• este vorba despre noile prevederi din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
Ieri, în cadrul unei conferințe de presă organizată la sediul CJP Brăila, Nicoleta Cristescu (foto), șef Serviciu Plăți Pensii, a făcut câteva precizări urmare intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023.
Astfel, elementele de noutate, față de legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, sunt:
”Competența în ceea ce privește plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor teritoriale de pensii. Astfel că, a fost eliminată competența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă privind plata ajutorului de deces, în cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia”, a precizat Nicoleta Cristescu. Sursa citată a subliniat că, potrivit noii legi, ajutorul de deces se acordă și în cazul decesului persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă.
Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție prevăzut de lege, calculat de la data emiterii certificatului de deces (nu de la data decesului), potrivit dispozițiilor art. 116 alin (2) din lege.
”Ajutorul de deces poate fi acordat și persoanei juridice, doar prin virament bancar în baza documentelor prevăzute în Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 360/2023, aprobate prin H.G. nr. 181/2024. În cazul persoanei juridice, dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu înscrisuri (ex.: factură)”, a punctat șefa Serviciului Plăți Pensii.
”Menționăm faptul că cererile înregistrate la casele teritoriale de pensii începând cu data de 01.09.2024, se soluționează în temeiul Legii nr. 360/2023, chiar și în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, survenit înainte de această dată, desigur cu îndeplinirea condițiilor de eligibilitate”, a mai adăugat Nicoleta Cristescu.