• structura de rezistenţă a acesteia pare să fie profund afectată de vibraţiile la care a fost supusă în zecile de ani de când a fost dată în folosinţă • cu toate acestea, la recenta modernizare a gării nu s-a luat în calcul şi consolidarea pasarelei • tabloul dezolant este completat şi de bălăriile şi gunoaiele de la cele două capete ale pasarelei • Primăria Brăila spune că nu poate face nimic, deoarece pasarela aparţine Regionalei CFR Galaţi • viceprimarul Jantea ne-a declarat, totuşi, că se va trimite regionalei o solicitare oficială pentru remedierea problemelor
Dezvoltarea reţelei feroviare din Brăila a fost printre primele şi cele mai puternice din ţară, în materie de gări, căi ferate, electrificare, dirijarea şi siguranţa traficului etc. Dacă e să ne referim doar la staţia CFR, primul edificiu s-a construit în anul 1869, urmând apoi două modernizări şi reclădiri de amploare, una în anii '70, iar alta de dată mai recentă, finalizată prin 2014 - 2015. În 1970, liniile triajului erau înţesate de vagoane, zilnic fiind descărcate aici 259 vagoane cu mărfuri diferite. În 1978, prin Gara Brăila s-au transportat 1.298.000 tone de mărfuri. Circulau în acei ani 19 curse de călători în 24 de ore, la numeroasele case de bilete se emiteau zilnic 2.500 tichete de călătorie, iar distanţa Brăila –Bucureşti se parcurgea în maximum 2,5 ore. Adăugaţi la toate acestea zecile de trenuri marfar, care treceau în mare viteză, duduind pământul – celebru fiind “Siderurgistul”, cum îl numeau ceferiştii.
Evident, şi pasarela peste calea ferată din zona staţiei CFR Brăila, care făcea legătura cartierului Chercea cu oraşul, a cunoscut modificări şi adaptări. Îşi aduc, astfel, aminte riveranii despre anii când pasarela era din metal, prinsă în nituri, că se circula anevoios pe ea din cauza treptelor metalice complet alunecoase, în special iarna şi pe vreme rea. Spre sfârşitul anilor '80, pasarela a suferit modificări substanţiale, fiind refăcută din beton şi asfalt turnat pe tablier, cu pilonii masivi, asemănători celor folosiţi la podurile rutiere. Din păcate, de-a lungul anilor, din cauza intemperiilor, a vibraţiilor de la miile de trenuri ce au trecut pe cele trei linii dinspre gară, dar şi a modului de punere în operă, pasarela a ajuns la o degradare accentuată a pilonilor de la cele două capete, erodaţi până la nivel de armătură. Sunt degradate, de asemenea, şi treptele pasarelei, precum şi rosturile de dilatare. Cu toate acestea, la recenta reabilitare a gării nu s-a luat în calcul şi reparaţiile şi consolidările de care are nevoie pasarela. Probabil s-a considerat că aceasta este suficient de trainică, însă aspectul general al construcţiei este unul dezolant şi doar o expertiză tehnică efectuată temeinic ar putea stabili cât de sigură mai este exploatarea sa la ora actuală.
Nepăsarea autorităţilor, completată cu nesimţirea unor cetăţeni
Din păcate, ca şi cum problemele sale tehnice nu erau suficiente, pasarela mai este înconjurată şi de o mizerie cruntă, la ambele capete, din cauza celor care, lipsiţi total de bun simţ, fac de râs această poartă de intrare şi carte de vizită a Brăilei. Riveranii în cauză aruncă, sub vegetaţia crescută sălbatic, gunoaie şi ambalaje diferite, transformând totodată zona în WC public. Asta ca să nu mai vorbim de sistematizarea pe verticală care este făcută praf: gropi, denivelări, guri de canalizare distruse etc.
Am expus toate acestea conducerii Primăriei Brăila, primind un răspuns de la viceprimarul Alexandru Jantea: „Pasarela este a Regionalei CFR Galaţi, nu a Primăriei Brăila!... Da , firesc, trebuie să luăm în calcul că este utilizată de brăileni şi aceştia trebuie feriţi de orice risc. Cât priveşte Regionala, în alte situaţii ni s-a răspuns că «pentru tot ce răspunde şi este proprietar CFR-ul, nu trebuie să se bage Primăria!». Oricum, noi vom trimite chiar acum experţi de la Poliţia Locală, iar dacă cele sesizate se confirmă vom solicita Regionalei CFR Galaţi să ia măsurile care se impun”, ne-a declarat Jantea. Agenţii Poliţiei Locale care au făcut verificări la faţa locului au confirmat că pasarela şi suprafaţa din jurul acesteia se află într-o situaţie jalnică. Aşteptăm acum să vedem cum va reacţiona Regionala CFR Galaţi la solicitările Primăriei Brăila.