Despre acest fenomen s-a tot discutat in repetate rinduri, insa de aceasta data demersul jurnalistic a constat si in inregistrarea incognito a citorva situatii de frauda din multiplele cazuri constatate cu aceasta ocazie. Timp de o saptamina, reporterii Obiectiv s-au plimbat pe toate liniile de transport atit ale "Braicar" cit si ale operatorilor maxi-taxi, iar concluziile sint alarmante: in tot acest rastimp au primit UN SINGUR BILET.
Soferii "Braicar" vind de mai multe ori un bilet folosit
Pentru documentarea acestui material reporterii Obiectiv au efectuat zeci de curse zilnic, in decursul acestei saptamini fiind alese intervale orare care sa acopere atit virful de circulatie cit si perioadele relaxate, in care atit microbuzele cit si autobuzele se plimba prin oras mai mult goale. De asemenea, au fost verificate toate traseele, atit cele principale ale SC "Braicar" cit si cele secundare ale operatorilor privati. Daca pentru maxi-taxi neeliberarea biletelor este de notoritate, si pentru soferii "Braicar" a devenit o obisnuinta sa primeasca bani de la calatorii grabiti ori comozi, care nu au bilet. Cel putin 2 - 3 cazuri pentru fiecare cursa efectuata au fost descoperite cu ocazia periplului prin oras: calatorul intinde bancnota, iar la schimb primeste de cele mai multe ori un bilet gata compostat, pe care l-a mai folosit si altcineva inaintea sa dupa aceeasi metoda, pentru a nu risca o amenda in cazul unui control. Acesta este un caz "fericit", pentru ca se poate sa nu primeasca nimic si este invitat de sofer sa se aseze pe un scaun in imediata sa apropiere.
Toate aceste situatii sint cunoscute conducerii "Braicar" care incearca sa-i cuminteasca pe angajati prin sanctiuni la salariu. In cazuri extreme se ajunge chiar si la desfacerea contractului de munca a celor care au calcat strimb de mai multe ori. "Societatea sanctioneaza de fiecare data soferii dovediti ca iau bani de la calatori: de la diminuarea salariului cu 10% timp de una, doua sau trei luni, pina la incetarea raportului de munca. De exemplu, in ultimul an s-a aplicat aceasta masura extrema in cazul a 4 persoane care au fost prinse de mai multe ori ca au luat bani de la braileni. De aceea, orice ajutor din partea calatorilor este binevenit si va asigur ca orice sesizare va fi tratata cu maxim de interes din partea noastra, pentru ca ne dorim eradicarea acestui fenomen in rindul angajatilor “Braicar”", a explicat Cornel Sandulescu, directorul general al operatorului local de transport la care municipalitatea este actionar unic. De altfel, si conducerea Serviciului Local de Transport in Comun din cadrul Primariei a subliniat faptul ca evaziunea fiscala prin neeliberarea de bilete a luat amploare si in cazul soferilor de la "Braicar". "Echipele noastre de control au sesizat in mai multe rinduri conducerea “Braicar” atunci cind au descoperit astfel de soferi. De fiecare data s-a lasat cu sanctionarea soferului de autobuz, ceea ce este un lucru bun", a comentat Dan Gheorghe, seful acestui serviciu.
25 de curse, doar un bilet primit!
Trebuie, totusi, mentionat ca frecventa cazurilor de frauda pe autobuz este mai mica in comparatie cu transportul in regim maxi-taxi, unde se circula numai fara bilet. O explicatie ar putea fi aceea ca "Braicar" pune in vinzare abonamente precum si bilete in majoritatea statiilor de autobuz, astfel incit se intimpla mai rar ca un calator sa dea bani direct la sofer. In schimb, in ceea ce-i priveste pe cei care circula cu microbuzele, nu au alta varianta decit aceea de a plati cursa la sofer. Astfel, daca un sofer de autobuz stringe in medie cam 100.000 de lei vechi intr-o zi, suma creste exponential cind trecem in sfera maxi-taxi.
Oficial, potrivit evidentelor Serviciului de Transport, in municipiu circula aproximativ 130 de maxi-taxi, asigurind legaturi intre toate cartierele din oras. In urma periplului reporterilor pe liniile secundare administrate de operatorii maxi-taxi, a rezultat ca neeliberarea biletelor este la ordinea zilei. Practic, dintre cele aproape 25 de curse efectuate in perioada verificata, un singur sofer ne-a eliberat bilet. Este vorba despre microbuzul cu numarul de inmatriculare BR - 03 - ECG, care circula pe traseul 33 administrat de SC "Lentimed" SRL. In rest, ceilalti au luat banii si i-au indesat in torpedou alaturi de tocul de bilete pe care nu-l foloseau. Surse din interiorul sistemului au explicat ca, de fapt, cirdasia este intre sofer si operatorul de transport, intrucit acesta din urma stabileste o norma minima in ceea ce priveste incasarile pe parcursul unei zile. De cele mai multe ori plusul ramine soferului, care astfel isi completeaza salariul si asa mic pe care i-l ofera angajatorul. Pentru a justifica insa activitatea desfasurata, o parte din suma reala incasata de operator este inregistrata in contabilitate, iar biletele aferente sint distruse. In acest context, controalele efectuate de institutiile cu abilitati in acest sens nu descopera cazuri de evaziune, ci consemneaza de cele mai multe ori abateri minore. Surse din sistem au precizat ca numai in decursul primelor 4 luni ale anului in curs operatorii maxi-taxi au fost "vizitati" de mai multe ori de echipele de control de la Finante, fara demascari ale unor incalcari flagrante ale legii. "Dupa parerea mea vina apartine in exclusivitate soferilor, care nu elibereaza bilete pentru ca operatorii au incasari zilnice inregistrate cu acte in regula si cu bilete vindute. Noi efectuam zilnic controale pe mijloacele de transport in comun atit maxi-taxi cit si autobuze, insa oamenii nostri au ajuns sa fie cunoscuti de soferi si se anunta intre ei, astfel incit se ajunge in situatia ca aceste controale sa nu mai dea rezultate. Cu toate acestea am aplicat sanctiuni operatorilor descoperiti in abatere care au mers chiar si la suspendarea temporara a licentei de transport", a declarat Dan Gheorghe.
Politia aplica, lunar, 100 de sanctiuni pe maxi-taxi
Atributii in controlul pe mijloacele de transport au si Autoritatea Rutiera Romana, si Politia. De altfel, cele doua institutii au realizat impreuna mai multe actiuni de control avind ca tematica atit eliberarea biletelor cit si existenta licentelor si respectarea traseului prevazut in caietul de sarcini. "De la inceputul acestui an s-au intensificat actiunile de control pe maxi-taxi si pe autobuze, pe care politistii le executa aproape in fiecare zi. Aplicam lunar aproximativ 100 de sanctiuni contraventionale, cea mai des intilnita ilegalitate fiind, de exemplu, depasirea numarului de persoane ce pot fi transportate. In cursul anului trecut, am descoperit si 4 soferi care conduceau aflindu-se sub influenta bauturilor alcoolice si alte doua cazuri in care soferii nu au putut prezenta licenta, situatie in care s-au intocmit dosare penale", a precizat inspector Doru Stancuna, din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Braila. Ca si in cazul controalelor serviciului specializat al Primariei, eficienta verificarilor facute de Politie este umbrita de faptul ca soferii se anunta intre ei. Aceasta ar fi si explicatia faptului ca cele mai multe amenzi sint pentru abateri ce nu pot fi corectate pe loc, cum ar fi calatori in plus. Date statistice oferite de Politie demonstreaza ca soferii de maxi-taxi sint si indisciplinati in trafic, pe linga faptul ca nu dau bilete: numai in 2007 s-au inregistrat 7 evenimente rutiere provocate de soferii mijloacelor de transport in comun soldate cu decesul unei persoane si ranirea a 21 de persoane, dintre care 11 grav.