• despre modificările Codului Fiscal pe înțelesul tuturor, cu Mihaela Ciorășteanu, șeful Administrației Județene a Finanțelor Publice Brăila • în exclusivitate, sursa citată explică efectele noilor modificări asupra microîntreprinderilor, a antreprenorilor, a sectorului HORECA, de construcții, toate acestea cu impact direct asupra buzunarelor noastre, ale tuturor
Începutul anului 2023 se remarcă printr-o nevoie de bani din partea statului. Fie că vorbim despre interminabilele bâlbe cu privire la tarifele pentru energie electrică, stoparea banalului sprijin de 50 de bani la alimentarea cu combustibili, dar mai ales ultimele modificări – unele de-a dreptul controversate - ale Codului Fiscal, este limpede că statul are nevoie de bani. Bun! Cetățenii responsabili se adaptează, își drămuie cu atenție veniturile, unii cu zgârcenie, alții cu gândul că banii trebuie să circule dacă vrem să nu ne blocăm cu toții într-o viață sărăcăcioasă și mohorâtă. Cert este că pe la televiziuni sau pe internet circulă tot felul de vești care mai de care mai abracadabrante cu privire la noile modificări. De pildă, pe ditai postul Pro TV s-a difuzat în două zile consecutive informația cum că microîntreprinderile fără angajați vor avea de plată la stat 60% impozit pe profit și nimeni nu s-a sesizat. În acest context, cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei” a solicitat oficial o serie de lămuriri direct de la sursă: Administrația Județeană a Finanțelor Publice Brăila, prin vocea autorizată a Mihaelei Ciorășteanu, șeful acestei instituții.
- Ce modificări au apărut cu privire la impozitarea microîntreprinderilor în
Funcție de numărul de angajați și nu numai ?
- De la 1 ianuarie 2023, impozitul pe venitul microîntreprinderilor este de 1%. Se elimină cota de 3% pentru microîntreprinderile fără angajați, care trec la impozit pe proft, de 16%. Prin excepție, firmele nou-înființate au termen 30 zile de la data înregistrării în Registrul comerțului pentru a îndeplini condiția de a avea cel puțin un angajat, pentru a se putea încadra la plata impozitului pe venitul microîntrerinderilor de 1%, cu îndeplinirea celorlalte condiții prevăzute în Codul fiscal. De asemenea, o microîntreprindere cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează în cursul anului 2023, poate să aplice regimul impozitului pe venitul microîntreprinderilor dacă, în termen de 30 de zile de la încetarea raportului de muncă, este angajat un nou salariat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puțin 12 luni. Pentru a îndeplini condiția de a avea cel puțin un salariat, microîntreprinderea poate încadra un salariat cu normă întreagă sau mai multe persoane cu fracțiuni de normă care cumulate să ajungă la cel puțin 8 ore de lucru pe zi.
- Sunt modificări și cu privire la plafonul de încadrare la impozitul pe venitul microîntreprinderilor?
- Într-adevăr, vorbim despre scăderea plafonului de încadrare la impozit pe venitul microîntreprinderilor de la 1 milion de euro venituri la 500.000 de euro venituri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar 2022. Astfel, dacă în cursul anului fiscal 2023 o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro, datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit plafonul, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice regimul impozit pe venitul microîntreprinderilor. Cu alte cuvinte, toate microîntreprinderile care la 31.12.2022 aveau venituri de până la 1.000.000 euro, rămân în regim de impozitare micro până în momentul în care în anul 2023 au depășit plafonul de 500.000 euro, și devin plătitori de impozit pe
profit (16%-n.a) începând cu trimestrul în care s-a depășit plafonul.
- Mai sunt și alte modificări notabile?
- Sunt importante și modificările în cazul antreprenorilor care dețin părți sociale/acțiuni în mai multe microîntreprinderi: dacă, în cursul anului fiscal 2023, oricare dintre asociații/acționarii unei microîntreprinderi deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microîntreprinderi, asociații/acționarii trebuie să stabilească microîntreprinderea/microîntreprinderile care ies de sub incidența prezentului
titlu și care urmează să aplice prevederile impozitului pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează situația respectivă, astfel încât condiția referitoare la numărul maxim de trei microîntreprinderi la care oricare dintre asociați/acționari deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot să fie îndeplinită. Ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor se comunică organului fiscal competent și este definitivă pentru anul fiscal curent.
La fel de important este și Regimul fiscal de impunere microîntreprinderi de consultanță sau management: dacă în cursul anului fiscal o microîntreprindere realizează venituri în pondere de peste 20% din consultanță și/sau management, trece la impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită. EXCEPȚIE: pot rămâne în regimul micro firmele care depășesc ponderea de 20% venituri din consultanță, dacă e vorba de consultanță fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 - «Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal».
- Cu cât crește impozitul pe dividende și de când se aplică?
- Impozitul pe veniturile din dividende a crescut de la 5% la 8%, de la 1 ianuarie
2023. În cazul dividendelor distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situațiilor financiare anuale aferente anului 2022.
Cu alte cuvinte, ce s-a plătit în baza situațiilor financiare interimare, întocmite în cursul anului 2022, se impozitează cu 5% (impozit pe dividende), fără a se face recalcularea impozitului, iar la ceea ce se distribuie după 1.01.2023, cota de impozit pe dividende este de 8%.
O nouă lovitură pentru HORECA
- În ce domenii/la ce produse crește TVA și cu cât?
- Începând cu data de 1 ianuarie 2023 cota de TVA de 9% se aplică pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping; serviciile de restaurant și de catering (cota anterioară era 5%). Cota de 19 % se datorează pentru băuturile alcoolice și băuturile nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99 (cota anterioară 9%).
De exemplu: ape minerale și ape gazeificate care conțin zahăr sau alți îndulcitori sau alte băuturi precum băuturile pe bază de soia.
- Modificări ale condițiilor de vânzare a locuințelor către persoane fizice...
- Sunt modificări: cota de 5% TVA se aplică la livrarea, către persoane fizice, de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, ale căror valori, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășesc suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziționa, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuință a cărei valoare nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%. În acest sens , se organizează Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023, în format electronic, pe baza informațiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele prevăzute de lege, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2023. Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023, se completează și se consultă de către notarii publici. Prin consultarea registrului, se verifică îndeplinirea condiției referitoare la achiziția unei singure locuințe a cărei valoare nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%, înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziția unei astfel de locuințe.
ATENȚIE! - Orice altă achiziție a unei alte locuințe se va taxa cu TVA 19% (cota standard). Regulile de mai sus se aplică doar în cazul achizițiilor de la persoane înregistrate în scopuri de TVA.
- De când este obligatorie inserarea în bonurile fiscale a bacșișului acordat de client? Bacșișurile sunt impozitate de stat? Concret, cum se va face impunerea?
- De la 1 ianuarie 2023, la restaurante, baruri și alte activități de servire a
băuturilor, bacșișul se va evidenția separat pe bonul fiscal cu excepția livrărilor la
domiciliul clienților. Operatorii economici vor avea obligația de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației. Nota de plată va conține și o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacșiș în valoare absolută, dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacșișului acordat. Sumele provenite din încasarea bacșișului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii și se
distribuie integral salariaților în baza unui regulament intern. Distribuirea către salariați se face după reținerea la sursă a impozitului pe venit (10%), veniturile respective fiind încadrate în categoria veniturilor din alte surse; pentru aceste venituri nu se se datorează CAS și/sau CASS. (Continuare în edițiile viitoare)