• în total, 81 mijloace de transport în comun “prietenoase cu mediul” vor fi achiziţionate de minister pentru şapte municipii • pe lângă cele 11 autobuze electrice, Brăila va beneficia şi de 3 staţii de încărcare rapidă şi 11 staţii de încărcare lentă • ministerul a reluat şi licitaţia pentru cele 49 de tramvaie de 18 m, din care 10 sunt destinate Brăilei
După ce anul trecut a eşuat în acest demers, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei a reluat licitaţia pentru cele 81 de autobuze electrice destinate transportului public urban de călători, din care 11 vor ajunge la Brăila. Potrivit anunţului postat la sfârşitul lunii septembrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), municipiul Brăila va beneficia de 11 autobuze electrice cu lungimea de circa 10 m, operabile în condiţii de şes, 3 staţii de încărcare rapidă şi 11 staţii de încărcare lentă. Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minim 24 persoane pe scaune şi minim 26 călători transportaţi în picioare. Caroseria va fi prevăzută cu minim 2 uşi de acces, situate pe partea dreaptă a autobuzelor electrice, dintre care una dublă cu o lăţime de minim 1.200 mm şi una simplă cu o lăţime de minim 650 mm, totalizând o lăţime a spaţiului destinat pentru urcare/ coborâre de 1.850 mm. Modalitatea de operare a staţiilor de încărcare rapidă, utilizând soluţii superioare, reduce timpul de încărcare, permite efectuarea automată a comenzii din interiorul cabinei şi elimină expunerea şoferului la operarea de echipamente electrice de înaltă putere şi pericolul de vandalizare a staţiei. Valoarea totală a contractului pentru cele 11 autobuze electrice este de 24.857.000 lei, fără TVA.
În total, pentru cumpărarea celor 81 de mijloace de transport în comun “prietenoase cu mediul”, Ministerul Dezvoltării a alocat peste 183 de milioane de lei, licitaţia fiind împărţită în 7 loturi. Astfel, pe lângă municipiul Brăila, alte 10 autobuze vor ajunge în Alexandria, 21 în Constanţa, 3 în Drobeta Turnu Severin, 20 în Focşani, 9 în Lugoj şi 7 în Slobozia. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 03.11.2020, ora 15:00, în SEAP.
Reamintim că Ministerul Dezvoltării a încercat şi în ianuarie 2019 să achiziţionize 68 de autobuze electrice de 10 metri, pentru oraşele Brăila, Constanţa, Focşani, Lugoj şi Slobozia, însă licitaţia a fost anulată. Potrivit economica.net, deşi s-a primit o ofertă, respectiv de la turcii de la Bozankaya, care fabrică modelul Sileo, singurul participant la licitaţie a fost descalificat. Ministerul lansase pe 28 ianuarie licitaţia pentru cele 68 de autobuze electrice, cu o valoare estimată a contractului de 153,5 milioane de lei, fără TVA (32 milioane de euro). Contractul era cofinanţat tot din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020.
Licitaţie reluată şi pentru cele 10 tramvaie noi destinate Brăilei
Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţie a reluat vara aceasta şi licitaţia pentru cele 49 de tramvaie noi, cu lungimea de circa 18 m, în valoare de 392 milioane lei, fără TVA, împărţită pe 4 loturi, după cum urmează: lot 1 - Municipiul Botoşani - 9 tramvaie - 72.000.000 lei fără TVA; lot 2 - Municipiul Brăila - 10 tramvaie - 80.000.000 lei fără TVA; lot 3 - Municipiul Galaţi - 10 tramvaie - 80.000.000 lei fără TVA; lot 4 - Minicipiul Ploieşti - 20 tramvaie - 160.000.000 lei fără TVA.
Potrivit SEAP, perioada de depunere a ofertelor s-a încheiat pe 13 august.
Cei de economica.net scriu că la licitaţia precedentă pentru tramvaie destinate oraşelor Ploieşti, Brăila şi Galaţi s-au înscris companiile Durmazlar din Turcia şi Electroputere VFU Paşcani. Această licitaţie a fost însă anulată pe 24 decembrie 2019. Pentru achiziţia de tramvaie destinate oraşului Botoşani au depus oferte Durmazlar din Turcia şi Astra Vagoane Călători. Şi această licitaţie a fost anulată pe 28 noiembrie 2019, pentru că Ministerul Lucrărilor Publice a considerat că “au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme”.
Rămâne de văzut dacă de această dată ministerul va reuşi să achiziţioneze mijloacele de transport în comun şi dacă acestea vor putea fi folosite de călătorii din oraşele pentru care se organizează licitaţiile.