechime in conducerea auto si vor sustine un examen cu o comisie de reprezentanti ai Autoritatii Rutiere Romane (ARR). Toate procedurile de atestare, examinare vor fi reluate la fiecare cinci ani dupa obtinerea atestatelor. De asemenea, instructorii independenti autorizati nu vor mai putea lucra decit prin contract de colaborare cu o scoala de soferi autorizata. Proiectul de lege, inainte de a fi aprobat, prevedea si obligativitatea ca fiecare scoala sa detina un simulator auto, dar din ordinul aprobat la inceputul lunii martie, s-a renuntat la acesta, devenit astfel optional. "Din 30 de ore cite sint obligatorii, o parte dintre ele se pot sustine si pe simulator. Ele isi vor arata eficacitatea pe parcurs. Mai putine ore platite instructorilor, mai putin combustibil consumat etc.", ne-a declarat Constantin Mihaila, seful ARR Braila.
Majoritatea scolilor de soferi profesionisti care utilizeaza pentru instruirea elevilor camioane vechi vor fi nevoiti sa ia masuri pentru inlocuirea acestora. Mai mult decit atit, autovehiculele de categoria C pe care elevii fac instruirea practica trebuie sa fie proprietatea scolilor de soferi si sa indeplineasca anumite conditii, printre care: masa totala autorizata de cel putin 12 tone, lungime minima de 8 metri, ABS si cutie de viteze cu cel putin opt rapoarte pentru mers inainte, dispozitiv de inregistrare a vitezei.