Prin datele prezentate, joi, la audierea publica pe tema taxei de poluare auto, premierul Calin Popescu Tariceanu s-a referit si la parcul auto al Romaniei, aratind ca acesta este format in proportie de 54% din masini non-euro, si a atentionat ca romanii trebuie sa se pregateasca pentru politicile europene de restrictionare a traficului pentru autovehicule poluante.
Din categoria autoturismelor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricata pina la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5.
"O consecinta directa a taxei va fi incurajarea achizitionarii de masini mai putin poluante. E adevarat insa ca parcul auto al Romaniei, cu cele 54% de masini non-euro, nu se poate schimba peste noapte. Dar nici nu putem sta pasivi. Trebuie sa ne pregatim pentru politicile europene de restrictionare a traficului pentru masinile poluante", a spus Tariceanu, in discursul sustinut la audirerea publica pe tema taxei de poluare auto.
Nota de fundamentare a proiectului ordonantei de urgenta care introduce taxa de poluare auto releva ca la nivelul Uniunii Europene se discuta "tot mai intens" asupra unei directive de scoatere din circulatie, incepind cu anul 2011, a autoturismelor non-euro.
"In aceste conditii, Romania va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare si dezmembrare a autoturismelor non-euro", se arata in document.
Premierul a vorbit in discurs si despre avantajele taxei de poluare auto si a admis ca aceasta incurajeaza industria autohtona de automobile.
"In mod indirect, taxa mai aduce un beneficiu autentic romanilor. Ea incurajeaza industria autohtona de automobile", a spus Tariceanu.
Dupa aceasta propozitie, premierul a incercat sa isi continue discursul, dar a fost intrerupt de organizatori deoarece timpul avut la dispozitie, de cinci minute, a fost epuizat.
Guvernul a discutat, la sfirsitul lunii martie, proiectul ordonantei de urgenta prin care este propusa introducerea taxei de poluare auto, care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare. Taxa de poluare auto este calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe.
Dupa noua grila, aplicabila de la 1 iulie, taxa creste pentru masinile noi vindute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pina in 2.000 de centimentri cubi, taxa raminind totusi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita potrivit reglementarilor din Codul Fiscal si noua taxa de poluare auto.
Proiectul este supus unei audieri publice inainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgenta, dezbatere in care fiecare cetatean interesat are posiblitatea sa isi exprime punctul de vedere.