• asta au aprobat, recent, membrii CLM Brăila, la sugestia Serviciului de Transport Public Local de Călători şi Administrare Portuară (STPLCAP) Brăila • este vorba despre încetarea aplicabilităţii de la 1 iulie 2019 a unei hotărâri mai vechi de CLM privind traseele 61 şi 62 ale societăţii “Duotex”, care duc din cartierele Vidin şi Nedelcu Chercea către hipermarketul Carrefour • potrivit directorului STPLCAP Brăila, Mihai Rusinoiu, supărarea a venit deoarece şoferii de pe microbuze nu respectau traseele (judeţene) stabilite • acesta a precizat că nu ştie dacă firma se va mai înscrie la o viitoare licitaţie atât timp cât noile condiţii vor impune doar două staţii (capetele de linie) • primarul Marian Dragomir a dorit să îi asigure pe brăileni că vor putea ajunge fără probleme în zona mall-ului cu autobuzele “Braicar”, mai ales că din prima lună a anului viitor flota se va mări cu încă 15 autobuze noi
Se pregăteşte “ieşirea din scenă” a încă unui operator privat de transport public din Municipiul Brăila, la mijlocul anului viitor, ca urmare a nerespectării condiţiilor contractuale. Este vorba despre binecunoscutele microbuze albastre ale societăţii “Duotex Com” care pornesc din cartierele Vidin, respectiv Nedelcu Chercea şi merg până în Vărsătura (la hipermarketul Carrefour). Consilierii municipali au aprobat, în cadrul celei mai recente şedinţe ordinare, un proiect de hotărâre care încetează, la 1 iulie 2019, aplicabilitatea unei HCLM din iunie 2010 prin care se stabiliseră staţiile de îmbarcare - debarcare pentru traseele 62 şi 62, ce asigură legătura cu hipermarketul Carrefour.
Potrivit raportului proiectului de hotărâre, solicitarea pentru renunţarea la cele două trasee a venit luna trecută, de la Serviciul de Transport Public Local de Călători şi Administrare Portuară (STPLCAP) Brăila, pentru că şoferii firmei “Duotex” nu ar fi respectat întocmai traseele stabilite şi au oprit în staţii şi în alte locuri decât cele permise, în special în staţiile operatorului “Braicar”. Tot din raport aflăm că aceste două trasee sunt de fapt considerate trasee judeţene, scopul lor fiind să asigure legătura cu comuna Chiscani. Practic, hotărârea din 2010 a CLM a venit ca urmare a adoptării la vremea respectivă a unei alte hotărâri de către Consiliul Judeţean, privitoare la programul de transport public judeţean de persoane prin curse regulate pentru reţeaua de trasee din judeţul Brăila, pentru perioada 01.07.2008-30.06.2011 (prevederi care au fost menţinute şi în actualul program de transport aprobat de CJ Brăila în octombrie 2013, valabil până la 1 iulie 2019). Ei bine, la vremea respectivă s-a aprobat funcţionarea a 5 staţii pe traseul 061 care asigură legătura dintre cartierul Vidin şi Hipermarketul Carrefour. De asemenea, alte 5 staţii pe traseul 062, pentru legătura dintre cartierul Nedelcu Chercea şi Carrefour. Tot atunci s-a aprobat achitarea unei taxe de 1,2 lei/cursă/zi pe cele două trasee de către acest operator privat. Teoretic, traseul 061 Vidin - Vărsătura (Carrefour) însemna: Cartierul Vidin (Stadion), Calea Galaţi (Telefoane), Bulevardul Independenţei (Str. Mihai Eminescu), şos. Vizirului (Romtelecom), şos. Vizirului (Peco MOL) şi Vărsătura (Carrefour). În ceea ce priveşte traseul 062 - Cartierul Nedelcu Chercea - Vărsătura (Carrefour): strada Comuna din Paris (Fânărie), str. Comuna din Paris (IRMEX), Bulevardul Dorobanţilor (Liceul Panait Cerna), Şoseaua Buzăului (Spitalul Judeţean), Şoseaua Buzăului (Biserică Radu Negru), Vărsătura Carrefour. Cu toate acestea, directorul STPLCAP Brăila, Mihai Rusinoiu, a explicat că operatorul nu a respectat acest traseu şi a oprit de nenumărate ori în staţiile Braicar şi alte locuri, la fel cum a permis coborâri ale pasagerilor pe parcursul acestui drum şi nu în capăt de linie, aşa cum ar fi fost normal. Motiv pentru care a solicitat CLM Brăila să înceteze aplicabilitatea acestor două trasee.
S-au dat amenzi, dar fără rezultat
“Având în vedere monitorizările şi controalele efectuate pe cele două trasee de către inspectorii Serviciului de Transport Public Local de Călători şi Administrare Portuară Brăila, însoţiţi de reprezentanţii Poliţiei Locale Brăila, a fost constatat faptul că mijloacele de transport ce deservesc cele două trasee opresc în toate staţiile stabilite ca puncte de îmbarcare-debarcare ale transportului public local de călători, refuzând însă să oprească în punctele stabilite ca staţii prin caietul de sarcini al transportului judeţean, precum şi prin HCLM Brăila nr. 179/18.06.2018. Au fost aplicate sancţiuni contravenţionale conducătorilor auto de la SC Duotex Com SRL, acestea au fost contestate în instanţă şi au fost soluţionate în favoarea contravenienţilor, prin anularea proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor”, se mai arată în proiectul de hotărâre aprobat de consilierii municipali.
Plecând de la considerentul că SC Braicar SA, în calitate de operator intern, deţine în exclusivitate dreptul de a desfăşura serviciul de transport public local de călători în Municipiul Brăila, reprezentanţii STPLCAP au propus consilierilor încetarea aplicabilităţii hotărârii privind cele două trasee 61 şi 62 ale operatorului privat, de la mijlocul anului viitor. Mai mult, aceştia susţin că la viitoarea licitaţie a CJ Brăila pentru transportul judeţean, cele două trasee trebuie să aibă puncte de plecare de pe raza Municipiului, strict în zona autogărilor, în măsura în care acestea au capacitatea necesară de a prelua totalitatea curselor prevăzute în programul de transport. Cu alte cuvinte, potrivit lui Rusinoiu, firma respectivă va fi liberă să se înscrie la viitoarea licitaţie, însă cele două trasee nu vor mai avea alte staţii în afară de capetele de linie.
“Aceste două trasee sunt judeţene. Fac legătura, conform caietului de sarcini licitat de societatea în cauză, între Brăila şi Chiscani (Vărsătura). Dar ei niciodată nu au respectat punctele stabilite de îmbarcare-debarcare călători şi au oprit în toate staţiile de transport în comun. Pe cale de consecinţă, s-a încercat de-a lungul anilor, deci din 2012 de când au preluat ei acest traseu, să se clarifice situaţia, dar fără succes. S-au dat amenzi de către Poliţia Locală şi Poliţia de la Circulaţie. Nu s-au disciplinat deloc. Având în vedere că programul de transport judeţean are dată limită 30 iunie 2019, şi CJ Brăila, prin Direcţia lor de Transport - cei care organizează şi coordonează acest tip de transport judeţean au cerut un aviz al autorităţii locale, referitor la tot ce trebuie să treacă ei în caietul de sarcini -, am profitat de ocazie şi am dat aviz negativ. Ei au contract până în sfârşitul lunii iunie la anul şi nu puteam să îi oprim să presteze până atunci pe teritoriul municipiului. Dar legile sunt clare: orice transport judeţean, naţional, sau internaţional trebuie să plece din autogări. Acolo unde nu sunt autogări, autoritatea publică locală îşi dă avizul pentru un punct sau mai multe de îmbarcare-debarcare. Sunt autogări în Brăila, funcţionează, au posibilitatea să îmbarce, să debarce călătorii”, a declarat Rusinoiu.
Sursa citată a precizat că nu ştie dacă CJ Brăila va mai scoate la licitaţie cele două trasee, având în vedere că nu vor mai exista mai multe staţii pe parcursul lor, la fel cum nu ştie dacă firma în cauză va mai fi interesată în aceste condiţii.
Dragomir susţine că brăilenii nu vor avea probleme să ajungă la Mall
Întrebat în ce măsură acest lucru nu îi va afecta pe brăilenii care vor să meargă în zona mall-ului, Mihai Rusinoiu a explicat că autobuzele “Braicar” vor asigura transportul, fără probleme.
“Şi în momentul de faţă sunt trasee de autobuze care ating zona respectivă. Iar în viitorul contract de servicii publice - şi cu siguranţă până pe 1 iulie 2019 va fi semnat, parafat, avizat de Consiliul Concurenţei, aprobat prin hotărâre de CLM -, capătul de linie va fi Şoseaua de Centură, exact la intrarea de aprovizionare Carrefour. Acolo va fi capătul de linie pentru traseele 4, 5, 3, 10. Deci toate autobuzele care ajung în zona aceea. Niciun cetăţean al Brăilei nu va fi limitat în accesul la acea amenajare comercială. Dar şi acum autobuzele circulă până acolo”, a afirmat Rusinoiu.
Deşi nu a dorit să comenteze situaţia renunţării la traseele 61 şi 62 de la mijlocul anului viitor, primarul Marian Dragomir a ţinut să îi asigure pe brăileni că vor putea ajunge fără probleme la mall şi fără acest operator privat. Întrebat dacă “Braicar” va face faţă situaţiei, edilul-şef a punctat că da, pentru că în luna ianuarie municipalitatea aşteaptă sosirea a încă 15 autobuze noi.