Conflictul din Teatrul "Maria Filotti", dintre angajaţi şi managerul Mircea Bodolan, are toate ingredientele unui război de guerilă. După ce, joia trecută, managerul Mircea Bodolan a ieşit în conferinţă de presă cu acuzaţii grave la adresa actorilor şi angajaţilor, în ziarul de ieri, actorii au reacţionat prin drepturi la replică. Ieri, într-o nouă conferinţă de presă, directorul a continuat să acuze actorii că refuză cu obstinaţie să-l înţeleagă. "Mă acuză că n-aş fi vrut să port un dialog cu ei. Taman cei care sunt mai vocali nu recunosc că eu am provocat o discuţie foarte curând după ce am venit în teatru, în care le-am spus ce vreau să fac. Eu nu am acuzat pe nimeni. Eu am constatat. Eu îi consider victime. Oamenii ăştia au fost uşor, uşor, duşi în această poziţie şi de la ei aşa se văd lucrurile. Toate tentativele de dialog au fost de la mine către ei, nu invers. Niciodată în şapte luni nu s-a întâmplat să-mi solicite ceva unul dintre ei şi să nu capete rezolvare favorabilă", s-a explicat Mircea Bodolan.
El neagă faptul că i-ar fi cerut regizorului Radu Nichifor să o înlocuiască pe Liliana Ghiţă şi susţine că a cere unui regizor să găsească o dublură era chiar o tactică prinsă în proiectul său de management. "Recunosc că am fost avertizat că unii dintre actori, printre care şi cea în cauză, (n.r. Liliana Ghiţă), anunţă în ultima clipă că sunt bolnavi şi nu pot juca. E lesne de făcut o dublură. Eu mi-am asumat dorinţa de a face o dublură, nu o înlocuire. Recunosc, cu sinceritate, că era şi o uşoară atenţionare, pentru că şi eu la rândul meu am fost atenţionat că este o practică uzuală a interpretei cu pricina, cochetarea cu situaţiile dificile. În şapte luni, de trei ori am fost în deplasări, de două ori aceeaşi persoană a avut probleme", a spus Mircea Bodolan.
"Exista «Gaşca din Buzăului» care îi numea pe ceilalţi «Gaşca second hand»"
El crede că replica actorilor a venit "minunat" pentru că în acest fel actorii şi-au asumat public părerile lor şi le cunoaşte păsul. "Indiferent cine ar fi managerul teatrului, nu este angajat de actori. Un manager nu cere acordul colectivului teatrului pentru politica repertorială. Aceasta se face în funcţie de necesităţile comunicate de ordonatorul principal de credite (n.r. Primărie). Consiliul Artistic are un rol consultativ. Eu îmi doresc acest Consiliu, pe care l-am întocmit de trei ori. Prima dată i-am lăsat să se aleagă între ei şi am constatat că am greşit. La momentul venirii mele erau două tabere şi această stare nu mi se poate imputa, că exista «Gaşca din Buzăului» care îi numea pe ceilalţi «Gaşca second hand». M-am trezit cu un Consiliu Artistic care nu funcţionează", susţine managerul Mircea Bodolan. El crede că acest conflict nu este unul real, că este indus şi că orice manager ar avea parte de acelaşi tratament până când lucrurile ar ajunge aşa cum doresc actorii. "Când vor avea amabilitatea să ne acordăm respect reciproc şi să accepte reguli deja făcute, nu cutume, şi să ne vedem fiecare de treaba lui, lucrurile vor merge bine. Când vor accepta că nu ar trebui să intre în obiectul lor de atenţie alte activităţi care se mai întâmplă în teatrul Maria Filotti separat de spectacolele teatrului, că nu este dubios un proiect ca «Teatrul şi şcoala»? Acesta este proiectul teatrului, dar se derulează prin Asociaţie, pentru că financiar nu se poate susţine decât prin asociaţie. Cum îşi permite Bodolan să aducă copiii talentaţi în teatru în programul Teatrul şi şcoala, într-un program ordonat? Dar, pe de altă parte, mai avem şi noi nişte copilaşi pe care-i pregătim şi repetăm tot în teatru cu ei. Aia nu se vede... ", declară Mircea Bodolan.
În replică, contactat de reporterii "Obiectiv - Vocea Brăilei" actorul Emilian Oprea spune că nu are nimic de reproşat programului Teatrul şi şcoala şi că interpretarea lui Bodolan, dată declaraţiilor sale, este tendenţioasă. "Când am vorbit despre faptul că prin intermediul Asociaţiei «Maria Filotti» se desfăşoară proiecte îndoielnice nu m-am referit în niciun caz la cele care au în centrul lor adolescenţii brăileni. Domnul Bodolan ar fi trebuit să ştie, cum probabil ştiu foarte mulţi, că mereu în ultimii ani, trupa de la Brăila a avut în jurul ei o mulţime de copii, o mulţime de tineri. Tineri care au ajuns studenţi la teatru, la regie şi, mai apoi, actori. Problema este că cele două excelente proiecte, «Olimpiada de improvizaţie» şi spectacolul «Domnului profesor, cu dragoste», sunt folosite de domnul Bodolan ca scut prin spatele căruia se desfăşoară spectacole de cămin cultural. Prin intermediul asociaţiei care, aşa cum spuneam, nu se supune niciunei judecăţi artistice sunt aduse la Brăila şuşe refuzate de orice teatru serios din ţară, sunt organizate concerte care ar avea ce căuta poate doar într-o casă de cultură, nu pe scena unui teatru". Emilian Oprea a dat ca exemple spectacolul "Mă mut la mama" şi concertele de folk care tind să devină emblema Teatrului "Maria Filotti" şi a amintit că tot prin intermediul Asociaţiei li se dă posibilitatea unor persoane care nu au nicio legătură cu regia să monteze spectacole. "În joc este credibilitatea instituţiei, fiindcă nimeni nu va face diferenţa între spectacolele Teatrului «Maria Filotti» şi spectacolele Asociaţiei «Maria Filotti». În fond, toate se derulează pe aceeaşi scenă, sub acelaşi acoperiş şi aproape sub acelaşi nume: «Maria Filotti»", a completat Emilian Oprea.
"Eu să părăsesc teatrul? De ce? Eu mă simt bine aici"
Pe de altă parte, managerul crede că publicul nu este interesat de ce premii iau spectacolele teatrului. "Publicul din Brăila poate că e aşa de puţin interesat de ce premii iau... El are nevoie de teatru, de carne, de substanţă, de ce-i trebuie lui şi nu e niciun secret că în ultimii doi ani o parte din public s-a îndepărtat de teatru. Acea lipsă de viziune de care mă acuză ei a adus o parte din public înapoi. Dacă numărul de spectatori este mulţumitor, înseamnă că activitatea este de bună calitate. Nu mai vine nimeni cu arcanul la teatru. Dacă publicul te iubeşte vine, dacă-i dai ce vrea. Nu te iubeşte, nu mai vine", crede Mircea Bodolan.
Cât despre demisia şi plecarea pe care i-au solicitat-o actorii, managerul nici nu se gândeşte la aşa ceva. "Cererea lor ca eu să părăsesc teatrul? De ce? Eu mă simt bine aici. Cred în ce fac şi cred că se poate. Nu mă agăţ de un loc de muncă, ci de un angajament pe care mi l-am luat, de un proiect pe care îl ştiu că e viabil şi nu pot să înţeleg de ce să renunţ la acest proiect pentru nişte argumente de asemenea calitate! Eu nu vreau să le dau satisfacţie plecând, dar conflictul nu se va opri până când nu se va ajunge la schema pe care şi-au dorit-o ei. Dacă mi se spune că s-a greşit, că nu se doreşte un manager, ci pe cineva care să-i mulţumească pe oameni, am plecat, merg în alt loc în care să pot face performanţă", spune Mircea Bodolan.
"Probabil că onor publicul era la plimbare şi a venit un număr nemulţumitor de spectatori"
În week-end, trupa de la "Maria Filotti", împreună cu managerul Bodolan a participat la Festivalul de teatru organizat la Shumen cu piesa lui Radu Afrim, "Sufletul. Puncte de veghere". Mircea Bodolan consideră că numărul de spectatori a fost nemulţumitor, dar că actorii au jucat excelent. "Sala a fost aproape goală pentru că spectacolul nostru a fost programat la ora 11.00 dimineaţă. Şi actorii noştri au fost foarte supăraţi, dar nu a fost vina lor şi nici a mea. Ni s-a spus în ultimul moment că spectacolul a fost programat la acea oră, în week-end. Shumen-ul este un oraş frumos, de munte şi, la ora aia, probabil că onor publicul era la plimbare şi a venit un număr nemulţumitor de spectatori, în general oameni în vârstă. Sala era uşor stingheră. Doamna Dobrin a fost invitată personal de directorul teatrului din Shumen şi a văzut absolut tot. Eu nu am avut răbdare. Aş fi avut posibilitatea să văd un spectacol în seara care am avut-o liberă, un one man show de o oră şi jumătate şi, sincer să fiu, nu mă vedeam în stare să rezist să văd un spectacol în bulgară. Probabil că aş fi perceput chestiile tehnice, dar care, fără limbajul verbal, nu mi-ar fi spus mare lucru. Iar doar ca să bifez un act de complezenţă, să mă arăt politicos, am preferat să nu mă duc. Am preferat să mă întorc în Brăila, să organizăm festivalul din toamnă ca să obţinem şi alte finanţări decât cele de la Consiliul Local", a mai explicat Mircea Bodolan.
Fostul director al teatrului, Veronica Dobrin, a confirmat faptul că sala a fost doar pe jumătate plină, deşi nu se poate spune că nu au fost spectatori în condiţiile în care sala are aproape 600 de locuri, însă crede că au fost două motive care au dus la acest lucru: programarea spectacolului dimineaţă şi faptul că nu s-a anunţat că are titrare în limba bulgară. "Contează şi publicul într-un festival, dar mai mult a contat juriul care a fost impresionat de trupă. În festival au fost doar două spectacole premiate. Unul al unui mare artist de la Sofia şi cel de la Brăila. Juriul chiar a spus în conferinţa de presă că a fost impresionat de profesionalismul trupelor invitate, care nu au fost multe. Una din Rusia, dintr-un centru universitar, una din Macedonia, şi noi. Nu publicul a contat, ci verificarea valorii prin confruntarea cu juriul. A fost un festival de dramaturgie contemporană bulgară, foarte interesant şi foarte bine organizat. Am văzut toate spectacolele. Nu înţelegeam chiar tot, dar nu e vorba de a înţelege textul, ci să-ţi dai seama dacă e făcătură sau adevăr pe scenă", a spus Veronica Dobrin.
Trebuie precizat că la spectacolul din Shumen, în sală s-a aflat şi unul dintre redactorii "Obiectiv - Vocea Brăilei". Vă putem confirma astfel că în sala imensă, cu o capacitate de peste 600 de locuri, construită în vremea comunismului pe locul celui mai vechi teatru din Bulgaria, s-au aflat aproximativ 300 de spectatori, cam cât intră în Sala Mare a Teatrului "Maria Filotti".
"Visul unei nopţi de gală" nu se mai joacă din cauza banilor
Vorbind despre Asociaţia Culturală "Maria Filotti", Mircea Bodolan nu a scăpat ocazia să mai dea un croşeu unuia dintre actorii brăileni, acuzându-l pe Alin Florea că a cerut prea mulţi bani ca să accepte montarea spectacolului "Visul unei nopţi de gală" pe scena de la Maria Filotti. "Asociaţia e deschisă pentru oricine doreşte să deruleze un proiect acceptabil. Prin Asociaţie am dorit să se joace şi spectacolul scris de Cornel Cristei, în care joacă Alin Florea, dar au fost discuţii care s-au poticnit la latura financiară. Din principiu, Alin Florea a cerut mai mult decât îşi poate permite să ofere orice instituţie. Şi atunci am suspendat colaborarea. Aceeaşi propunere am făcut-o şi pentru alte spectacole de la «Understage», dar motivând că au fost gândite pentru acel spaţiu şi nu se pot juca în teatru, am fost refuzat. Nu cred că există actor în teatru căruia să nu-i fi făcut propunerea de a-şi crea un show experimental, care să-l reprezinte, în care să debordeze tot ce nu are ocazia în spectacolele ordonate de Teatru", a mai declarat, în cadrul conferinţei de presă de ieri, Mircea Bodolan.