Mergi la conţinutul principal

Mai contribuabililor, voi ce vreti?

Brailenii au fugit in masa din sistemul centralizat de termoficare. Dupa ani de zile in care nu s-a facut mai nimic in acest sector, administratia "CET" si cea locala au scapat haturile: doar 40% dintre apartamentele din municipiu mai sint racordate. In plus, clientii mari cum ar fi "Celhart Donaris" ori "Promex" s-au retras si ei. Astfel, incet dar sigur, operatorul de termoficare - SC "CET" - a ajuns sa se sufoce in pierderi care se acumuleaza constant. De ce pierderi asa de mari? E simplu: sistemul este muuult prea mare, si are implicit costuri pe masura, fata de nevoia de consum a celor care au mai ramas clienti. E ca si cind ai avea la dispozitie Barajul de la Portile de fier ca sa-ti uzi gradina de legume si sa alimentezi un bec!
E drept ca nici conducerile "CET", cu mici exceptii, nu au dat dovada de viziune in perceperea motivatiei pentru care brailenii s-au retras si se retrag din sistem. Abia de citiva ani s-au gasit solutii pentru a fi pastrati clientii, vezi contorizarea individuala. Ba s-au facut si investitii in sistem, vezi Programul Termoficare 2006 - 2015 sau punerea in functiune a sursei de vara. Era prea tirziu, pentru ca reclama din gura-n gura privind avantajele utilizarii centralei de apartament a pornit ca un bulgare de zapada, antrenind alte si alte debransari. De fapt, unde au gresit cei de la "CET"? In primul rind au crezut ca avind pozitie de monopol nu trebuie sa faca nici un efort sa-si cultive clientii. De exemplu, atunci cind unele blocuri au acumulat datorii, le-au debransat total. Nu au mai tinut cont ca poate acolo erau familii cu plata la zi a intretinerii sau ca, de fapt, oamenii fusesera tepuiti de administratori care au disparut cu banii asociatiei. S-au gindit ca daca ii lasa pe oameni in frig se vor mobiliza si vor stinge datoria. In realitate, proprietarii s-au imprumutat la banci si au preferat sa-si monteze centrale, rezolvindu-si astfel problema cu apa calda si incalzirea. Astfel, fenomenul "debransare" a scapat de sub control si atunci s-a ajuns la impunerea unor conditii pentru debransare. Evident, oamenii au plecat oricum si nimeni nu le-a facut nimic pentru ca nici o municipalitate nu si-a asumat riscul aplicarii unor masuri care pot stirni furia a zeci de mii de potentiali votanti. Asadar, "debransarea de la sistemul centralizat fara obtinerea documentatiilor impuse de lege este o actiune ilegala si aspru sanctionata" s-a dovedit a fi doar o vorba-n vint. Revenind, a doua greseala majora a operatorului a fost aceea ca nu a intuit nevoia de independenta a fiecarui client. Adica, dorinta fiecaruia de a nu depinde de nimeni atunci cind vrea sa faca un dus la 12 noaptea sau sa porneasca incalzirea in septembrie ori octombrie pentru ca este un pic mai frig. Tocmai pe aceste avantaje au marsat comerciantii de centrale de apartament, iar brailenii au cuplat imediat. Drept dovada, familii cu venituri modeste si-au bagat pielea la saramura si au facut credite de zeci de milioane de lei vechi pentru a avea minunea acasa. Eficienta energetica sau poluare cu gaz de ardere? Vorbe! Nimanui nu i-a pasat de asta, omul voia costuri mai mici cu intretinerea si confort sporit.
Administratia locala, ca actionar majoritar la "CET" si partas prin neimplicare la adincirea gropii financiare in care se afunda societatea, da semne ca s-a trezit la realitate. A constatat ca s-a ajuns la capatul funiei, ca au mai ramas prea putini clienti, iar costurile cu protectia sociala a acestora (subventii la pretul gigacaloriei, ajutoare pentru incalzire, doar citeva exemple) sint enorme. Astfel, cauta febril idei si solutii. Nu trebuie scapat insa din vedere faptul ca, de multe ori, sub presiunea iminentei unui dezastru, factorul decizional risca sa se indrepte spre solutia gresita. De aceea, inainte sa actioneze, poate n-ar fi rau ca municipalitatea sa-i intrebe pe si asa putinii beneficiari ai incalzirii in sistem centralizat: "Mai contribuabililor, voi ce vreti? Cum vedeti rezolvarea?".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro