• consilierii municipali au aprobat, recent, o completare a Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (DALI) și a indicatorilor tehnico-economici în cazul modernizării conexiunii între Brăila și Lacu Sărat, asigurată prin linie de tramvai • valoarea totală a fost majorată de la 117.468.800 lei cu TVA, la 167.911.910 lei cu TVA • municipalitatea intenționează să obțină finanțare europeană pentru acest proiect, alături de Primăria Comunei Chiscani • subiectul a stârnit o serie de polemici în cadrul ședinței, după ce consilierul municipal SOS România Brăila Ionel Șt. Alexandru a criticat titlul proiectului, pe care îl consideră incorect • primarul Marian Dragomir a intervenit și a atras atenția că orice modificare ar crește riscul pierderii finanțării • în final, proiectul a fost votat în unanimitate
Modernizarea liniei de tramvai care face legătura între Municipiul Brăila și Stațiunea Lacu Sărat a dat naștere unor polemici în cadrul Consiliului Local Municipal. Mai precis, la ședința ordinară din 6 februarie, consilierii municipali au aprobat completarea unei hotărâri ce datează de la finalul lunii septembrie 2023, privind Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (DALI) și a indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea conexiunii tramvai Brăila-Lacu Sărat. Pe scurt, valoarea totală a fost actualizată. Dacă în 2023 valoarea proiectului se ridica la 117.468.800 lei cu TVA, din care construcția plus montajul 95.635.880 lei cu TVA, acum investiția este de 167.911.910 lei cu TVA (141.243,593 lei fără TVA), din care construcția plus montajul înseamnă 95.635.880 lei cu TVA (80.366.286 lei fără TVA). Durata estimată de execuție a obiectivului este de 12 luni.
După cum se precizează în documentația aflată la mapa consilierilor, proiectul prevede realizarea a 5.814 ml cale simplă-Tramvai, a șase peroane și tot atâtea sisteme de e-ticketing, zece copertine, 119 stâlpi noi, 6.719 ml fir contact, 44 indicatoare rutiere, 12 podețe transversale cu tub din beton armat, 2.619 ml pistă de biciclete cu sens dublu, 84 locuri parcare biciclete, patru spații de odihnă, montarea a 38 coșuri de gunoi, 49 de bănci, plantarea a 233 arbori, 38 de arbuști și 15 ierburi decorative.
Principalii indicatori calitativi se referă la: reducerea zgomotelor și vibrațiilor provocate de contactul roată-șină (prin utilizarea de amortizoare de zgomote și vibrații); frecvența de circulație a tramvaielor controlată, capabilă să asigure întocmirea unor grafice de circulație stabile (aliniamente, curbe cu caracteristici îmbunătățite); viteză de deplasare sporită; condiții de siguranță a circulației tramvaielor la nivelul cerințelor prevăzute în reglementările internaționale specifice domeniului.
În raport se precizează că liniile de tramvai și infrastructura acestora, inclusiv terenul aferent, se află în proprietatea Municipiului Brăila, iar un teren în proprietatea Comunei Chiscani. Mai exact, linia de tramvai de la Șoseaua de Centură până la limita UAT Chiscani, precum și linia de tramvai de la limita UAT Brăila până la bucla de întoarcere Celhart Donaris, inclusiv bucla de întoarcere Lacu Sărat, refugiile și terenul aferent acestora.
Terenul pe care se va amenaja pista de biciclete însă, este parțial proprietatea Municipiului Brăila (Str. Poet Grigore Alexandrescu, jud. Brăila, tronsonul cuprins între Șoseaua de Centură și limita UAT Brăila – 917 mp), restul fiind în proprietatea Comunei Chiscani (terenul). Linia de tramvai de la Șoseaua de Centură până la limita UAT Chiscani are 831,68 mp; linia de tramvai de la limita UAT Brăila până la bucla de întoarcere Celhart Donaris – 77.464,26 mp. Suprafața aferentă comunei Chiscani este de 16.915,11 mp (teren). În total, 96.128,05 mp.
Parteneriat între Primăria Brăila și Primăria Chiscani pentru fonduri europene
Construcțiile propuse se vor realiza pe amplasamentul existent și vor presupune următoarele: lucrări de modernizare a structurii destinate transportului în comun (tramvaie); înlocuirea stâlpilor, a firului de contact și sistemului de prinderi al acestuia; iluminat public; sistem de supraveghere video; modernizarea stațiilor (peroanelor) de tramvai; sistem de e-ticketing; piste de bicicliști (inclusiv amenajarea unor zone pentru parcarea bicicletelor); modernizare/înființare spații verzi, precum și amenajare de mobilier urban (bănci, coșuri de gunoi, parcări biciclete etc.).
Din raport mai aflăm că, Primăria Municipiului Brăila a implementat, în parteneriat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Est, proiectul ”Sprijin la nivelul Regiunii Sud-Est pentru pregătirea de proiecte finanțate în perioada de programare 2021-2027 pentru domeniile: mobilitate urbană și regenerare urbană”, cod SMIS 143538, finanțat prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020. În cadrul acestui proiect s-a realizat documentația tehnico-economică faza I DALI pentru modernizarea conexiunii tramvaiului Brăila-Lacu Sărat.
”În actuala etapă de programare financiară 2021-2027, Primăria Municipiului Brăila, în parteneriat cu Primăria Comunei Chiscani va depune o cerere de finanțare pentru obținerea finanțării nerambursabile din Programul Regional Sud-Est 2021-2027, Apelul de proiecte PRSE/3.1/1.1/1/2024, pentru execuția efectivă a lucrărilor din cadrul proiectului. În acest sens, între Municipiul Brăila și Primăria Comunei Chiscani a fost încheiat acordul de parteneriat înregistrat cu nr. 3894/14.01.2025”, se menționează în raport.
Președintele SOS România Brăila consideră că titlul proiectului nu e corect
Consilierul municipal SOS România Brăila, prof. dr. Ionel Ștefan Alexandru, liderul filialei locale a partidului europarlamentarului Diana Șoșoacă, a intervenit la acest punct pentru a atrage atenția că titlul proiectului, în opinia sa, nu este corect. Alexandru a afirmat că deși proiectul face referire la ruta Brăila – Stațiunea Lacu Sărat, în realitate, tramvaiul ajunge până la colonia de la Km10 (zona fostului combinat Celhart Donaris). Consilierul a atras atenția că din moment ce se încearcă absorbția de fonduri europene, informațiile ar trebui să fie cât mai explicite.
”În primul rând vreau să felicit Consiliul Local și Primăria pentru realizarea modernizării liniei de tramvai din Municipiul Brăila. Dar în legătură cu proiectul de continuare a acestei modernizări până în Lacu Sărat, cred că ar trebui făcute câteva precizări. Și cred că ar trebui modificat titlul acestei hotărâri de CLM. La ce mă refer: dacă v-ați uitat pe hotărâre, se referă la conexiunea până în Lacu Sărat. Adică până la bucla din Lacu Sărat. Dar în realitate, datele arată că se merge până la bucla de la fostul combinat Celhart Donaris. Deci proiectul de hotărâre ar fi trebuit să precizeze: «conexiunea Brăila – fostul combinat Celhart Donaris». În legătură cu acest tronson, vreau să spun că el a reprezentat în istorie o prioritate națională, Brăila fiind prima localitate care a făcut legătura cu o altă așezare din zonă, cu cale ferată pe care circula un tramvai electric. Lucrul acesta s-a întâmplat în 1897, când s-a introdus tramvaiul electric în Stațiunea Lacu Sărat, cu ajutorul unei societăți germane, firma «Helios» din Koln. A doua legătură a fost la Arad. Deci putem să ne mândrim cu această realizare, din acest punct de vedere”, a declarat Alexandru.
Consilierul SOS a atras atenția și că din punctul său de vedere lucrările către stațiune ar trebui realizate cât mai repede cu putință, pentru a nu bloca mai mult decât este cazul, accesul cetățenilor spre lac în sezonul estival. Acesta a întrebat când va fi depusă cererea de finanțare și când estimează Primăria că vor dura lucrările.
”De asemenea, aș vrea să propun ca pentru realizarea unei culori locale, ținând cont de dezvoltarea turismului în Municipiul Brăila, să introducem cel puțin un tramvai de epocă, așa cum se făcea acum vreo 30 – 40 de ani. Tramvai care făcea legătura cu stațiunea în perioada estivală și care atrăgea foarte mulți vizitatori”, a mai propus Alexandru.
Dragomir: «Titlul este corect. Riscăm să pierdem finanțarea»
Primarul Marian Dragomir a dorit să intervină pentru a preciza că deși apreciază cunoștințele despre istorie ale profesorului Ionel Alexandru, ține să îi reamintească faptul că proiectul a fost deja aprobat de CLM în această formă, că s-au făcut demersuri ce nu ar trebui reluate inutil, mai ales că din punctul său de vedere titlul este corect.
”El trebuie să rămână așa cum este ca să respectăm o procedură și să nu pierdem viitoarea finanțare europeană. Ca urmare a faptului că acest proiect va fi depus în viitor, la o dată pe care noi nu o cunoaștem, după ce se finalizează ghidurile de finanțare care vizează acest transport. În traducere directă înseamnă că noi nu cunoaștem data când vom depune acest proiect în mod oficial pentru finanțare, dar depindem de momentul în care se vor lansa ghidurile. Până atunci, noi parcurgem toată această procedură, la fel cum am făcut și în cazul celorlalte străzi cu tramvai din Municipiul Brăila. V-aș mai ruga, totodată, să îi întrebați pe colegii noștri de la Comisie, ca să nu se mai producă confuzii în plen. În cadrul proiectului avem așa: «descrierea amplasamentului». Aceasta înseamnă zona unde se fac lucrările, domnule consilier. Proiectul modernizarea conexiunii tramvai Brăila - Lacu Sărat vizează tronsonul cuprins între Șoseaua de Centură a Municipiului Brăila și bucla de întoarcere din Stațiunea Lacu Sărat, Județul Brăila. Scrie foarte clar în proiect: «Lucrările proiectate se vor executa pe următoarele numere cadastrale» și efectul curge mai departe. Ceea ce înseamnă că noi vom face exact pe zona aceea și vă rog frumos să lăsați proiectul exact așa cum este el, pentru că dacă începem să schimbăm denumiri sau să facem alte chestiuni de genul acesta, pierdem absolut tot, inclusiv pașii pe care i-am făcut în parteneriat cu cei din comuna Chiscani pentru acest proiect comun”, a afirmat Dragomir.
Cât despre propunerea lui Alexandru de a introduce un tramvai de epocă pe ruta Brăila – Stațiunea Lacu Sărat, edilul-șef a afirmat că înainte circula un tramvai comunist, lucru pe care nu este de acord să îl reia. Totuși Dragomir a vorbit despre intenția sa de a introduce în viitor, odată ce tronsonul respectiv va fi modernizat, a unui tramvai modern, descoperit, pentru cei care merg în stațiune.
”Tramvaiul de epocă pe care noi îl avem la «Braicar» și care este reabilitat, a fost folosit în iarnă, atunci când l-am ornat într-un mod special. Va mai circula tot în mod gratuit pentru cetățeni, atunci când vom avea Zilele Municipiului Brăila sau la alte evenimente. Ca urmare, respect opinia dumneavoastră, votul vă aparține, dar consider că este absolut necesar pentru dezvoltarea Stațiunii Lacu Sărat, chiar dacă nu ne aparține, în baza parteneriatului pe care îl avem cu cei din Comuna Chiscani, să depunem acest proiect împreună și să obținem finanțare europeană. Mai departe votul vă aparține, este unul personal”, a mai adăugat edilul-șef.
Cum Alexandru a insistat pe ideea că în proiect se face referire la faptul că tramvaiul are capăt de linie la fostul Celhart Donaris a intervenit și viceprimarul Alexandru Jantea care a explicat că titlul proiectului este unul generic, necesar obținerii finanțării europene.
”Scopul pentru finanțare din partea Uniunii Europene nu este acela de a duce cetățenii din Municipiul Brăila să vadă ruina de la fostul Celhart Donaris. Este pentru a merge la Lacu Sărat.(...) Noi acum discutăm despre un interes al cetățenilor Municipiului Brăila, nu despre semantica legată de o fostă fabrică sau o fostă uzină, instituție care a existat la un moment dat. Noi aici suntem aleși pentru a face lucruri în folosul cetățenilor, nu să discutăm pe o semantică”, a intervenit și Jantea.
În cele din urmă s-a ajuns la acuzații privitoare la faptul că Primăria Brăila a pierdut Stațiunea Lacu Sărat în procesul pe care l-a avut în urmă cu mai mulți ani cu Comuna Chiscani.
Primarul a intervenit din nou pentru a da un răspuns, precizând că preferă să nu se facă afirmații politice în ședințele de CLM: ”Deciziile instanțelor de judecată sunt obligatorii pentru toată lumea, indiferent dacă ne convin sau nu. (…) Îmi doresc ca la aceste ședințe să nu facem declarații politice din trecutul CLM, pentru că este adevărat, dumneavoastră aveți o vârstă și s-ar putea să vă aduceți aminte anumite lucruri pe care noi nu le știm, dar nu este cazul să dezgropăm în CLM toată istoria acestui municipiu. Noi trebuie să ne întâlnim aici, să fim constructivi și să promovăm împreună proiecte care aduc un plus de beneficiu pentru locuitorii din municipiu. Orice astfel de discuții sterile vizavi de o virgulă într-un titlu, care pot avea un impact negativ când vine vorba de finanțarea europeană, eu consider că nu își au rostul”.
În cele din urmă, proiectul a fost aprobat în unanimitate.