* cotidianul nostru a adresat o serie de întrebări Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Brăila, pentru a afla cum a fost posibil ca, în cazul șoferului “Braicar”, Dorin Serea, de 52 de ani, învinuit că, în octombrie, ar fi condus un autobuz sub influența substanțelor psihoactive, acuzațiile să se dovedească false * practic, rezultatele de la aparatul DrugTest și cele după analizele mostrelor biologice, se bat cap în cap, dar nimeni nu dă o explicație * răspunsul de la IPJ s-a lăsat așteptat mai bine de o lună de zile, iar când a sosit, în sfârșit, a fost incomplet, multe dintre întrebări fiind lăsate "în coadă de pește"
Întrebări fără răspuns de la Poliția Brăila, în cazul șoferului “Braicar” prins “drogat” la volan, în urma testului cu aparatul drugtest, în cazul căruia analizele de sânge au arătat negru pe alb că nu consumase vreun drog. În acest sens, redactorii "Obiectiv" au adresat mai multe întrebări Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Brăila, pentru a afla cum a fost posibil așa ceva. Răspunsurile așteptate în acest caz nu au venit, mai exact nimeni nu a dat vreo explicație. Ni s-a transmis doar că dosarul penal în cauză, adică cel în care șoferul Braicar a fost acuzat inițial că avea anumite substanțe psihoactive în organism, acuzații care au picat după testele de sânge și urină, a fost trimis la Parchetul de pe lângă Judecătoria Brăial cu "propunere legală". Care a fost această propunere, nu s-a precizat, ci totul a rămas un mister. Totuși, potrivit unor surse, soluția polițiștilor ar fi fost cea de clasare, fiind logic în condițiile în care rezultatele probelor de sânge au dat rezultat negativ în cazul consumului de droguri.
Multe întrebări și puține răspunsuri
În solicitarea transmisă pe 23 februarie, la Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Brăila – Biroul de Presă, am cerut să ni se comunice date privind cauza șoferului “Braicar” acuzat că ar fi condus drogat, după ce a fost testat cu aparatul DrugTest și rezultatele au fost pozitive. Ulterior, în baza testelor de sânge și urină, rezultatele au fost negative și a rezultat că șoferul este nevinovat și nu a consumat droguri.
Reamintim că, pe 5 octombrie 2022, Serea conducea un autobuz “Braicar” pe traseul 10, când a fost oprit de un echipaj al Biroului Rutier și testat cu aparatul alcotest, apoi și cu cel drugtest, ultimul indicând prezența a trei substanțe psihoactive. Ulterior, în urma analizelor de laborator, IML Iași a transmis că șoferul nu consumase substanțe interzise. La vremea respectivă cazul a fost intens mediatizat la nivel național, în baza comunicatului Poliției.
Iată ce întrebări am transmis către IPJ Brăila: “Care a fost soluția dispusă de IPJ Brăila, în baza cercetărilor efectuate și probelor administrate, în dosarul trimis apoi la Parchetul de pe lângă Judecătoria Brăila? Cu ce aparat Drug Test a fost testat șoferul Braicar și de când se fac testările cu acest aparat? Cum explicați faptul că în cazul șoferului Braicar aparatul a indicat rezultate pozitive la consumul de droguri, iar la probele de sânge rezultatele au fost negative? Este o defecțiune a aparatului? Cine verifică aceste aparate? Câți șoferi au fost testați cu acest aparat și în câte cazuri rezultatele s-au confirmat în urma probelor de sânge și urină? Câte aparate Drugtest sunt în dotarea IPJ Brăila - Serviciul și Biroul Poliției Rutiere Brăila și care este marca acestora? Când au fost primite la IPJ Brăila și câte testări s-au făcut cu fiecare aparat? Au mai fost cazuri când nu s-a confirmat consumul de droguri?”. Acestea au fost solicitările cotidianului nostru, în ultima decadă a lunii februarie.
Abia la sfârșitul lunii martie, reprezentanții IPJ Brăila au dat curs solicitării, numai că majoritatea întrebărilor a rămas fără răspunsuri.
Ni s-au exemplificat, la modul general, anumite prevederi legale, ni s-a spus că la IPJ Brăila sunt două aparate Drugtest, despre care s-a precizat că ar fi “mijloace tehnice certificate”. Totodată, s-a menționat câți șoferi au fost testați cu cele două aparate și în câte cazuri aparatele au afișat rezultate pozitive, fără a se preciza, însă, câte dintre aceste rezultate au fost confirmate ulterior de analizele de laborator, așa cum solicitaseră redactorii noștri.
Răspunsul primit de la IPJ Brăila:
Având în vedere solicitarea din data de 23.02.2023, înregistrată în cadrul IPJ Brăila sub numărul 80.751/24.02.2023, formulată în baza Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, vă comunicăm următoarele:
În considerarea scopului statuat în cuprinsul art.1 alin. 2 al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2022 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dispozițiile art. 2 stabilesc faptul că: “Îndrumarea, supravegherea și controlul respectării normelor de circulație pe drumurile publice se fac de către poliția rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, care are obligația să ia măsurile legale în cazul în care se constată încălcări ale acestora”.
Consecutiv, legiuitorul stabilește, la art. 88 alin.3 din actul normativ anterior precizat, că stabilirea prezenței alcoolului în organism sau testarea preliminară a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive se face de către poliția rutieră, cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate .
Alineatul 7 al art. 88 impune recoltarea obligatorie a mostrelor biologice, de la conducătorii auto testați în trafic cu un mijloc certificat care indică prezența în organism a unor substanțe psihoactive.
La nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Brăila se află în dotare, din anul 2019, două aparate drugtest model AquilaScan WDTP – 10, unul dintre acestea fiind dat în folosință la Serviciul Rutier și celălalt la Poliția Municipiului Brăila – Biroul Rutier, cu care au fost efectuate în total 246 de testări, 53 dintre acestea fiind pozitive.
Ce am întrebat noi și ce ni s-a răspuns...
După cum reiese din răspunsul IPJ, este vorba despre rezultatele pozitive confirmate în urma testelor efective cu aceste aparate DrugTest, însă, deși am cerut o situație a confirmării în urma testelor de sânge și urină, aceste date nu ne-au fost transmise. Conform unor surse judiciare, se pare că aceste rezultate se atașează la dosarele penale întocmite, însă nu ar exista o situație statistică la IPJ în acest sens. Oricum, după efectuarea cercetării într-un dosar de către polițiști, cauzele penale ajung la Parchet, cu soluție legală, în baza probelor administrate.
Legat de cazul șoferului “Braicar”, despre care am întrebat la IPJ Brăila, ni s-a dat un răspuns sec, fără explicații: “Dosarul penal întocmit la nivelul Poliției Municipiului Brăila – Biroul Rutier, a fost înaintat Parchetului de pe lângă Judecătoria Brăila, la data de 05.11.2022 cu propunere legală”.
Toate informațiile prezentate au fost transmise de la IPJ Brăila de inspector principal de poliție Elena Ostache, responsabil Legea 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public.
Șoferul brăilean nu a fost singurul acuzat pe nedrept de consum de droguri
Potrivit datelor prezentate pe site-ului https://baiamare.net, un șofer băimărean și-a pierdut locul de muncă, după o nouă GAFĂ a aparatului drugtest AQUILA: Pozitiv la 4 substanțe, negativ la probele de sânge.
Astfel, polițiștii rutieri au testat în data de 15 ianuarie 2023 un șofer oprit în trafic, iar aparatul a indicat prezența a patru substanțe interzise, numai că rezultatele de laborator ale probelor de sânge au dat rezultat negativ. Acesta susținea că va acționa în judecată statul român prin Poliția Română, respectiv IPJ Maramureș – Serviciul Rutier Maramureș.
Potrivit https://www.gandul.ro/ , într-un articol publicat în 12/11/2022, aparatele Drug Test ale Poliției Rutiere dau erori uriașe. Un răspuns oficial formulat de Institutul Național de Medicină Legală “Mina Minovici”, la solicitarea Gândul, demonstrează că, cel puțin în București, unu din zece șoferi găsiți pozitivi după verificarea cu aparatul Drug Test nu a consumat, în realitate, substanțe interzise. Numai în anul 2021, în Capitală, peste 200 de șoferi au fost acuzați pe nedrept și lăsați fără permisele de conducere, pe o perioadă nelimitată de timp.
În anul 2021, la Institutul Național de Medicină Legală (INML) au fost analizate 1.657 de probe biologice care au ieșit pozitive după testarea cu aparatul Drug Test de către polițiștii bucureșteni ai Brigăzii Rutiere. Dintre acestea, 215 au avut rezultate negative la INML, adică 12,9 la sută. Asta înseamnă că cel puțin fiecare al zecelea șofer testat pozitiv a fost, în realitate, complet nevinovat.
În presa vasluiană, https://www.vremeanoua.ro/, se arăta că polițiștii de la rutieră cer înlocuirea testelor antidrog AquilaScan cărora mai mulți vasluieni, și nu numai, le-au căzut victime.
Potrivit jurnaliștilor, în vara anului trecut, în urma unei acțiuni desfășurate de către IPJ Constanța, au fost prinși 34 de șoferi drogați și 9 băuți, iar în decembrie 2022, în urma unei razii de amploare, polițiștii timișoreni au reținut permisele de conducere ale unor șoferi depistați pozitiv la amfetamină și THC. Și în Capitală, fenomenul drogurilor la volan pare să fi scăpat de sub control, potrivit lui Bogdan Berechet, directorul general al Poliției București, iar persoanele depistate sub influența drogurilor au depășit persoanele care au fost depistate cu consumul de alcool, explica, anul trecut, directorul general al Poliției Capitalei.
Totuși, foarte mulți dintre acești șoferi care sunt depistați pozitiv la testul anti-drog se adresează ulterior Serviciilor de Medicină Legală, care în multe cazuri infirmă prezența drogurilor în sângele conducătorilor auto.
Potrivit presei naționale, Brigada de Poliție Rutieră a fost dotată, în anul 2019, cu aparate Dräger DrugTest 5000 și AquilaScan pentru depistarea șoferilor care conduc sub influența stupefiantelor, achiziționate de la firma germană Drager. Aparatele s-au dovedit utile, mai ales că, în scurt timp, polițiștii au descoperit că numărul șoferilor aflați sub influența drogurilor a ajuns să fie mai mare decât al celor băuți.
Totuși, la scurtă vreme după respectiva achiziție, în spațiul public au început să circule tot mai multe informații legate despre presupuse erori ale acestor dispozitive. Mai mult, pe lângă unii șoferi care ar fi dovedit, în urma analizelor de laborator, că au fost sancționați pe nedrept, au existat și unele cazuri punctuale în care polițiști verificați la intrarea în serviciu și găsiți pozitivi au dovedit, ulterior, că nu consumaseră droguri.
Surse din Poliție au declarat, pentru Gândul, că din cauza numărului foarte mare de dosare, șoferii așteaptă, în medie, aproximativ un an până la aflarea rezultatelor, timp în care unii dintre aceștia suportă sancțiuni nedrepte, care în cazul unora, așa cum sunt șoferii profesioniști sau alte categorii de persoane dependente de permisul auto, pot avea efecte grave.
Conform datelor furnizate de Poliția Română, din 2020 și până la jumătatea anului 2022, peste 3.500 de șoferi au fost lăsați fără permis de conducere după ce au fost depistați sub influența substanțelor psihoactive. Mulți dintre ei au contestat rezultatele acestor dispozitive aflate în dotarea Poliției Române, iar analizele medicale le-au dat dreptate. Sătui de erorile aparatelor, reprezentanții Inspectoratelor de Poliție Județene din țară au început să solicite înlocuirea dispozitivelor AquilaScan cu alte aparate, certificate și omologate. Nu știm, însă, ce atitudine are Poliția Rutieră Brăila față de acest subiect, deoarece din răspunsul primit de la IPJ de cotidianul nostru la multitudinea de întrebări transmise nu reiese nimic concret.