• la cei peste 80 de ani ai săi, maistrul constructor Teodor Gurgu face echipă cu patru meșteri mai tineri, pentru restaurarea cu migală a sute de elemente decorative de pe fațada unei clădiri din Centrul Vechi • odată readus la viață, imobilul va fi încă o mărturie vie a vremurilor bune ale Brăilei
Brăila are nenumărate clădiri și edificii cu o mare valoare arhitectonică, jaloane în timp ale măreției și dezvoltării sale ca port comercial cu o puternică ascendență economică, dar și ca oraș cosmopolit, cu o efervescentă viață cultural-artistică, religioasă și istorică. Mergeți la pas prin centrul vechi al urbei și veți rămâne uimiți de varietatea stilurilor în care s-a construit, timp de secole, în orașul de la Dunăre!
Din păcate, însă, patina timpului, indiferența sau lipsa de pricepere ori de voință în păstrarea acestui tezaur și-au pus o nedorită amprentă asupra Brăilei. Dar, totuși, încet-încet, cu preocupare și mari cheltuieli, cu implicarea mai hotărâtă a autorităților locale, au început a fi restaurate o serie de clădiri de patrimoniu. Uneori chiar cu gafe în păstarea autenticității și a paletei coloristice a fațadelor sau (se spune de către cunoscători) cu înlocuirea unor detalii arhitecturale de pe fațade cu altele fabricate în serie și din… material plastic. Deci niște falsuri puse de ochii lumii. Lăudabil, însă, în cele mai multe dintre cazurile de reabilitae și consolidare se intervine în mod responsabil și cu mult profesionalism. Mai ales că legislația în domeniu este exigentă și aspră, iar prin controale și îndrumări de specialitate efectele sunt total benefice pentru zestrea de frumos și trainic a Brăilei.
Dar să exemplificăm , în acest sens, ce am întâlnit la un impozant imobil din centrul vechi al Brăilei, vechi de peste 100 de ani. Deocamdată, la solicitarea proprietarului care a investit în reabilitarea sa, nu îi dezvăluim adresa, ci ne vom referi doar modul profesionist de lucru al constructorilor conduși de către maistrul Teodor Gurgu, binecunoscut în breaslă pentru modul cum a răspuns de șantiere și investiții de marcă ale Brăilei: reabilitarea teatrului “Maria Filloti” și a fostului hotel “Splendid” (azi, sediul BRD), vile și case de epocă, după 1990, Spitalul Județean, Magazinul Universal “Dunărea” etc. Iar acum, la peste 80 de ani ai săi, maestrul Gurgu este tot un împătimit șantierist.
Să revenim, însă, acolo unde este mândru de cei “patru băieți ai săi”, care, cu pasiune și multă pricepere, readuc la viață excepționalele ornamente ale clădirii de la sfârșitul secolului XIX. Ei sunt de vârste diferite și total dedicați meseriei: Marin Minea, Costel Negoiță, Ionel Samson și Vasile Duțu. “Lucrez cu ei de 7-8 ani; știu exact ce au de făcut și ne consultăm mereu ce materiale ne trebuie, care este consumul și ce cheltuială are de făcut proprietarul clădirii, mai ales acum, de la apariția valului de scumpiri apărut și în construcții. Primează însă calitatea, trăinicia lucrului făcut și perfecțiunea punerii în operă a unor materiale moderne, de bună calitate. Ritmul de lucru este unul realist, fără “hei–rup”, oamenii beneficiază gratuit de o masă și apă la discreție, acționând după norme locale, cu maximum de seriozitate și disciplină. Mai ales că, potrivit proverbului, este mai ușor să construiești o casă decât să repari una veche și cu tot felul de neprevăzute. Refolosim la zidărie ceea ce este rezistent, iar în ceea ce privește restaurarea detaliilor arhitecturale, procesul este unul laborios și de maximă precizie. Atât la desprinderea ornamentelor (foarte fragile) cât și la realizarea, perfect identică, a altora noi. Se curăță, se spală și fotografiază fragmentele desprinse și se realizează mulaje și matrițe din silicon. Urmează apoi umplerea acestora cu un mixt de materiale foarte rezistent în timp (peste 100 de ani) și la intemperii, iar după o săptămână de întărire li se aplică straturi succesive de lac. Pentru ca, în final, perfect și fără nici o fisură, să se aplice pe fațadă noile ornamente, verificate milimetric, de “n” ori”, ne-a declarat meșterul Gurgu. Potrivit acestuia, este vorba despre 380 de elemente, pe o suprafață de 400 metri pătrați: medalioane, console, tăblii și ghirlande ornamentale, rozete, stive, baluștri etc. Cât privește fațada aflată în proces de restaurare, tencuiala are din start încorporată o vopsea adecvată culorii originale a clădirii și pentru a rezista definitiv la intemperii.
La masa de lucru a meseriașilor într-ale restaurării se lucrează în liniște, fără grabă, dar spornic, cu finețea și precizia unui anatomist, arheolog sau doctor în chirurgie plastică. Fiindcă sunt detalii și volume de mare complexitate, care imită florile, frunzele de laur ș.am.d. Sculele stau ordonat înșirate pe o masă mare sau într-o panoplie. “Există tot felul de scule și dispozitive pe piață, însă noi avem și altele, artizanale. Ni le-am făcut singuri, adaptate la mâna fiecăruia. Şi mai e ceva: dacă nu pipăi fiecare detaliu și nu ai ai o vedere foarte bună, un simț artistic înnăscut, degeaba... Trebuie să pui suflet în ceea ce faci, iar la fiecare piesă reușită și mai apoi la finalizarea întregii lucrări te bucuri că lași în urmă ceva frumos și trainic“, ne-a spus Marian Minea, unul dintre meseriașii care fac echipă cu meșterul Teodor Gurgu, pentru restaurea imobilului din Centrul Vechi al Brăilei.