Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, vrea sa renunte la tezele cu subiect unic si sa restructureze bacalaureatul | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, vrea sa renunte la tezele cu subiect unic si sa restructureze bacalaureatul

Numita in functia de ministru al Educatiei, rectorul Universitatii Politehnice, Ecaterina Andronescu, a declarat pentru Mediafax citeva dintre preocuparile sale.
Cea care a suscitat cel mai mare interes este mult trimbitata marire cu 50% a salariile in sistemul de invatamint. Prof. univ. dr. Ecaterina Andronescu insa a declarat ca voia o marire cu 50% a salariilor in sistem in 2007, atunci cind a facut propunerea, iar de atunci salariile au mai crescut, astfel ca a avertizat sindicatele nu se mai poate discuta de o marire cu 50%, ci de cel mult 37%. In privinta cresterilor salariale pentru profesorii universitari, ministrul Andronescu a sus ca sint usor exagerate, pentru ca majoritatea cadrelor didactice universitare obtin majorari salariale din venituri extrabugetare aduse in universitate prin contracte. Tot in opinia sa, tezele cu subect unic trebuie inlocuite, iar bacalaureatul in actuala structura este nerelevant. Ministrul Ecaterina Andronescu a mai vorbit despre profesionalizarea si depolitizarea managementului in educatie, care ar trebui stabilite clar prin pachetul legislativ specific. "Profesionalizarea este un obiectiv urmarit si prin formarea initiala, dar si prin cea continua. Scoala nu trebuie sa ajunga sa fie un teatru politic. Din fericire, in domeniul academic situatia s-a rezolvat, senatele universitare aleg in mod democratic conducerile universitatilor, dar mai trebuie facute demersuri in domeniul invatamintului preuniversitar", a spus Andronescu. De asemenea, ea a subliniat ca este nevoie de modernizarea evaluarii elevilor, apreciind ca tezele cu subiect unic trebuie inlocuite, ca evaluarea la sfirsit de ciclu trebuie regindita. "Tezele cu subiect unic trebuie inlocuite cu altceva, iar bacul a devenit nerelevant, trebuie sa il regindim si sa ii crestem relevanta", a mai spus Andronescu, adaugind ca evaluarile la mijloc de ciclu nu se justifica. In conceptia sa si structura liceului ar trebui regindita pentru a putea forma oameni care sa raspunda nevoilor pietei, iar autoritatile locale ar trebui sa-si asume rolul sau in acest proces. Scolile de arte si meserii ar trebui sa scolarizeze doar daca au contracte cu agentii economici, adica sa nu mai produca someri. De asemenea, pentru ca supravegherea video la examene si-a dovedit eficienta va fi pastrata. In privinta descentralizarii, Ecaterina Andronescu apreciaza ca este necesara o noua strategie in care fiecare actor sa-si asume echilibrat rolul rau, iar finantarea per capita nu trebuie sa ramina singurul mod de finantare a unitatilor de invatamint, fiind nevoie de introducerea unei componente a finantarii complementare.
La preluarea oficiala a scaunului de ministru, Ecaterina Andronescu a spus ca la inceputul lunii ianuarie va putea prezenta obiectivele si prioritatile in functie de banii pe care ii va primi Educatia. Ea a mai precizat ca proiectele bune vor fi continuate.

Patru ministri la Educatie, in patru ani

In 2004, dupa ce alianta DA a cistigat alegerile, in locul ministrului Educatiei Ecaterina Andronescu a fost numit profesorul universitar Mircea Miclea, cadru didactic ce era cunoscut pentru orientarea sa europeana. Principalul sau obiectiv declarat a fost continuarea reformei incepute in anii trecuti, ce ar fi trebuit sa aiba drept rezultate cresterea calitatii educatiei. Tot ministrul Mircea Miclea spunea ca isi doreste o lege a asigurarii calitatii in procesul de invatamint. Miclea a propus un model de studiu britanic pentru bacalaureat, unde elevii isi aleg o serie de discipline majore si unele minore. El dorea introducerea sistemului de evaluare periodica a elevilor, incepind cu clasa a sasea, iar acesta sa ramina apoi neschimbat, pentru a se mentine stabilitatea sistemului.
In anul 2005 a introdus in sistemul universitar reforma Bologna, restructurind ciclurile universitare cu cicluri de licenta, masterat si doctorat. Tot sub conducerea sa au fost infiintate doua agentii care sa se ocupe de calitatea institutiilor si a programelor de studiu - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamintul Superior (ARACIS) si Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamintul Preuniversitar (ARACIP). Mircea Miclea s-a pronuntat in favoarea diferentierii in functie de performanta a salariilor cadrelor didactice, astfel incit performerii sa aiba salariile dublate sau chiar triplate. La sfirsitul lui 2005, Miclea i-a inaintat prim-ministrului Calin Popescu Tariceanu demisia de onoare din cauza bugetului prea mic alocat invatamintului pentru anul urmator.
In 7 noiembrie 2005, prefectul de Cluj, Mihail Hardau, a fost nominalizat de Colegiul Director al PD pentru functia de ministru al Educatiei si Cercetarii, in plina greva generala a profesorilor. Ministrul democrat a avut parte de un mandat plin de convulsii: sustragerea unui set cu subiecte pentru testele nationale, subiecte de la bacalaureat vindute in piata publica, actiuni de protest din partea sindicatelor si a studentilor. A fost primul ministru care a vorbit despre monopolul asupra olimipadelor scolare, despre cel al editurilor, despre sistemul pagubos al meditatiilor. El a reusit sa schimbe metodologia de examen, iar subiectele sa fie transmise electronic. Postarea tuturor subiectelor pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii a constituit o premiera, pina atunci fiind posibila doar accesarea subiectelor pentru probele orale de bacalaureat. Hardau a initiat tezele cu subiect unic, cu gindul de a reunta la testele nationale apreciate ca fiind prea stresante pentru un copil de 14 ani si a precizat ca pentru calitate scoala romaneasca trebuie reformata din temelii. In mandatul sau au fost achizitionate 679 de microbuze scolare. Ministrul Hardau a fost remaniat odata cu plecarea Partidului Democrat de la guvernare. In aprilie 2007 la conducerea Ministerului Educatiei a fost numit Cristian Adomnitei, care a continuat ceea ce incepuse Mihail Hardau. Unul dintre obiectivele sale a fost conectarea tuturor scolilor la Internet pina in 2009. De asemenea, el a dezbatut impreuna cu reprezentantii sindicatelor, ai comunitatii academice, continutul pachetelor legislative. In final, legile au fost gata in octombrie, supuse dezbaterii publice in decembrie, dar neaprobate pina la sfirsitul guvernarii Tariceanu. Tot in 2007, Adomnitei a dezvoltat un program bine primit de romanii din emigratie, cursuri optionale de limba, cultura si civilizatie romana in scolile din Italia, si Spania pentru elevi romani, in care predau cu prioritate profesori romani stabiliti in respectivele state. Adomnitei a fost revocat din functie, in 7 octombrie 2008, dupa ce a votat in Parlament majorarea salariilor cadrelor didactice si a mers la propria nunta cu elicopterul MIRA, care pleca in misiune la Albita alaturi de ministrul de Interne Cristian David.
Ultimul ocupant al fotoliului la Educatie a fost liberalul Anton Anton, cunoscut ca "ministru al Cercetarii", dupa cum s-a autointitulat. Anton Anton nu a avut timp sa se afirme, mai mult decit a facut-o ca sef al Cercetarii. Numit in 8 octombrie 2008, el a intrat direct in campania electorala agitindu-se sa-si cistige un loc in viitorul Parlament.

Management prost si demitere cu scandal al nivel judetean

Fluctuatiile conducerii de la nivel central nu au caracterizat si conducerea judeteana a Inspectoratului Scolar, desi managementul prost practicat ar fi recomandat schimbarea. In primavara lui 2005 a fost numita ca inspector scolar general Liliana Tudoran, profesor la scoala speciala, care a detinut o perioada in legislatura 2000 - 2004 functia de inspector scolar pentru invatamintul special. Aceasta numire a sosit greu, dupa multe bilbiieli si tergiversari, pentru ca Partidul Deamocrat nu avea, practic, pe cine sa numeasca in functia respectiva. Numirea s-a dovedit neinspirata, pentru ca timp de trei ani invatamintul brailean s-a confruntat cu incompetenta, lipsa de transparenta si autoritate in sistem. Rezultatele la evaluarile nationale au fost din ce in ce mai slabe, pina cind in 2008 Braila a ajuns pe ultimul loc in tara. Desi rezultatele erau din ce in ce mai proaste si ministerul ii solicita demisia, Liliana Tudoran nu a vrut sa se dea dusa din functie. A fost nevoie de un control minutios de la Ministerul Educatiei in octombrie 2007, in urma caruia sa se descopere multe lipsuri in managementul sau, ca sa existe posibilitatea de a fi demisa. Atunci a primit calificativul nesatisfacator. Liliana Tudoran a contestat la tribunal calificativul nesatisfacator obtinut si a intirziat alte aproape noua luni demiterea sa. Abia pe 12 iulie 2008 Ministerul Educatiei a reusit sa cistige procesul intentat de Liliana Tudoran si sa o demita de la sefia ISJ. In locul sau a fost numit profesorul de matematica de la Colegiul National "Nicolae Balcescu", Iulian Danielescu.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro