Medierea, reusita 100% la Braila | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Medierea, reusita 100% la Braila

Recent, s-a finalizat la Braila un curs pentru formare de mediatori, la care au participat 28 de persoane. Desi se afla la inceput, aceasta profesie a inregistrat si primele succese la Braila, unde activeaza deocamdata opt mediatori autorizati. Medierea este, potrivit definitiei din Legea 192/2006, o activitate de interes public, o modalitate alternativa de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei persoane specializate - mediatorul. Pentru a afla concret ce inseamna aceasta profesie si ce presupune procesul de mediere, am stat de vorba cu trei mediatori autorizati din Braila: Silvian Popa, Daniela Vasile si Maria Tacea.
"Meseria de mediator este, in viziunea mea, o meserie vocationala. Pentru a fi un bun mediator trebuie sa fii un fin psiholog si un bun cunoscator al omului, sa nu ai prejudecati si poate constitui un avantaj existenta studiilor juridice", a precizat Silvian Popa.
La Braila exista deja cazuri rezolvate prin aceasta metoda, unul dintre ele necesitind obligatoriu procedura judiciara, in speta un divort, cazuri ce se afla impreuna cu acordul partilor obtinut prin procedura de mediere, la Judecatoria Braila.
"Daca e sa ne referim la noi, pina acum rata de succes este de 100%, dar cu siguranta, odata cu cresterea numarului de cazuri, vor aparea si esecuri. Dupa primele doua-trei sedinte iti dai seama daca partile au vreo sansa sa ajunga la un acord sau nu. Din statistici rezulta ca 70-80% din procedurile de mediere se incheie cu succes, adica inclusiv cu acordul de mediere semnat de catre parti. Desi procedeul de mediere presupune aducerea la aceeasi masa a doua persoane care aparent au dorinte sau pozitii contrare, atunci cind ele reusesc sa vada care le este interesul sau nevoia, ele pot sa creeze cu ajutorul mediatorului o punte de legatura si se poate astfel ajunge la o intelegere care sa convina ambelor parti. De aici si rata mare de succes in procedura de mediere", a aratat Daniela Vasile.
Din practica se constata ca exista si cazuri in care cele doua parti aflate in conflict se urasc atit de tare, incit nu doresc un dialog direct, nici chiar in prezenta mediatorului, situatie care insa nu este insurmontabila.
"Procedura medierii este foarte permisiva si fara ingradiri majore, importanta este doar dorinta partilor de a rezolva conflictul. Intr-o astfel de situatie mediatorul poate propune sesiuni separate cu fiecare parte, comunicarea si negocierea realizindu-se astfel prin mediator. Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile", a subliniat Maria Tacea.
Partile aflate in disputa pot incerca rezolvarea problemelor lor prin mediere, atit inainte de sesizarea organelor judiciare cit si pe parcursul desfasurarii procedurilor judiciare. Din cauza gradului scazut de cunoastere a acestei modalitati de solutionare sau chiar necunoasterea acestei alternative, partile in disputa acceseaza calea cunoscuta de rezolvare: apeleaza la Politie, Parchet si instante judecatoresti.
"Un instrument deosebit de eficient pentru promovarea medierii si familiarizarea justitiabililor si a mediului juridic cu privire la aceasta modalitate de solutionare il reprezinta codurile de procedura (civila si penala). Fara o sustinere prin prevederi ale codurilor de proceduri, prevederile exprese din Legea 192/2006 privind aplicarea medierii pe parcursul unui litigiu civil aflat pe rolul instantelor judecatoresti risca sa se piarda in tumultul legislativ din Romania, aflata in plin proces de integrare in Uniunea Europeana. Apreciem conceptia noului Cod de Procedura Civila, care reuseste sa reuneasca proceduri speciale prevazute pina in prezent in alte acte normative speciale, de exemplu procedura ordonantei de plata. Consideram ca este in interesul justitiabilului si in sprijinul organelor judiciare ca medierea sa fie expres mentionata in noile coduri de proceduri. Beneficiile ce ar rezulta din includerea expresa a medierii in noile Coduri de Proceduri sint cele avute in vedere inca de la propunerea acestui act normativ de catre Ministerul Justitiei si in consonanta cu preocuparile actuale ale Uniunii Europene, sustinator al activitatii Grupului Mediere din cadrul CEPEJ (Comisia Europeana pentru Eficienta Justitiei). Totodata, consideram ca prevederile Legii nr. 192/2006 privind restituirea taxei de timbru in cazul solutionarii prin mediere a litigiului civil pot deveni aplicabile doar prin includerea in noul Cod de Procedura Civila, incurajind astfel aplicarea medierii pe parcursul procesului civil", a declarat Daniela Vasile.

In mediere nu exista o parte care pierde si una care cistiga

Prin rezolvarea conflictelor cu ajutorul procedurii de mediere, alternativa la justitia traditionala, se preintimpina initierea unor actiuni judecatoresti si se degreveaza instantele de judecata de numeroase cauze, deoarece medierea poate fi utilizata in rezolvarea unei arii largi de conflicte, de aici decurgind o serie de avantaje.
"In primul rind, medierea presupune o economie de timp si bani, pentru ca se poate ajunge la un acord in citeva ore sau zile fata de instanta, unde un proces poate dura luni sau chiar ani de zile. Ca sa nu mai vorbim despre zilele de invoire de la serviciu sau stresul pricinuit de formalismul si rigoarea impuse de instanta. In mediere nu exista o parte care pierde si una care cistiga, solutia fiind de tip cistig-cistig, pentru ca nu este una juridica, nu este oferita de mediator, ci apartine partilor. Medierea este o procedura privata a carei confidentialitate este asigurata, in plus se pastreaza si relatiile dintre parti. Fiind o meserie liberala, legiuitorul spune doar ca mediatorul are dreptul la plata unui onorariu stabilit prin negociere cu partile, iar acesta trebuie sa fie rezonabil si sa tina cont de natura si obiectul contractului. Deocamdata, onorariile mediatorilor sint mici, tocmai pentru a incuraja intrarea medierii pe piata, pentru a incuraja partile sa vina catre aceasta solutie", a afirmat Silvian Popa.
De mentionat este faptul ca rolul medierii nu este acela de a impaca partile aflate in litigiu, ci doar de a rezolva conflictul pe cale amiabila, prin obtinerea unei solutii care sa convina ambelor parti. Mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre parti intr-o procedura judiciara ori arbitrara avind ca obiect conflictul supus medierii. La mediere pot apela atit persoanele fizice cit si cele juridice.
"Pentru companii este foarte importanta confidentialitatea, reclama negativa sau afisarea in public a unor slabiciuni le-ar putea fragiliza imaginea, iar costurile de imagine pentru o companie care se respecta sint foarte mari. Companiile pot apela la mediere pentru orice fel de contract sau conflict de natura comerciala sau civila. De exemplu, atunci cind sint nemultumite de intirzierea in plata a unor facturi, de executarea unor obligatii din contract ori una dintre firme nu-si achita o datorie, cind compania livreaza niste produse care nu corespund unor standarde sau constructorul nu respecta termenele stabilite prin contract", a declarat Daniela Vasile.
Mediatorii autorizati sint inscrisi in Tabloul mediatorilor intocmit de Consiliul de mediere si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe site-ul Consiliului de Mediere (cmediere.ro) sau la sediul instantelor si parchetelor din tara. Partile aflate in conflict se pot prezenta la mediator impreuna sau numai una dintre ele, caz in care mediatorul va invita cealalta parte la mediere. In cazul conflictelor aflate in instanta pentru drepturi asupra carora partile pot dispune conform legii, instanta poate recomanda solutionarea prin mediere.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro